Őrült ötlet: karantén minden nemzetközi vízi fuvar után?!

A Német Raiffeisen Szövetség arra figyelmeztet, hogy a szövetségi kormány legújabb rendelete elviselhetetlen terhet rakhat a vízi áruszállításra, ha az intézkedései gyakorlattá válnak. Mindennek a magyar gabonaexportra is hatása lenne.

 

gabona

 

A Raiffeisen Szövetség mintegy 2000 vállalkozást tömörít az élelmiszeralapanyag-termelés, a feldolgozás és szállítmányozás területén. A tagok együttes árbevétele mintegy 65 milliárd eurót tesz ki. A szövetség a legújabb karanténrendelet egyik mintairatából azt szűrte le, hogy a nemzetközi áruszállításban résztvevő személyzetnek karanténba kell vonulnia, amennyiben 72 óránál hosszabb időt tölt el egy kockázatosnak ítélt külföldi országban. A rendelet az egyes szövetségi tartományoknak iránymutatásul szolgál arra nézve, hogyan szabályozzák az emberek mozgását járvány idején.

A vírus eddigi szakaszaiban a nemzetközi fuvarozásban (legyen ez közúti, vasúti, légi vagy vízi) az érintett személyzet mentesült a karanténszabályok alól. Külföldről hazatérve nem kellett hetekig elzárva várniuk, mikor állhatnak újra munkába egyetlen út erejéig, amit ismét karantén követ. Hajók esetében szinte kizárható, hogy a nemzetközi forgalomban mozgó uszályok 72 órán belül megforduljanak az országhatáron. A tengeri nagy kikötőkben – például Rotterdamban – eleve 3-4 napig várakozni kell a behajózási engedélyre. Esetükben egyébként is csekély a külföldiekkel való érintkezés lehetősége: a vízen kizárható, a kikötőkben pedig minimálisra csökkentették a kontaktusokat.

A szövetség arra figyelmezteti a kormányt, hogy ha nem módosít a rendelkezésen, akkor az ország gabonával, takarmánnyal, műtrágyával való ellátása egyik pillanatról a másikra ellehetetlenül. A vízi szállítmányozás szárazföldi kiváltása pedig irreális elképzelés. Ezért Franz-Josef Holzenkamp, a szövetség elnöke több más szervezet (agrárkereskedők, takarmánygyártók, a hamburgi tőzsde gabonakereskedői) nevében levelet írt a szövetségi kormány politikusainak (a kancelláriát vezető és a közlekedésügyi miniszternek), hogy változtassák meg a karanténrendeletet. Kéri továbbá a tartományi vezetőket, hogy a szövetségi „iránymutatást” ne vegyék át, ne építsenek be további korlátozásokat az áruszállításba. A szövetségi kormány holnap dönt a kérdésben.

Apropó: gabonaexport. Törökországba év végéig vámmentesen lehet gabonát exportálni, lásd erről cikkünket itt.

agrár áruszállítás export fuvar gabonaexport járvány karantén mezőgazdaság német uszály vízi