Személyautós kényelem – pickup kivitelben.
Az elmúlt években több alkalommal is lehetőségünk adódott a dél-koreai SsangYong autógyár új fejlesztéseinek tesztelésére. A közelmúltban az általunk évekig gyűrt Korando, a régi és az új Rexton után a cég pickupja, a Musso került terítékre. Kicsit előremegyünk a történetben – szerelem volt első látásra.
Elegáns külső
A SsangYong hosszú platós pickup; Grand címkével ellátott autójával kapcsolatban a pozitív alaphangot nemcsak gyönyörű színe és formája adta meg – beülve, birtokba véve a járgányt egyértelműen személyautós érzésünk volt. Ez nem csoda, mert az autó a Rexton utasterét kapta meg, abban pedig nem találtunk kivetnivalót korábban sem – de erre majd később visszatérünk.
Az elegáns frontdizájn középpontjában a hűtőrács áll, vízszintes krómozott híddal a közepén. A dinamikus vonalak, amelyek a hűtőrácstól indulva a motorháztetőn át oldalt folytatódnak, a frontrész erőteljességével együtt kiemelik a Musso Grand vonzó megjelenését. A jellegzetes pickup-hátsó vonalaiban továbbviszi a markáns frontkialakítás jegyeit, ezzel létrehozva a karosszéria harmonikus lezárását.
Az európai pickupok piacán a legnagyobb platóméretű járgányról beszélünk, így a korábban említett Grand címke nem túlzás. A Musso a Rexton alvázát kapta, hátul tekercsrugós futóművel rendelkezik, de igénytől és felszereltségtől függően lehet laprugóval is rendelni.
A tekercsrugós kivitelnél 890 kg, a laprugósnál már 1020 kg is lehet az összterhelés. Kipróbáltuk minden létező módon: az autópályától kezdve az átlag magyar utakon át a szántóföldön is, a rugózással mindenhol teljesen elégedettek voltunk. A platófelület szilárd műanyagburkolattal van borítva. Minden sarokban rögzítőszem található, valamint egy darab 12 V-os csatlakozó a raktérfelületen.
Személyautós, kényelmes belső
Az ergonomikusan kialakított belső térben rögtön kiismertük magunkat. Minden kezelőszerv elérhető közelségben van. A számos tárolórekesz és kényelmi felszerelés a fedélzeten töltött időt annyira kellemessé teszi, amenynyire csak lehetséges. Az autó kellemes belterű, az ülések jó formájúak és hosszú úton is kényelmesek.
Az ajtókon és a középkonzolban található praktikus tárolórekeszek segítenek a belső teret mindig rendben tartani. A B-oszlop erős kapaszkodója a hátsó üléseken utazók ki- és beszállását még könnyebbé teszi. A középkonzol a pohártartók mellett az utasok részére 12 V-os aljzatot, valamint elektronikus eszközökhöz USB-csatlakozót is kínál. A fűthető első ülések és a kiegészítő szellőzéssel ellátott vezető- és utasülés minden utat élvezetessé tesz.
Az utasok a hátsó üléseken is kényelmesen utazhatnak. A Musso Grand belső tere úgy van kialakítva, hogy padlója lapos – így a hátsó üléseknél még nagyobb a hely. Ezenkívül a hátsó ülések 27°-ig lehajthatók. A fülke nagyon csendes, kifejezetten élvezetes volt hosszú úton is utazni benne.
A kormányoszlop magasságában és mélységében állítható, így minden vezetői alkathoz hozzáigazítható. A kormánykerékbe integrált kezelőgombok közvetlen hozzáférést biztosítanak az információs, szórakoztató és navigációs rendszerekhez csakúgy, mint a sebességszabályozóhoz.
Nagyon hamar összebarátkoztunk az okostelefon-kapcsolattal is, a telefont, sms-t, zenehallgatást, a 9,2”-os kijelzőjű navigációs rendszer adta előnyöket és a 8”-os Smart Auto System adottságait messzemenőkig kihasználtuk.
A számtalan biztonsági, kényelmi és asszisztensrendszer képes idejekorán figyelmeztetni az esetlegesen kritikus helyzetekre, és segíti a vezetőt a veszélyek elkerülésében. Ilyen például a holttér-figyelő rendszer (BSD), amelyben az érzékelők felismerik a holttérben levő járművet, és a rendszer a külső tükörben villogó fénnyel figyelmezteti a vezetőt.
Segíthet még a sávváltás asszisztens (LCA), ahol a rendszer időben felismeri a hátulról nagy sebességgel közeledő járművet, és a külső visszapillantó-tükörben villogó fénnyel figyelmezteti a vezetőt.
Nem utolsósorban érdemes még megemlíteni a hátsó keresztforgalomra figyelmeztető (RCTA) rendszert, amely a vezetőt tolatás közben figyelmezteti, ha egy másik jármű oldalirányból közeledik felé.
Dinamikus automata váltó, harapós motor
A tesztautóban automata váltó kapott helyet, ami nem a Rextonban lévő, Mercedestől származó 7 sebességes, hanem az Aisintól vett 6 sebességes változat volt. Sem az előbbiben, sem ebben nem találtunk semmi kivetnivalót. Nagyon dinamikus, sima váltások jellemezték, tényleg személyautós érzést adott ez is.
A hatsebességes automata váltó optimális fokozatkiosztása a legkülönbözőbb vezetési körülmények között is biztosítja a megfelelő erőátvitelt. A sebességváltások minden sebességtartományban gyorsan és finoman történnek. Szükség esetén a váltó kézzel is kapcsolható. Az erőteljes e-XDi220 dízelmotornak köszönhetően (181 lóerő 4000-es fordulatszámon és 420 Nm-es maximális nyomaték 1600-2600-as fordulatszámon) 3 tonnás vontatmánytömegig a Musso Grand vontatójárműként is tökéletesen megfelel.
A vezető dönti el, hogy a Musso Grand bevetésre kész összkerékhajtása mikor legyen aktív. Kétkerékhajtás esetén csak a hátsó tengely hajtott. Amikor síkos útviszonyok közepette egy kerék kipörög vagy elemelkedik a talajtól, a differenciálzár a tengely kerekeit összekapcsolja, hogy ezzel a tengely hajtóképességét helyreállítsa és maximalizálja.
Biztonság, mindenekfelett
Az új Musso Grandot úgy tervezték, hogy a legváratlanabb helyzetekben is megvédje a vezetőt és az utasokat. A 6 légzsák (opcionálisan elérhető 9 légzsák) vezető- és utasoldali légzsákot (utasoldalon kikapcsolható), első oldal- és függöny légzsákokat jelent. Az első üléseken utazók épségét ezeken túl az összecsukló kormányoszlop, az előfeszítővel és erőhatárolóval ellátott első biztonsági övek és aktív fejtámlák is védik.
Az autó ára Prémium felszereltséggel bruttó 11 millió forint felett van listaáron. A Musso Grand személyautós, kényelmi funkciókkal és extrákkal gazdagon ellátott jármű, a mezőnyből kiemelkedő méretekkel. Ugyanúgy, mint korábban a Rextont és a Korandót, nehéz szívvel adtuk vissza a magyarországi forgalmazónak – még szívesen használtuk volna. A tesztnapok alapján úgy látjuk, hogy ezzel nagyon sokan mások is így lesznek.