Az üzemanyagok árának soha nem látott mértékű hazai emelkedése rávilágít az alternatív megoldási módozatok fontosságára.
Az utóbbi hónapokban a benzin és a gázolaj ára is történelmi csúcsot döntött Magyarországon. Egyes kutaknál ugyanakkor az autósok jóval olcsóbb üzemanyagot is tankolhatnak. Ilyen például az E-85, amelynek literje esetenként akár 80-100 forinttal is kevesebbe kerülhet, mint a benzin. A bioetanolt – amely az E-85 fő alkotórésze – árusító töltőállomások forgalma növekvő tendenciát mutat, ezzel azonban nem nő együtt a kimondottan ilyen üzemanyaggal működő gépjárművek eladási száma. Így a növekvő fogyasztás minden bizonnyal azzal magyarázható, hogy a hagyományos üzemű gépjárművek tulajdonosai közül jó néhányan változtatnak tankolási szokásaikon, azaz végső soron az olcsóbb üzemeltetést választják.
Mit tankoljunk?
Felmerül tehát a kérdés, hogy szabad-e, és ha igen, akkor milyen mennyiségben, illetve arányban célszerű alkalmazni a bioetanolt a hagyományos üzemre tervezett és gyártott gépjárművekben, valamint hogy milyen várható hatásai lehetnek a motor fogyasztására, teljesítményére, élettartamára, stb. nézve ennek az üzemanyagnak. Az autógyárak és -szalonok képviselői ugyanis általában csak a kimondottan etanolos – vagy esetleg vegyes – üzemre tervezett, új típusú gépjárművek esetében javasolják az E-85 felhasználását. A téma olyannyira közérdekű, hogy az interneten is számtalan helyen olvasható ide vonatkozó vélemény, ajánlás, illetve tapasztalat. A legbátrabbak ún. „autódoktor” szolgáltatás keretében osztják meg véleményüket az érdeklődőkkel, ahol bárki felteheti a témához kapcsolódó kérdéseit. Az ilyen típusú tanácsadás, illetve a vélemény megfogadása és kipróbálása előtt általában felhívják az érdeklődők figyelmét arra, hogy az etanolos üzemeltetés meglehetősen újkeletű dolog
Magyarországon, így szinte mindenki kevés tapasztalattal rendelkezik e tárgyban. Nem így például Brazíliában ahol a gépjárművek jelentős része alkoholos üzemű. Tehát a hazai tanácsadók leggyakrabban vagy saját – nem túl széleskörű – tapasztalataik és kísérleteik, netán ismerőseik vagy kollégáik próbálkozásai alapján szólnak hozzá a témához. Azaz: etanolos üzemmel mindenki saját kockázatára és felelősségére kísérletezzen olyan autók esetében, amelyeket eredendően benzines üzemre fejlesztettek ki, szól az előzetes figyelmeztetés. A hazai tapasztalatok ugyanis e tárgykörben közel sem mérhetőek a több mint száz éves benzinüzemhez. A felmerülő kételyek részbeni eloszlatására azt viszont érdemes megjegyezni, hogy a normál benzin is tartalmaz etanolt, ám ennek részaránya csupán néhány százaléknyira tehető. Így ha az alkohol károsító hatása valóban helytálló feltételezés, akkor az uniós előírásoknak megfelelő, a kereskedelmi forgalomban ma kapható benzin is károsíthatja a kocsik üzemanyagellátó rendszerét…
Figyelembe véve tehát az alkohol gyakran emlegetett erősen oldó hatását, a vegyes etanol-üzem első lépéseként ajánlatos az üzemanyagszűrőt kicserélni, amit lehetőleg az első 5-600 etanolos kilométer után is célszerű megtenni. Ezzel vélhetően megakadályozható, hogy az üzemanyagrendszerben az etanol által kioldott, egyébként „benzinálló” szennyeződések dugulást okozzanak. A tankolást követően érdemes figyelemmel kísérni a fogyasztást. A tapasztalatok szerint E-85 használata esetén – gépjárműtől és vezetési stílustól függően – mintegy 10-15 százalékkal növekszik a kocsi fogyasztása, amely azonban összességében, a jelentős árkülönbségnek köszönhetően, nem tekinthető számottevőnek. A sportosabb stílus kedvelői ezzel párhuzamosan számíthatnak arra is, hogy bioetanollal tankolt járművük magasabb fordulatszámon kevéssé lesz „robbanékony”, illetve egyes vélemények szerint a hidegben történő indítás esetenként nehézkesebb lehet. Az óvatosabb, kevésbé vállalkozó kedvű, de azért mégis az olcsóbb üzemeltetésre törekvő autósok megpróbálhatják a feles üzemmódot. Ezen „ideológia” pártolói a hagyományos benzin bioetanol-tartalmát szokták érvként felhozni. Ez valóban meggyőzően hangzik, és az is igaz, hogy az E-85 is tartalmaz benzint, ugyanakkor a különbség mégis csak nagyságrendnyi.
A megbízható és helytálló ismeretek összegyűjtése érdekében tehát jó néhány hónapnak, sőt évnek kell még eltelni, hogy valóban széleskörűen lehessen megválaszolni a bioetanol hagyományos, benzinüzemű gépjárművekben történő felhasználásával összefüggésben felmerülő kérdéseket.
Bioetanol lesz bőven
Ami a rendelkezésre álló bioetanolkészleteket, illetve ezek hazai előállítását illeti, Gőgös Zoltán, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkára a közelmúlt beruházási kedvet visszavető kedvezőtlen történései ellenére bizakodó. A magyar kormány ugyanis még 2006-ban határozta el, hogy bioetanol-programot indít. Akkoriban úgy tervezték, hogy évente mintegy 700-800 ezer tonna bioetanol előállítására nyílik majd lehetőség, főként a nagy mennyiségben rendelkezésre álló hazai termesztésű kukoricára alapozva. Számos bioetanol-gyártó üzemet is terveztek, de a takarmányárak ugrásszerű megemelkedése miatt ezek a tervezett beruházások megtorpantak. Ráadásul közben az olaj világpiaci ára is csökkeni kezdett, így a beruházások elmaradtak. Jelenleg az egyetlen komolyabb hazai bioetanol-üzem Szabadegyházán található, amelynek az éves kapacitása mintegy 150 ezer tonnára tehető.
Gőgös Zoltán a hazai bioetanol-programmal kapcsolatban a közelmúltban úgy nyilatkozott, hogy Magyarországon évente mintegy 2-2,5 millió tonna kukoricából lehet majd előállítani bioetanolt, ha az ország ki tud építeni legalább 600 ezer tonna új gyártókapacitást. Ez a mennyiség nem veszélyezteti a magyar belső takarmányellátást, mivel ennyi felesleg mindig rendelkezésre fog állni az országban, mondta az államtitkár. Jelenleg három befektető is bioetanol előállítására alkalmas üzemet kíván létesíteni Magyarországon, emellett további 30 kiskapacitású bioetanol-üzem létesítési kérelme is napirendre került. Ez utóbbiak mintegy 150 ezer tonnával járulhatnának hozzá a hazai bioetanol-gyártó kapacitáshoz, jelentette ki Gőgös Zoltán. A három új üzem -Dunaföldváron, Kábán és Dunaalmáson – a 2011-es terméssel kezdődően összesen mintegy 1,2-1,3 millió tonna kukoricát tudna feldolgozni évente, 500 ezer tonnával növelve a magyarországi bioetanol-gyártó kapacitást, miközben valamelyest enyhülne a kínálati felesleg okozta piaci feszültség. Amennyiben az üzemek kivitelezési munkálatai a tavasz folyamán megkezdődhetnek, és semmi nem hátráltatja az építkezéseket, akkor az államtitkár szerint a 2011-es termés feldolgozásával az export is beindulhat.
Kiemelt beruházás Dunaföldváron
Egyszerűsödik és gyorsul a Dunaföldvárra tervezett bioetanolgyár közel 100 millió eurós beruházása, miután azt a kormány rendeletben nyilvánította kiemelt jelentőségűvé. Ezzel várhatóan gyorsabb lesz az engedélyezés. A következő időszakban hasonló elbánásban részesülhet majd a kabai és a dunaalmási beruházás is, nyilatkozta Gőgös Zoltán.
Dunaföldváron az ír Ethanol Europe Ltd. magyar leányvállalata, a Pannónia Ethanol Zrt. 97,2 millió eurós, tehát mintegy 25 milliárd forintos költséggel tervezi felépíteni az új üzemet. A gyár a tervek szerint évi 500 ezer tonna kukoricát dolgoz majd fel, amelyből mintegy 200 millió liter etanolt és 170 ezer tonna állati takarmányozásra felhasználható anyagot állítanak elő. Az új gyár közel 80 főt foglalkoztat majd, de az iparágban közvetetten tízszer annyi munkahely is létrejöhet.
PL