fbpx

A korszerű silószállítás eszközei

Írta: MezőHír-2020/08. lapszám cikke - 2020 augusztus 17.

Speciális silószállító pótkocsi, kettős hasznosítású rendfelszedő kocsi, térfogatnövelő felépítménnyel szerelt univerzális lehordószerkezetes pótkocsi – íme, néhány konstrukciós megoldás, amellyel hatékonyabbá tehető a silószállítás.

Korszerűbben is lehet

Hazánkban silózáskor az önjáró szecskázók kiszolgálása és a termény szállítása leginkább még mindig univerzális jellegű, sokszor a silózó teljesítményéhez egyáltalán nem igazodó kapacitású, kéttengelyes mezőgazdasági billenőplatós pótkocsikkal történik. Néhány felhasználó, évtizedekkel korábban, ezekhez a szállítóeszközökhöz gyártott térfogatnövelő magasítókkal próbálta növelni a szállítási kapacitásukat, pedig ennél sokkal korszerűbb megoldások is rendelkezésre állnak. Az utóbbi másfél-két évtizedben jelentősen bővült a speciálisan silószállításra fejlesztett vagy ehhez ideális képeségekkel rendelkező szállítójárművek választéka, de sajnos sok felhasználó még alacsony raktérfogatú, elavult forgózsámolyos pótkocsikkal szolgálja ki a nagy teljesítményű, önjáró silózókat. Cikkünkben ezeket a speciálisan siló- és szilázsszállításra fejlesztett eszközöket gyűjtöttük össze konstrukciós sajátosságaik alapján. Alapvetően három csoportra oszthatjuk a silószállító pótkocsikat, bár ezek sok azonosságot mutatnak egyes közös szerkezeti megoldásokban.

Silószállító pótkocsik

A speciálisan csak siló- és szilázsszállításra kifejlesztett pótkocsiknál minden szerkezeti elem úgy van kialakítva, hogy a lehető legoptimálisabban kiszolgálja a betakarítással, szállítással és betárolással kapcsolatos agrotechnikai igényeket. Felépítményüket is ehhez fejlesztik, és raktérfogatuk is a mai önjáró silózók betakarítási teljesítményéhez igazodva általában minimum 25-30 m3, de inkább felette van. Oldalfaluk általában bordázottlemez-borítású, létrarendszerű keretből áll. A legtöbb modellnél lehetőség van még az oldalfalak magasságának kismértékű kiegészítő bővítésére is, rászerelhető magasítók segítségével. A homlokfaluk általában előredöntött, több szegmensre osztott, teljesen perforáltlemez- vagy dróthálós borítású, így biztosítva a raktér töltöttségének és ürítésének erőgépből való követését. A homlokfal felső harmada a legtöbb modellnél hidraulikus munkahenger segítségével lecsúsztatható, vagy előre lehajtható. Ez a megoldás a különböző ürítési magasságú silózókkal való feltöltést segíti leginkább akkor, ha  a jármű a silózó után, azt közvetlenül követve halad. A közúton való szállításkor a rakomány védelme érdekében opcióban már számos modellt felszerelnek két oldalról felhajtható vagy rolószerűen ráhúzható rakományvédő hálóval.


Egy jó példa arra, hogy sok gazdaságban milyen korszerűtlen szállítóeszközökkel végzik a silózó kiszolgálását és a siló szállítását


A silózók teljesítményéhez igazodó nagy raktérfogat jellemzi a mai silószállító pótkocsikat

A felépítmények zöménél az ürítési megoldás állítható sebességű, láncos kaparóléces rendszerű, de néhány konstrukció ettől eltérően hevederes lehordórendszert használ. Az ürítés hátrafelé történik, a hátsó fal hidraulikusan felnyitható, az egyenletes kiürítést pedig 2-3 fogazott léces bontóhenger segíti. A hengerek és a lehordószerkezet meghajtásához kétféle változatot szoktak a gyártók alkalmazni: vagy az erőgép hidraulikus rendszeréről történő meghajtást, vagy pedig a teljesítményleadó tengelyéről kapja a működéshez szükséges hajtást. Az alvázrendszer robusztus méretű főtartópárból és keresztmerevítőkből áll, a vonórúd pedig csapos bekötéssel kapcsolódik a vázhoz, általában laprugós vagy hidraulikus lengéscsillapítással. Ezek a szállítóeszközök manapság már kivétel nélkül tandem-, illetve tridemtengelyes, parabola laprugós, hidraulikus vagy pneumatikus lengéscsillapítású, kormányzott hátsótengelyű futóművel vannak szerelve. A pótkocsi alacsony nyomású, talajkímélő gumiabroncsokkal szerelt kerekeken gurul.

Univerzális lehordószerkezet, térfogatnövelés

A speciális silószállító járművek közül a különböző adapterekkel felszerelhető, lehordószerkezetes pótkocsi silószállító felépítménnyel szerelt változatának van – gyártás és alkalmazás szempontjából – a legrégibb múltja itthon. Az 1974-től NDK-magyar kooperációban gyártott, láncos kaparóléces ürítésű Fortschritt T-088-as pótkocsit nem kell bemutatni itthon, hiszen napjainkban is sok dolgozik a gazdaságokban. Az F-997 típusú térfogatnövelő felépítménnyel szerelt változata által ismerte meg a hazai mezőgazdaság milyen egy speciálisan silószállításra kialakított szállítójármű. Lényegében megkapta azokat a kocsiszekrényelemeket, amiket a fentebb már tárgyalt, speciális silószállító pótkocsiknál felsoroltunk: teljesen átlátható, dróthálós homlokfal, hátsó bontóhengerpár és hidraulikus nyitású hátsó fal. A térfogat növeléséhez a jóval magasabb mellső és hátsó  fal mellett a kocsi alapoldalfalaival majdnem megegyező nagyságú magasítókat is kapott. Az átszerelés általában azért 1-2 órát vett igénybe, hiszen csavarkötéssel kerültek rögzítésre a térfogatnövelő elemek. Jelenleg is több gyártó kínálja olyan felszereltséggel lehordószerkezetes univerzális trágyaszóró kocsijait, hogy azok a fentebb már említett kiegészítőkkel egy silószállító pótkocsi képességeivel vértezhetők fel. A T-088-ashoz hasonlóan a térfogatnövelő magasítók mellett a bontóhengerelemek, sőt már egyre több típusnál a hátsó fal alá épített hevederes kiosztószalag is rendelkezésre áll, hogy a napi zöldtakarmány-betakarítás gyűjtését, szállítását és kiosztását egy géppel elvégezhessék a felhasználók.


A homlokfal-kialakítás segíti a rálátást a raktérre, a lehajtható felső része pedig a kocsi feltöltését könnyíti meg


Számos olyan univerzális lehordószerkezetes szervestrágyaszóró van, amely gyári kiegészítőkkel átszerelhető silószállító pótkocsivá

Kettős hasznosítású takarmánygyűjtő, silószállító pótkocsik

A jelenleg elérhető rendfelszedő, takarmánygyűjtő kocsik egy jó része kettős rendeltetésű, és a kocsiszekrényük befogadó kapacitása, illetve kialakítása, továbbá ürítési rendszerük azonos konstrukciójú a lehordószerkezetes silószállító pótkocsikéval. Szintén bontóhengeres megoldással, egyentelesen ürítik a silót, illetve a szilázst, és ezek jó része is felszerelhető már oldalra kiosztó hevederrel. Rendfelszedő rendszerüket is  úgy alakították ki, hogy a silószállítási munkák során – amikor nem üzemelnek – ne akadályozzák a szállítást, akár nehezebb terepen sem. Teljesen zárt, bordázott lemezzel borított oldalfallal, átlátható előredöntött homlokfallal rendelkeznek, utóbbi felső harmada szintén hidraulikusan előrenyitható. Alváz és járószerkezet szempontjából sok hasonlóságot mutatnak a speciális silószállító kocsikkal. Ezeknél a kettős hasznosítású modelleknél is fontos a vonórúd és a tengelyek minél hatékonyabb lengéscsillapítása, továbbá a talajkímélő abroncsok alkalmazása. Szintén rendelkeznek a rakományszállítás közbeni védelmet szolgáló hálós raktérfedéssel. Amennyiben rendfelszedő kocsi beszerzésére kerül a sor, érdemesebb a kettős hasznosítású konstrukciókat előnyben részesíteni, mivel így a takarmánygyűjtő kocsi éves kihasználása és beruházási értékének megtérülése gyorsabb lesz.


Kettős hasznosítású, rendfelszedő-takarmánygyűjtő kocsi


A nagy raktérfogatú, letoló ürítési rendszerű mezőgazdasági pótkocsik is ideálisak a silószállítás feladatára

Raktérfogat, lehordóheveder, letolórendszer

Az elmúlt évtizedben egyre több nagy raktérfogatú, lehordó hevederes, vagy letoló rendszerű, kifejezetten mezőgazdasági rendeltetésű pótkocsival bővült a piac, amelyek a hagyományos billenőplatós típusoknál jobban kielégítik az önjáró silózó kiszolgálás, illetve a siló- és szilázsszállítás követelményeit. Költséghatékony, korszerű megoldást kínálnak azok számára, akik nem szeretnének speciális silószállításra hivatott eszközbe beruházni, hanem egy univerzálisabb, széles körben alkalmazható szállítójárművet szeretnének erre a feladatra is alkalmazni.

Mint ahogy összeállításunkból is látszik, igazán széles konstrukciós választék áll rendelkezésre a siló- és szilázsszállítására. Így a jelenlegi kínálatból az önjáró silózó betakarítási teljesítményéhez, a szállítás körülményekhez és a betárolási eljáráshoz a legjobban igazítható, költséghatékony, nagy szállítási teljesítményű eszköz kiválasztására minden technikai lehetőség adott.

Farkas Imre