A fekete-tengeri kikötők szabaddá válása csökkenti a szállítási költségeket az alternatív exportútvonalakon is. A mérsékeltebb gabonaárakhoz az oroszok gabonacunamija is hozzájárul.
Többet kaphat az ukrán termelő
Egy hónap alatt 30-40%-kal csökkenhet a dunai teherszállítás fuvarköltsége az ukrán agrárminisztérium tájékoztatása szerint. Áresés várható a vasúton és a közúton is, ami most nagyjából 14-szer drágább, mint tavaly ilyenkor volt.
A gabonafolyosó megnyitását követő első héten a biztosítási költségek közel a harmadukra, a fuvardíjak pedig 30-50%-kal csökkentek az alternatív útvonalakon, ami a szakminisztérium szerint arra utal, hogy a közút és a vasút díjszabása a hónap végére közelíteni fogja a fekete-tengeri kikötők logisztikai költségeit. Minél több áru terelődik a gabonafolyosóra, annál erőteljesebb lesz az árcsökkenés. Ez lehetővé teszi, hogy a gazdálkodók tisztességes pénzt kapjanak a megtermelt gabonáért – teszi hozzá az ukrán szaktárca. Ukrajnában egyébként a napokban fejeződik be a búza aratása.
Orosz gabonacunami
A mérsékeltebb gabonaárakhoz a bőséges orosz termésről szóló hírek is hozzájárulnak. Még csak a termés felét aratták le Oroszországban, de a várható búza mennyiségét 95 millió tonnára emelték. Árpából 20,5 millió tonna, kukoricából 15 millió tonna kerülhet a raktárakba. Eközben még a tavalyi termésből is van 23 millió tonnájuk raktáron. Ez egyébként nem számít kirívó mennyiségnek, tavaly ilyenkor még 25 millió tonna termény várakozott az eladásra.