fbpx

Tönkretették a paradicsom külpiacát, de így is magas az ár

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 augusztus 12.

A politikai döntéseket követő uniós piacvesztés és az energiaárak emelkedése fenekestül felforgatta a paradicsomtermelést és -értékesítést. A hollandok a nehézségek ellenére versenyképesek tudtak maradni. Az áremelkedés idén is drasztikus, aminek a helyi piacokat ellátó termelők örülnek.

paradicsom
Továbbra is nagyon drága termék a paradicsom (fotó: Horizont Média)

Nagy drágulás után is versenyképes a holland paradicsom

Az EU Bizottság árfigyelő rendszere szerint idén februárban érte el a csúcsot a paradicsom ára, de még júniusban is 37 százalékkal volt magasabb (1,47 eurócent/kg), mint az ötéves átlag. Tavalyhoz képest már „csak” 13 százalékot tudott emelkedni az értéke. A hollandoknál több mint a duplájába került egy kiló paradicsom (+116%), mint az elmúlt évek során. Az ötéves árszinthez képest a legkisebb drágulást (+17%) az olaszoknál mérték. Ennek ellenére a holland paradicsom még mindig olcsóbb volt, mint az olasz (1,20 vs 1,49 eurócent/kg), és a spanyol árszintnél (1,26 eurócent/kg) is olcsóbb tudott maradni.

Az energia ára átalakította a kínálatot

A frisspiaci paradicsom termelésében a lengyel kibocsátás már 10 évvel ezelőtt megelőzte a francia és a görög szintet, és zárkózik fel a hollandhoz. Tavaly 770 ezer tonnás holland kibocsátás állt szemben a lengyelek 731 ezer tonnás termelésével. Spanyolország a tavalyi csapadékhiányos évben is a holland mennyiség bő dupláját hozta. A második Olaszország volt 952 ezer tonnás termeléssel. A feldolgozás magas energiaköltsége hozzájárult ahhoz, hogy az étkezésre eladott olasz paradicsom nennyisége egyik évről a másikra szinte megduplázódjon 2021-ben, és azóta is tartja ezt magas szintet.

A politika leépítette az unió külpiacát

Az uniós kivitelben a Krím megszállása előtt még nagyjából 30 százalékos részarányt képviselt az orosz piac, amit csak a briteknek kiszállított mennyiség múlt felül. Ez az exportvolumen pár év alatt teljesen eltűnt az uniós kivitelből, majd a brexitet követően a szigetországnak eladott mennyiség is 30 százalékkal csökkent. Így 10 év alatt megfeleződött az uniós paradicsomexport.

EU paradicsomexport

2017 óta a közösség már több paradicsomot importál, mint amennyit el tud adni a külpiacokon, méghozzá egyre romló külkereskedelmi egyenleggel. Tavaly a behozott mennyiség (795 ezer tonna) már 2,2-szeresen múlta felül a kivitelt. Marokkó az EU legnagyobb beszállítója. Öt év alatt 40 százalékkal fokozta az uniós exportját, részesedése az EU piacán már 70 százalékos. A második legnagyobb beszállító Törökország.

EU paradicsom külker

Lásd még a témában: Az energiaválság lendített a spanyol paradicsomtermelésen.