A Panama-csatornát egyre nehezebb vízzel ellátni, és a következő hónapokban még rosszabb lesz a helyzet. Ahogy a víz szintje apad, úgy apad az USA exportpotenciálja is.
Mélypont: február
Normál körülmények között napi 35-36 hajó jut át a Panama-csatornán, a világ legforgalmasabb hajózási útvonalán az Atlanti- és a Csendes-óceán között. Az aszály miatt azonban egyre kevesebbet engednek át. A napi tranzitot decemberben 22 hajóra korlátozták. 2024 elején az El Nino jelenség kiteljesedésével még súlyosabb helyzet várható. Januárban legfeljebb 20, februárban legfeljebb 18 hajó léphet be a csatornába. Azaz a normális forgalom félére apad az áruszállítás.
A korlátozások már nyáron elkezdődtek, a várakozások miatt háromhetes csúszást okozva az áruszállításban. Az átjutás nemcsak lassú lett, de rendkívül drága is. A tranzitkorlát és a hajónként 300-400 ezer dollárra rúgó díjak miatt mostanra az Egyesült Államokból Ázsiába tartó ömlesztett áru java más útvonalra tért át – jelentette a Reuters.
A hosszabb út lett a rövidebb
Októberben már csak 5 Kelet-Ázsiába tartó, amerikai gabonaszállítmány haladt át a Panama-csatornán a Mexikói-öbölből indulva, míg 33 hajó inkább kelet felé indult el, hogy a Szuezi-csatornát használja. Az előző év azonos időszakában még 34 hajó használta a Panama-csatornát és 7 Szuezt. Az új útvonal azonban messze nem ideális, akár két héttel is meghosszabbíthatja a szállítási időt egy normál panamai átkeléshez képest.
Mostanra azonban a szuezi út lett időben mérve rövidebb. Adott esetben egy hetet is nyerni lehet vele, ami a fuvarbérletre és a személyzetre fordított kiadásokat csökkenti. Igaz, eközben üzemanyagra sokkal több megy el. Mindent egybevetve a panamai ácsorgás és tranzitdíj bizonyult költségesebbnek a kereskedőknek.
Az USDA adatai arra is rávilágítanak, hogy az egész Mexikói-öbölnek romlott a „kihasználtsága” a Panama-csatorna állapota miatt. Míg 2021-ben az Egyesült Államok teljes kukoricaexportjának 72 százaléka a Mexikói-öböl kikötőiből indult el, ez mostanra 57 százalékra csökkent.
Növekvő versenyhátrány
Mindez erősen rontja az amerikai búza versenyesélyeit az eleve olcsóbb orosz gabonával szemben. Az sem sokat javít a költségoldalon, ha a hajók Afrika megkerülését választják Szuez helyett. Ezen az útvonalon a brazil szállítmányokkal szemben vannak ledolgozhatatlan hátrányban, ami leginkább az amerikai kukorica és szója ázsiai értékesítését gátolja.
Elemzők szerint a korlátozásokat leghamarabb jövő év áprilisában (esetleg májusban) lehet feloldani.
Ez a cikk szervesen kapcsolódik a témához: Vért izzadnak az amerikaiak a búzapiacon.