Nem tudunk elég feldolgozott élelmiszert kínálni a kereskedelemnek, ezt mutatja a Nébih legfrissebb felmérése. Eszerint csak friss áruból tudjuk ellátni a láncokat annyi szállítmánnyal, hogy a kínálat döntő többségét hazai termék foglalja el.
Nagyon erős mezőnyben versenyzünk (forrás: maradokapenzemnel.blog.hu)
A magyar élelmiszerek kínálatával kapcsolatos friss adatokat publikált oldalán a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A felmérés alapján a Magyarországon jelenlévő 10 legnagyobb kereskedelmi lánc üzleteiben – elsősorban a nemzetközi vállalkozásoknál – visszaesett a hazai termékek aránya, a legfontosabb élelmiszer-kategóriákban mintegy 70%. A friss áruknál a hazai előállítók megőrizték korábbi pozícióikat, de a magasabb hozzáadott értékű termékek esetében a polcok felét ma már külföldi áruk foglalják el. Ez jól mutatja, milyen égető szükség van a feldolgozás támogatására.
Túl nagyok a konkurens gyártók
A Nébih utoljára 6 évvel ezelőtti végzett ilyen felmérést, melynek során a 10 legnagyobb kereskedelmi lánc kínálatát vizsgálta. A szakemberek csaknem 40.000 termék részletes adatait rögzítették 16 olyan, hagyományos árukategóriában – például húskészítmények, tejtermékek, tojás, méz –, amelyekben a hazai élelmiszeripar el tudná látni a magyar lakosságot megfelelő mennyiségű és jó minőségű élelmiszerrel. A mostani eredmény meglepő: míg 6 évvel ezelőtt még csaknem 80%-ban magyar termékek uralták a polcokat, most ez az arány 70% körülire szűkült. A legnagyobb veszteséget a nagy hozzáadott értékű élelmiszerek (sajtok, sonkák, joghurtok, gyümölcslekvárok) szenvedték el, esetükben ma már a polcok több mint felén külföldi árucikkeket találhatunk.
A legnagyobb csökkenést a nemzetközi kereskedelmi láncok polcain mérték a szakemberek, a Penny Market, a Lidl és a Tesco például több mint 10%-kal növelte az import termékek arányát a hazai élelmiszerekkel szemben. A visszaesés a nemzetközi láncok esetében összességében majdnem 9%, de a hazai láncok is mintegy 6%-kal kevesebb hazai árucikket forgalmaznak, mint 6 évvel ezelőtt. Mindössze egy lánc, az Aldi tudott kismértékű (kevesebb mint 1%-os) növekedést felmutatni a korábbi állapothoz képest.
A hazai drága
A magyar termékek kínálata alapján az első három helyet három hazai lánc foglalja el: Reál (80,65%), Coop (80,17%), CBA (76,95%). A lista utolsó három helyezettje pedig a Penny Market (67,58%), a Tesco (66,07%) és a Lidl (56,09%). Megjegyezzük: a fenti láncok átlagos árszínvonala fordítottan arányos a hazai áruk arányával. A magyar vásárlók zöme pedig – bár szavakban a hazait támogatja – a pénztárcája alapján választ a kínálkozó vásárlási lehetőségek közül. A probléma megoldása a hatékonyabb élelmiszer-előállítás, ami elképesztő mennyiségű pénzt igényel a feldolgozóiparban. A kormány azt ígéri, a futó pénzügyi ciklusban erre az ágazatra fókuszálja a támogatási forrásokat. A megnövekedett feldolgozóipari igények pedig megteremtik majd a hazai termelők számára is az értékesítési lehetőséget. Ép úgy, ahogy az a kukorica izocukorrá, etanollá való feldolgozása során is megvalósult.
Lásd kapcsolódó cikkünket: Olyan támogatásözön jön, amilyet még nem láttunk!
Összeállította: Gönczi Krisztina