Igen elcsépelt dolog manapság azt mondani, hogy a víz az úr, de nincs mit tenni: tényleg így van! Az egyre szélsőségesebb időjárás következtében el kell gondolkodni, hogy ki, mit és hol termel.
Az egyre csapadékmentesebb nyaraknak el kell gondolkodtatniuk a termelőket: érdemes-e tovább erőltetni például a kukorica termesztését ott, ahol folyton aszály van. Ezenfelül tenni kell valamit, hogy a talaj nedvességtartalma a nyári hónapokig megmaradjon.
A változó klímához alkalmazkodva
A talajművelés változtatásával, a sokkal több szármaradvány felszínen való hagyásával védeni tudjuk a talajt úgy, hogy alacsonyabban tartjuk a hőmérsékletét, így csökkentjük a kipárolgást. A mulccsal borított felszínről a lehullott csapadék lassabban folyik el. Még a sík területen, a Nagyalföldön is vannak mikrodomborzati eltérések, amelyek miatt egy nagyobb eső gyorsan le tud folyni a felszínről. A mulcsréteggel borított területeken a víz elfolyása jóval később következik be. A szármaradvány és a szalma emellett magába szívja a nedvességet, és hosszabb ideig tartja nyirkosan, hűvösen a környezetét.
Szármaradvány-kezelés és a vetőgépek kihívásai
A nagyobb szármaradvány felszínen való tartása vagy felszín közeli rétegekbe való bedolgozása a hagyományos vetőgépeknek nagy feladat. Amikor a nagyobb mennyiségű szármaradvány elkezd lebomlani, nitrogént von el a környezetből, és megnehezíti a magok megfelelő talajkontaktusának kialakulását.
Erre ad megoldást a szinte már feledésbe merült kapás-csoroszlyás Horsch Sprinter vetőgép. A vetőgép legfontosabb része a csoroszlya. A Duett csoroszlya mindenben megfelel a mulcsos technológia követelményeinek.
Az orrbetét lazít és két oldalra elvezeti a szármaradványt és a rögöket, a csoroszlya alján levő csúszó talp pedig visszatömörít. Ebbe az ikersávba kerülnek a vetőmagok. A csoroszlyatest mellett elhaladó föld és szalma szeparálódik, így a vetőmagra aprómorzsás talaj kerül, majd a nagyobb rögök és a szalma. A csoroszlya-orrbetét nyomában – a vetési sík alá – lehet kijuttatni a műtrágyát, ami segíti a növényeket a fiatalkori fejlődésben, pl. amikor a szalma lebomlása leköti a nitrogént. A mag alá kihelyezett foszfor meghúzza a növények gyökereit, és mélyreható architektúrát képez. A csoroszlya mögött haladó gumikerék a vetett sávokat lehengerezi.




Mélységtartás és felszínkezelés
A mélységtartás a mellső és hátsó gumikerekes hengeren történik. A 250 kg-os csoroszlyabiztosítás garantálja, hogy a csoroszlya még a kemény talajokon is bent maradjon. Ez a vetőgép kissé egyenletesebb felszínt igényel, ugyanakkor kevésbé érzékeny a vetőmagágy morzsás szerkezetére és a szármaradvány mennyiségére.
A csoroszlyák mögött egy gereblyesor található, amely a felszínt egyengeti, a szalmát teríti, és segít a magtakarást biztosítani.
A Sprinter vetőgépen a tartály 40:60 arányban van osztva, az egyikben a vetőmag, a másikban a műtrágya, de akár csak vetőmag is lehet, és egy külön tartályból (pl. Partner FT vagy HT) szolgálhatjuk ki a műtrágyát.
A Sprinter no-till technológiában is használható. Ilyenkor a Duett csoroszlyát keskeny ThinEdge csoroszlyára cserélve keskeny sávba vetünk.
Itt a műtrágya és a vetőmag egy barázdába kerül. A kapaorrbetét itt is félretolja a szármaradványt, így biztosított a vetőmag megfelelő talajkontaktusa. A kapás-csoroszlya a legnehezebb körülmények között is utat tör magának, és a magot biztonságosan a talajba juttatja.
A technológiaváltás szükségessége mellett fontos felismernünk, hogy a természetnek fákra is szüksége van. Jó lenne, ha minden termelő minden évben minden parcellája mellé ültetne egy csemetét!
SZERZŐ: SZÁSZ ZOLTÁN +36-30/743-0302
Képek forrása: Horsch

MezőHír Tudástár
Horsch Sprinter vetőgép – A Horsch Sprinter kapás-csoroszlyás vetőgép olyan eszköz, amely a mulcsos és no-till technológiákban is megbízhatóan alkalmazható. Legfőbb előnye, hogy nagy mennyiségű szármaradvány mellett is biztosítja a vetőmag megfelelő talajkontaktusát és a pontos mélységtartást. A Duett csoroszlya az orrbetéttel szétválasztja a szalmát és a rögöket, így aprómorzsás talajt juttat a mag köré, a mögötte haladó gumikerék pedig visszatömöríti a sávot. A vetőmag mellé-alá műtrágya is kijuttatható, ami különösen fontos a szalma lebomlása során fellépő nitrogénkötés ellensúlyozására. A Sprinter előnye, hogy szélsőséges talajállapotok mellett is biztosítja a kelés egységességét, így hatékony megoldást kínál a változó klímához alkalmazkodó gazdálkodók számára.