Keletről egyre erősebben fúj a szél– az európai géppiacon is

Írta: MezőHír-2025/11. lapszám cikke - 2025 november 22.

Ahogyan a kínai autógyártók az elmúlt években meghódították az európai utakat, úgy a keleti mezőgazdasági gépgyártók is egyre határozottabban lépnek fel a kontinens traktor- és rakodópiacán.

Autóipari párhuzam – a kínai áttörés új terepe

Aki figyelemmel kíséri az autópiacot, az láthatja, hogy az utóbbi években a kínai járműgyártók hihetetlen sebességgel törtek be Európába. Ami egy évtizede még olcsó, gyengébb minőségű kísérletnek tűnt, ma már komoly piaci tényező: a keleti márkák elektromos autói egyre nagyobb részesedést szereznek Németországban, Franciaországban és Skandináviában. Ugyanez a tendencia most a mezőgazdasági gépek piacán is körvonalazódik. A kínai ipar korábbi stratégiája – a gyors másolás, majd a fokozatos fejlesztés – mára kifinomultabb szintre lépett. A gyártók nemcsak árat, hanem technológiát, kényelmet és energiahatékonyságot is kínálnak. Most, hogy a világ egyik legnagyobb gépgyártó bázisa az elektromos mobilitás felé fordult, a mezőgazdasági szektorban is elindult a „kínai hullám”. Az utóbbi három évben több gyártó jelent meg Nyugat-Európában olyan gépekkel, amelyek már nem csupán távol-keleti piacokra készülnek, hanem kifejezetten az uniós elvárásokhoz igazodnak.

Elektromos áttörés – Xeevo kínai elektromos traktor, Németországban

Első pillantásra egyértelmű a tisztán elektromos járművek (BEV – Battery Electric Vehicle) előnye, hiszen az elektromos hajtások hatásfoka a belső égésű motorokhoz képest jóval kedvezőbb. A mezőgazdaságban azonban sokszor jóval nagyobb a gépteljesítmény-igény. A nagy energiaigényű, hosszabb munkák esetén az akkumulátoros megoldások gyorsan elérik a korlátaikat. Ahhoz, hogy egy nagy traktor vagy kombájn egy teljes munkanapot le tudjon dolgozni töltés nélkül, tonnás nagyságrendű akkumulátorokra lenne szükség. Ezek drágák, sok helyet igényelnek, és növelik a talajtömörödés veszélyét.

Xeevo
Az elektromos hajtású, kínai Xeevo traktor reális alternatíva, különösen az állattartó telepeken, zárt környezetben (fotó: xeevo.de)

Emiatt a tisztán akkumulátoros meghajtás az ilyen gépek számára gyakorlatilag nem megvalósítható. Ezért az elektromos hajtás legfeljebb kisebb, kevésbé leterhelt 100 LE alatti teljesítményű, kompakt traktorok vagy gépek esetében jelent jelen pillanatban fenntartható alternatívát. A kínai mezőgépipar az elektromos hajtású erőgépek fejlesztése terén már sok szempontból jóval előrébb jár, mint az európai versenytársai. Ezt az előnyt kihasználva, a Pekingben működő ZSHX Advanced Tractors startup Németországban tartotta a XEEVO E904i jelzésű, elektromos hajtású, kompakt traktor európai premierjét.

Xeevo
A gyári adatok szerint a Xeevo traktor energiafelhasználása akár 60%-kal alacsonyabb lehet egy azonos munkavégzésű dízeléhez képest (fotó: xeevo.de)

A vállalat 25 nemzetközi szakemberrel fejlesztette a konstrukciót, ami jól mutatja a nemzetközi szemléletváltást. A traktor két külön villanymotort alkalmaz – az egyik a hajtást, a másik a munkagépek energiaellátását szolgálja. Ez a megoldás, amelyet korábban főként ipari gépeknél láthattunk, a mezőgazdaságban ritkaságszámba megy. A 2×66 kW névleges teljesítmény rövid ideig, akár 122 lóerőig is növelhető, a hatásfok pedig a dízelek 30–40%-ával szemben 90% felett alakul. A gyári adatok szerint az energiafelhasználás akár 60%-kal alacsonyabb lehet egy azonos munkavégzésű dízeléhez képest. A 105 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátor 4–7 órányi munkát biztosít, a 100 kW-os gyorstöltés pedig 36 perc alatt 20-ról 80%-ra tölti az akkucsomagot. Az elektromos traktorok fejlesztése már reális alternatíva, különösen az állattartó telepeken, zárt környezetben vagy élelmiszer-előállításban, ahol a kipufogógáz-mentesség különösen fontos.

Egy olasz név tűnik el – és egy új szereplő lép a helyébe

A történet másik ága Olaszországból indul. A 10 éve újraélesztett Arbos márka, amely az olasz gépgyártás egyik tradicionális neve volt, mára teljesen átalakult. A tulajdonosváltás után a márka arculata is megváltozott: a gyártó Weichai Lovol égisze alatt, kínai színekben folytatja.

 Lovol P7000
A legutóbbi AGRITECHNICA-n bemutatott Lovol P7000 szériát már teljes egészében kínai komponensekből építik (fotó: Horizont Média Kft., Farkas Imre)

A legutóbbi Agritechnikán bemutatott P7000 traktorszériát már teljes egészében kínai komponensekből építik – a motor, a hajtáslánc és az elektronika is helyben készül. A 220–240 lóerős, fokozatmentes hajtóművel szerelt modell a kínai fejlesztésű motor 40%-os nyomatékrugalmasságát és alacsony, 210 g/kWh fajlagos fogyasztását hirdeti. A cél nem csupán a teljesítmény, hanem az, hogy a kínai gép ár-érték arányban komoly kihívást jelentsen a nyugat-európai gyártóknak. A zajszint, a kezelőkomfort és az ergonómia megfelel az uniós szabványoknak és a nyugati konkurensekkel is versenyképes. Az új tulajdonosok ezzel nyíltan vállalják, hogy a kínai gyártás nem feltétlenül egyenlő a gyenge minőséggel – inkább a gyártás költséghatékonyságát és az egyre fejlettebb technológiát hangsúlyozzák. A Lovol így a kínai mezőgépipar zászlóshajójává vált Európában.

Lovol P7000
A Lovol P7000 traktorszéria Weichai motorja és hajtáslánca (fotó: Horizont Média Kft., Farkas Imre)

Jól ismert márkát uralva kínai technika német piacra szabva

Jelzésértékű, hogy a közelmúltban kínai tulajdonosi körbe került német Rabe Agrartechnik immár kínai gépekkel is bővíti kínálatát. A cég új, Zoomlion ZTH2506 jelű teleszkópos rakodója egy olyan gép, amely mögött a világ egyik legnagyobb építőipari gépgyártója áll. Mióta a kínai vállalat felvásárolta a Rabe-t, az európai terjeszkedés új lendületet kapott. A rakodó a kínai gyártásból származó szerkezeti megoldásokat kombinálja az európai ergonómiával és kezelési logikával.

Zoomlion ZTH2506
A Zoomlion ZTH2506 jelű teleszkópos rakodó (fotó: rabeagrartechnik.de)

A 2,5 tonnás emelőképesség és a több mint 6 méteres emelési magasság a középkategóriában is versenyképes paraméter. Az elektrohidraulikus vezérlés finom működést biztosít, míg a háromféle kormányzási mód – elsőkerék-, összkerék- és oldalazó – jól alkalmazkodik az európai gazdaságok szűk udvaraihoz. A gyártó nemcsak a teljesítményre, hanem a kezelői környezetre is figyelt. Az érintőképernyős vezérlés, az integrált diagnosztika, a tolatókamera és a fűtött, klimatizált fülke mind azt jelzik, hogy a kínai gépek már nem a „fapados” kategóriában versenyeznek. A gép hidraulikus biztonsági rendszere és vészszivattyúja szintén megfelel az uniós előírásoknak, ami fontos belépőjegy az EU piacára.

Kínai rakodó – CE-minősítéssel

A kínai gépipar európai előretörésének másik jele, hogy egyre több gyártó szerzi meg a CE-tanúsítványt, ami az uniós piacra lépés alapfeltétele. A QS Kaiwei Construction Machinery például már 2021-ben megszerezte az engedélyt, így a rakodógépei hivatalosan is forgalmazhatók az EU-ban és kis hazánkban is elérhetők A Kaiwei 930 modell 2 tonnás teherbírással, 4,2 méteres emelési magassággal, és 82 lóerős dízelmotorral rendelkezik. Törzscsuklós kormányzása és összkerékhajtása miatt kifejezetten alkalmas a kisebb gazdaságokban, szűk rakodótereken való munkára.

 Kaiwei 930
A Kaiwei 930 modell 2 tonnás teherbírással, 4,2 méteres emelési magassággal és 82 lóerős dízelmotorral rendelkezik (fotó: Horizont Média Kft., Farkas Imre)

A klimatizált, jól szigetelt fülke, a tolatókamera és a tárcsafékes rendszer mind azt mutatja, hogy a kínai gépek már nemcsak árban, hanem felszereltségben is komoly versenytársai a nyugat-európai modelleknek. A mezőgazdasági rakodók piaca eddig főként európai kézben volt, de a kínai gyártók megjelenésével új korszak kezdődhet: alacsonyabb bekerülési költségek mellett egyre fejlettebb rakodógépek kerülnek forgalomba, ami hosszabb távon az árversenyt is felerősítheti.

A kínai mezőgazdasági gépgyártás mára túllépett a másolás korszakán. Az európai szabványokhoz igazított technológiák, a digitalizált kezelőfelületek és a környezettudatos hajtások mind azt mutatják, hogy a következő évtized a keleti gyártók felemelkedéséről szólhat.

Ahogy a kínai autók rövid idő alatt elfoglalták a városi parkolókat, úgy a kínai traktorok és rakodók is egyre több európai gazdaságban jelenhetnek meg. Az európai gyártók válasza valószínűleg nem az elutasítás, hanem a technológiai verseny fokozása lesz – ebből pedig a felhasználók pro‑tálhatnak a legtöbbet.

SZERZŐ: FARKAS IMRE


MezőHír Tudástár: Géppiac átrendeződése – A kínai traktor- és rakodógyártók egyre nagyobb részt szereznek Európában, technológiai fejlesztésekkel és agresszív árpolitikával formálva át a géppiaci versenyt.

▼Hirdetés

▼Hirdetés

Mezőhír
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.