fbpx

A gumihevederes járószerkezet már nem csak a traktorok kiváltsága

Írta: MezőHír-2020/11. lapszám cikke - 2020 december 02.

1986-ban, amikor nemzetközileg hivatalosan is bemutatkozott a Mobil-Trac gumihevederes járószerkezetű Caterpillar Challenger 65, még kevesen gondolták volna, hogy a hadiiparból adaptált technológia ennyire meghódítja a mezőgazdaságigép-piacot.

Hatékony csökkentési módja a káros talajtömörödésnek a gumihevederes járószerkezetű erőgépek, betakarítógépek, munkagépek alkalmazása a termesztéstechnológiában. A hevederes rendszerek egyszerű elvre épülnek: a cél, hogy a gumi a tolóerő és a flotálás biztosítása érdekében a lehető legnagyobb felületen érintkezzen a talajjal. A gumihevederes rendszerű járószerkezettel szerelt traktorok és betakarítógépek alkalmazásával, a heveder nagy felfekvőfelületének és a rajta jól megoszló talajnyomásnak köszönhetően jelentősen minimalizálhatjuk a talajtömörödést. A hagyományos gumiabronccsal szerelt kerekes traktorok körülbelül 15%-os kerékcsúszással dolgoznak, ami a cikkünk elején leírt módon jelentősen tömöríti a talajt, míg a gumihevederes járószerkezettel rendelkező erőgépek 3-5% kerékcsúszásnál adják le legoptimálisabban vonóerejüket, mivel minimális a szlip, így a talajtömörödés is elhanyagolható mértékű, és nincs káros hatással a talaj szerkezetére.

A tengerentúli fejlesztésű hevederes rendszer világhódító útra indult, és napjainkra már számtalan munkagéphez, szállítóeszközhöz különböző méretű, illetve megoldású hevederes rendszerek érhetők el. Nagyon sok gyártó specializálódott e főegységek gyártására, így a kínálat ma már hatalmas. Cikkünkben, a teljesség igénye nélkül, ezek között válogatunk.

 

Napjainkban már széles körben elterjed a gabonabetakarítógépek gumihevederes járószerkezettel való alkalmazása
Napjainkban már széles körben elterjed a gabonabetakarítógépek gumihevederes járószerkezettel való alkalmazása

 

Kombájnok, önjáró silózók

Alig jelent meg a Caterpillar Challenger 65 gumihevederes traktor, a vele meghonosított Mobile-Trac rendszer a bemutatkozást követő 1-2 évvel később máris kombájn alá költözött, és Terra-Trac elnevezéssel az akkori legnagyobb CLAAS kombájnszériával, a COMMANDOR-ral került ötvözésre. Az elmúlt évtizedekben az első és hátsó kerekeket teljesen kiváltó gumihevederes rendszer helyett a kombájnok kormányzáshatékonyságának megőrzése érdekében inkább a mellső hajtott tengelyek végére adaptált hevederes rendszerek terjedtek el. Ma már nincs olyan kombájngyártó, aki ne kínálna gyárilag ilyen járószerkezet-variációt betakarítógépéhez.

Ezek többnyire nem saját gyártótól, hanem erre specializálódott beszállítótól származnak, de azért vannak kivételek. A legelterjedtebb a szimmetrikus Triangle rendszerű, 2,6–3,2 m2 felfekvőfelülettel rendelkező konstrukció. Az ezzel a járószerkezettel felszerelt arató-cséplő gépek talajtömörítő hatása 0,62 és 0,70 kg/cm2 között alakul, ami a gumikerekes változatok 1,22–1,36 kg/cm2 talajnyomásértékéhez képest sokkal kedvezőbb. A John Deere például a Soucy által fejlesztett és gyártott hevederes rendszert kínálja a kombájnjaihoz, míg a New Holland, illetve a CASE IH a SmartTrax, illetve a CNH égisze alá tartozó ATI TrackSystems egységeit alkalmazza. Az orosz Rostselmash a Zuidberg hevederes járószerkezetét építi be külön rendelésre, míg a CLAAS maradt a saját Terra-Trac konstrukció jelenlegi 4 különféle változatánál. Az önjáró silózókkal általában gabonabetakarító gépeknél is alkalmazott hevederes járószerkezeteket szállítják rendelésre, de itt az utólag adaptálható megoldások is nagyon népszerűek.

 

Történelmi pillanat volt, amikor a gumiheveder először a kombájn alá „költözött” (fotó: https://mediatum.ub.tum.de/)
Történelmi pillanat volt, amikor a gumiheveder először a kombájn alá „költözött” (fotó:
https://mediatum.ub.tum.de/)

 

Gyűjtő-átrakó kocsik, trágyaszórók

Az elmúlt években ezeknél az eszközöknél is rohamos léptekben nyert teret a szállítóhevederes rendszerek alkalmazása a hagyományos futóművek helyett. Ahogy egyre több gumihevederes erőgép és betakarítógép állt munkába, úgy jelentkezett egyre fokozottabb igény a gyűjtő-átrakó kocsik ilyen jellegű felszereltségének bővítésére. Napjainkban már nem nagyon van olyan ULW-kocsigyártó, amely ne kínálna hevederes futóműveket gyűjtő-átrakó kocsikonstrukcióihoz. Számos hevederes rendszerek gyártására specializálódott gyártó is kínál utólag beépíthető szállítóhevedereket átrakó kocsikhoz. Egyre terjedőben van a trágyaszóró kocsik és hígtrágya-kijuttatók felszerelése az átrakó kocsiknál is alkalmazott szállítóhevederes rendszerekkel, bár itt még nincs olyan széles körben alkalmazva, mint az ULW-kocsiknál. Ilyen szállítóheveder a Camso TTS, amely két feszítőgörgős kivitelű, de a másik nagy gyártó, a Soucy-Tracks is kínált szállítóhevedert, amely szimmetrikus Triangle rendszerű, kisebb felfekvőfelületű.

 

Szimmetrikus Triangle gumihevederes rendszer önjáró silózó tengelyén (fotó: krone.de)
Szimmetrikus Triangle gumihevederes rendszer önjáró silózó tengelyén (fotó: krone.de)

 

Önjáró és vontatott permetezők

A nagy munkaszélességű vontatott, de főleg a nagy tömegű önjáró permetezők terepjáró képességének szab szűk határt a talajjal vékony felületen érintkező sorművelő kerék. Heves, nagy mennyiségű esőzést követően, felázott területen főleg magasabb növényállományban már nem tud kiszáradni a talaj felső rétege annyira, ami a megfelelően pontos irányítást és állandó stabilitást, sebességtartást garantálná a gép vékony járókerekei számára.

 

A legnagyobb darabszámban alkalmazott önjáró permetezőkhez is elérhetők Triangle hevederes rendszerek (fotó: https://mattracks.co/)
A legnagyobb darabszámban alkalmazott önjáró permetezőkhez is elérhetők Triangle hevederes rendszerek (fotó: https://mattracks.co/)

 

Vetőgépek

Ezen a területen még most kezd terjedni a hevederes rendszerek alkalmazása, de mivel egyre nagyobb munkaszélességű szemenkénti vetőgépeket és fokozatosan emelkedő tartálykapacitású gabonavetőgépeket kínálnak a munkagépgyártók, így hamarosan bővülni fog az olyan modellek választéka, amelyek gumikerekek helyett már hevedereken haladnak. Az egyik jelenleg is elérhető megoldás a John Deere 1775NT ExactEmerge szemenkénti vetőgépek hagyományos gumiabroncsos hordozókerekei helyett alkalmazható S-TECH 012P gumiheveder rendszer. A vetőgép hagyományos 11-22.5 12PR abroncsméretű gumikerekével 0,2 m2 felületen 4,45 kg/cm2 nyomást fejt ki a talajra, míg a gumihevederes egységgel 1,07 m2 -es felfekvőfelületen ugyanez az érték 0,88 kg/cm2.

 

Gumihevederes járószerkezetű erőgép + átrakó kocsi. Teljesen talajkímélő gépcsoport betakarítógépek kiszolgálásához (fotó: https://www.perard.fr/)
Gumihevederes járószerkezetű erőgép + átrakó kocsi. Teljesen talajkímélő gépcsoport betakarítógépek kiszolgálásához (fotó:
https://www.perard.fr/)

 

A paraméterekből is jól látszik, hogy a gumihevederes rendszerrel sokszorosa a felfekvő felület, és a töredéke a talajra nehezedő káros nyomás, amely éppen a vetéskor, a laza magágytakarón való haladáskor, a nagy tömegű vetőgépnél halmozottan fontos szempont. A CAMSO is kifejlesztett a vontatott szemenkénti vetőgépek kerekeinek helyére adaptálható szállítóheveder rendszert. A Case IH, illetve a John Deere szemenkénti vetőgépek mellett más vetőgépekre több mint 20-féle különböző méretben kínál szállítóhevedereket, 1,68–0,9 m2-es felfekvőfelülettel.

 

A 80-as évek végén alkalmaztak mezőgazdasági pótkocsi futóműként gumihevederes rendszert (fotó: https://mediatum.ub.tum.de/)
A 80-as évek végén alkalmaztak mezőgazdasági pótkocsi futóműként gumihevederes rendszert (fotó: https://mediatum.ub.tum.de/)

 

SZERZŐ: FARKAS IMRE