Átadták az új konténerterminált Fényeslitkén, amelyik átrakó kapacitása révén az ukrán gabonaexport vasúti központjává is válhat – adta hírül a vg.hu. A beruházók főként Kínára és Oroszországra számítottak az építkezés elindításakor, de az ukrán gabona vasútra terelődése új funkcióval bővítette a terminált.
Konténermozgatás, ömlesztett áru kezelése
Évente akár egymillió darab húszlábas szabványkonténert (TEU) tud kezelni a Fényeslitkén most átadott, 40 milliárd forintos magánberuházással épült East-West Gate (EWG) konténerterminál. A létesítmény az Ukrajna felőli széles- és a hazai normál nyomtávú vasút találkozásánál épült. Konténerkapacitása, illetve 85 hektáros területe alapján elméletileg Európa legnagyobb vasúti terminálja.
A beruházás indulásakor elsősorban az ígéretes keleti–nyugati együttműködésre lehetett alapozni, ideértve a kínai áru érkezését is a Selyemút ezen ágán. Azóta az ukrajnai háború miatt módosult a beruházás célja, most az Ukrajnából érkező gabona és más termények továbbítása a sürgető feladat. Novembertől várhatóan már óránként 800 tonna gabona és 450 tonna napraforgóolaj kezelésére lesz képes a terminál. (Lásd korábbi írásunkat a témában: 5 millió tonna ukrán gabona jönne, 400 ezret tudunk átrakni.)
Az EWG-n alapvetően a két eltérő nyomtáv között mozgatja a konténereket, illetve komplett kamionokat is felhelyez a vasútra, továbbá a vasúti kocsikról közúti kocsikra rakja az árut. A terminálon egyszerre négy, az uniós szabványok szerint maximálisan hosszú (740 méteres) vonat rakodható át. A járműveket röntgenkapu vizsgálja, az árut digitális mérleg méri.
Energiahatékony rendszerek
A területen két daru működik, ezeket Európában elsőként itt irányítják 5G technológiával. Speciális minősítésüknek köszönhetően gázkonténertartályokat és vegyszereket is rakodhatnak. A konténerek tárolására 225 ezer négyzetméternyi betonnal burkolt felület áll rendelkezésre. Kialakítottak egy 15 ezer négyzetméteres temperált raktárat, továbbá van hely összeszerelő üzemek létesítésére.
A terminál épületeinek hűtése és fűtése hőszivattyúrendszerrel működik, a területen elektromos autók és termináltraktorok fognak közlekedni. A még szükséges áramot is zöld forrásból szerzik majd be, de közben tervezik a létesítmény nap- és szélerőművét is. A létesítmény a Nemzeti Adó- és Vámhivatal megyei igazgatóságának a szolgálati helye is.
Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója azt tervezi, hogy öt éven belül olyan ipari parkot alakít ki a térségben, amelyik ki tudja szolgálni háttérlogisztikával a debreceni infrastruktúrát, az ukrajnai vállalatoknak pedig stabil környezetben kínál működési lehetőséget.