Első körben 100 uniós termék földrajzi árujelzője kap védelmet a kínai piacon a legutóbbi nemzetközi megállapodás nyomán. Az eredetvédett árucikkekből befolyt bevétel háromnegyede borászati termékekből származik.
Benne az első 100-ban
Az Európai Unió és Kína között létrejött, a jövő év elején hatályba lépő megállapodás értelmében a magyar földrajzi árujelzők közül a tokaji szerepel a százas listán – írta meg a vilaggazdasag.hu. Négy éven belül az oltalmat kapó újabb 175 termék között a pálinka, a törkölypálinka, valamint a szegedi szalámi/szegedi téliszalámi megnevezések is védelmet kapnak – közölte a portállal az Agrárminisztérium. A tárca adatai szerint tokaji aszút 1,5-1,6 millió euró értékben exportálnak Kínába, és mivel önálló vámtarifaszáma csak ennek a nedűnek van, így pontos adat csak ezzel kapcsolatban áll rendelkezésre. Tokaji néven ennél nagyobb mennyiségben jut el bor Kínába.
Földrajzi helyhez kötve
Az Európai Bizottság adatai szerint a teljes uniós élelmiszer- és italexport több mint 13 százalékát a földrajzi árujelzős termékek értékesítése teszi ki, csaknem 17 milliárd euró értékben. A szaktárca tájékoztatása szerint az EU-ban jelenleg 64 magyar agrártermék élvez oltalmat. A tárca Földrajzi árujelzők programjának keretében további húsz új földrajzi árujelző uniós oltalmára irányuló eljárás van folyamatban, elsősorban a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek, valamint a regionális pálinkák körében. Az Agrárminisztérium hangsúlyozza, hogy a földrajzi árujelzők használata nagy gazdasági potenciál, hiszen jelentősen növeli a termék hozzáadott értékét. A földrajzi oltalmat élvező magyar termékek kivitelének összértéke 397 millió euró. Ebből a borágazat 76 százalékkal részesedik.
Van rá kereslet Kínában
A földrajzi árujelzők védelme lehetővé teszi a magyar termelők számára, hogy a kínai piacon ténylegesen csak a Tokaji borvidékről származó, oltalom alatt álló eredetmegjelölés (OEM) termékleírásának megfelelő borászati termékek kerülhessenek legálisan forgalomba. A tárca azt is közölte, hogy több, európai uniós forrásból megvalósuló promóciós pályázat is Kínát célozta meg. Ezeket a következő években valósítják meg. A kínai piacon jók a lehetőségek, mivel a borfogyasztás dinamikusan nő, a tokaji borok pedig jól illeszthetők a kínai gasztronómiába. A nagyobb értékű tokaji borkülönlegességek iránt (mint az aszú vagy a szamorodni) fizetőképes kereslet mutatkozik Kínában.
Az idén várható hazai bormennyiségről itt számoltunk be.