fbpx

Fehéroroszországi kombájn Perkins dízelmotorral

Írta: MezőHír-2021/07. lapszám cikke - 2021 augusztus 01.

A fehéroroszországi Gomselmash vállalat a betakarítógépektől a kultivátorokig gyárt „PALESSE” márkanévvel mezőgazdasági gépeket. A nagy teljesítményű kombájnok fejlesztése során a Perkinsszel való együttműködésből jött létre a PALESSE GS16 típusjelzésű gabonakombájn, amelyet röviden ismertetünk.

 

Gomselmash
Gomselmash PALESSE GS16 típusjelzésű gabonakombájn (forrás:
www.gomselmash.eu/sk/)

 

A Gomselmash holdingtársaság

A belorusz Gomselmash holdingtársaság eredetileg a Szovjetunióban, 1930-ban alapított Gomselmash gyárból alakult ki, és ma a világ egyik legnagyobb mezőgazdaságigép-gyártója. A fehéroroszországi vállalat a betakarítógépektől a kultivátorokig gyárt mezőgazdasági gépeket. Modern technológiával, „PALESSE” márkanévvel 16 mezőgazdasági géptípust, 75 alapmodellt és 70-féle adaptert gyártanak a különböző mezőgazdasági növények betakarításához, műveléséhez. A több vállalattal rendelkező belorusz vállalkozás 2017-ben Gomselmash India Private Limited néven közös indiai vállalkozást hozott létre, elsősorban kis teljesítményű betakarítógépek gyártására. A fehéroroszországi anyavállalat elsősorban a nagy teljesítményű kombájnok fejlesztését és gyártását végzi.

 

A Gomselmash PALESSE GS16 gabonakombájn

A Gomselmash PALESSE GS16 típusjelzésű gabonakombájn, a GS család legnagyobb teljesítményű tagja (1. kép), Perkins motorral rendelkezik.

 

PALESSE GS16
PALESSE GS16 típusú kombájn vágóasztalt szállító utánfutó kocsival (forrás: www.gomselmash.eu/sk/)

 

A gabonakombájn vágóasztalának helyzetét munka közben az „Auto Contour” elektrohidraulikus rendszer a domborzatnak megfelelően állítja be. A vágóasztal által keltett port a vezető látómezejéből részben eltávolítja a ferde felhordó szállítószalaghoz telepített porszívó rendszer. A porszívó és a ferde felhordó szállítószalag hajtása hidraulikus. A PALESSE GS16 gabonakombájnnál a levágott, felhordott terménymennyiséget a felgyorsítás után a kőfogóval rendelkező tangenciális kettős dob és az axiális, ellentétes irányban forgó két szekunder elválasztási rendszer optimálisan csépeli ki.

A cséplődob és a kosár közötti rés nagyságát a vezetőfülkéből elektronikusan lehet szabályozni. A rotációs elválasztást megkönnyíti, hogy a hátsó dob két tömegre osztja az anyagáramot a két szalmaszeparátor egyenletes táplálásához. A rosták közötti légáramlás intenzitását és a tisztítóredőnyök nyitását a fülkéből lehet szabályozni. A gép hátulján a szalma további felhasználás céljából középre helyezett sorba rakható, vagy a szalmaaprítóval finomra vágva a tarlóra szétszórható. A kicsépelt szemes termény a tárolótartályból a gép felső részén elhelyezett kirakódócsigával gyorsan kiüríthető. A PALESSE GS16 gabonakombájn adapterek segítségével aprómagvak és kukorica betakarításához egyszerűen átalakítható, a cséplőkosár szegmens egyszerűen, oldalra kihúzva cserélhető. Az első kerekek hajtása hidrosztatikus, a fokozatmentes sebességváltó elektrohidraulikus vezérlésű, a hátsó kerekek hidraulikus kormányzásúak. A kombájn alapfelszereltségéhez tartozik a vágóasztalt közúton szállító utánfutó kocsi (2. kép).

 

vágóasztal
A vágóasztalt szállító utánfutó az alapfelszereltséghez tartozik

 

A kombájn új vezetőfülkéje megnövelt munkaterülettel és nagy üvegfelülettel rendelkezik (3. kép).

 

vágóasztal
A vágóasztal vágási szélessége 9,2 m

 

A légkondicionált fülkében állítható a kormányoszlop helyzete. A légrugós, kényelmes vezetőülés mellett összecsukható puha ülés van az asszisztens számára is. Az új elrendezésű kartámaszban a gépfunkciók joystickkal és ergonomikusan elhelyezett kapcsolókkal irányíthatók. A kartámasz előtt elhelyezett LCD-képernyős terminálon – a CAN interfészen keresztül és a fedélzeti információs rendszer (BIUS) moduljaival – elérhetők a kombájn működésével, állapotával kapcsolatos információk. A fedélzeti számítógép a rendszerinformációk gyűjtése és regisztrálása mellett a gép optimális beállítási paramétereit is meghatározza.

 

vezetőfülke
PALESSE GS16 típusú kombájn vezetőfülkéje (forrás: www.gomselmash.eu/)

 

A PALESSE GS16 gabonakombájn fontosabb műszaki adatai:

  • vágóasztal vágási szélessége 9,2 m;
  • vágókés vágási sebessége 1 108 vágás/min;
  • a cséplődob áteresztőképessége16 kg/s;
  • szélessége 1 700 mm;
  • átmérője 600 mm és
  • sebessége – reduktor nélkül – 518–1 152 ford./min, reduktorral 243–483 ford./min;
  • gyorsítódob átmérője 450 mm;
  • az alapkosár elválasztási területe 1,95 m2;
  • a kifutórostély átmérője 393 mm;
  • ventilátor fordulatszáma 504–1 560 1/min;
  • a magtartály térfogata 10,5 m3;
  • terményürítő csiga teljesítménye 0,1 m3/s;
  • minimális rakodási magasság 4,1 m;
  • kihúzott ürítőcsiga hossza 5,1 m;
  • a szalmaaprító kések száma 92 db;
  • fordulatszáma 2 804 1/min;
  • az első kerekek 900/60R32; hátsó kormányzott kerekek 600/85R28 méretűek;
  • nyomtáv elől 3 190 mm, nyomtáv hátul 3 230 mm;
  • tengelytáv 3 790 mm;
  • a gép hossza vágóasztallal 10 950 mm;
  • szélessége 9 700 mm;
  • magassága 4 870 mm;
  • a gép tömege vágóasztallal 21 000 kg;
  • a hajtást szolgáltató dízelmotor típusa Perkins 2206J-E13TA.

A Perkins 2206J-E13TA dízelmotor

A Perkins 1998 óta – mint a Caterpillar leányvállalata – nagy arányú iparimotor-fejlesztést hajtott végre. A fejlesztés keretében bevezeték a 9–18 literes ipari motorokból álló új választékukat, amellyel a 8,8–597 kW (11,8–800 LE) teljesítménytartományra bővült az ipari, mezőgazdasági motorcsalád. A Perkins új 2000-es széria tagjai a legnehezebb üzemi körülményekhez is alkalmasak.

 

dízelmotor
Perkins 2206J-E13TA típusjelzésű, 12,5 literes, 388 kW-os dízelmotor (forrás: www.perkins.com/en)

 

A tervezőmérnökök a Perkins 2206J-E13TA dízelmotort (5. kép) választották a Gomselmash PALESSE GS16 gabonakombájnhoz. A Perkins vállalat a kombájn tervezése során a Gomselmash mérnökeinek rendelkezésére bocsájtotta a motor telepítésének digitális modelljét, hogy segítsenek az adaptációs költségek csökkentésében, az elrendezés és a tervezés hatékony kidolgozásában. A Perkins 2206J-E13TA típusjelzésű dízelmotor 12,5 liter lökettérfogatú, négyütemű, folyadékhűtésű, 6 hengeres, soros elrendezésű, 130 mm furatú, 157 mm löketű, amely maximálisan 388 kW (530 LE) teljesítményt szolgáltat 2 100 1/min fordulatszámon, és maximális nyomatéka 2 381 Nm,1 400 1/min fordulaton.

A turbófeltöltővel és utánhűtővel rendelkező motor közvetlen befecskendezésű, sűrítési viszonya 17:1. A teljesítményleadás nemcsak a lendkeréknél, hanem a főtengely elején is megvalósítható. A motor néhány további adata: hossza1 272 mm, szélessége 996 mm, magassága 1 132 mm, száraz tömege 1 143 kg.

A motor teljesíti az EU Stage V levegőtisztasági előírást, dízeloxidációs katalizátorral (DOC), dízelrészecskeszűrővel (DPF) és AdBlue szelektív katalitikus redukciós (SCR) kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel. A motor nem tartalmaz kipufogógáz-visszavezetést (EGR), ezért a lökettérfogatra eső fajlagos teljesítménye magas (42,4 LE/l), a hajtóanyag-fogyasztása alacsony értékű. A kenőolaj és olajszűrők csereintervallum-ideje 500 üzemóra, kipufogógáz-utókezelő rendszerének szervizintervalluma 5 000 üzemóra, a részecskeszűrő regenerálása egyszerű. A Perkins 2206J-E13TA motor vezérlése teljesen elektronikus. A rugalmas és beállítható szoftverfunkciók segítségével, valamint a jól támogatott SAE J1939 CAN-BUS rendszerrel a motor működése rendkívül jól integrálható a kombájn üzeméhez.

 

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. EGYETEMI DOCENS