fbpx

Väderstad-újdonságok Svédországból

Írta: Szerkesztőség - 2015 január 07.

A közelmúltban Svédország felé vettük az irányt, ahol a Väderstad gyár meghívására megismerhettük a cég legfontosabb újdonságait, jövőbe mutató megoldásait. A jól szervezett, szinte családias hangulatú, mégis kimagasló színvonalú szakmai programból most a legfontosabb újdonságokról szóló információkat emeljük ki.

 

 

Egy legenda újjászületése

A Väderstad legendás Rapid vetőgépei most újjászületnek, hogy megfelelhessenek a modern mezőgazdaság elvárásainak. A Rapid 300-400 C/S új külsőt kap: áramvonalasabb a magtartály, amely a váz fölött valamivel magasabban helyezkedik el, így könnyebb a hozzáférés a géphez. A zsírzást nem igénylő kerékagyak egyszerűbbé teszik a használatot, így több idő marad a földön a tényleges munkára.

Miben új a Rapid 300-400 C/S?

  • Teljesen új külső.
  • Új hidraulikus magadagolás, amellyel a gépkezelő menet közben változtatni tudja a vetési normát.
  • A gazdák választhatnak vezérlőrendszert: ISOBUS vagy E-Control, GPS-kompatibilitással.
  • Karbantartást nem igénylő csapágyak: időmegtakarítás.
  • Választhatunk a mechanikus vagy hidraulikus szabályzású követőborona közül.

Väderstad E-szolgáltatás:
a Rapid készen áll a jövőre

– A Wi-Fi és iPad Air bevezetésével a Rapid vetőgép és más munkagépek vezeték nélküli kapcsolattal irányíthatók. Az iPad Air nagy előnye a korábbi megoldásokkal szemben a felhasználóbarát működés, a költséghatékonyság és az egyszerű frissíthetőség – magyarázza Lars Thylén, a Rapid fejlesztéséért felelős csoport vezetője. A Väderstad vezérlési megoldásait összefoglaló néven E-szolgáltatásnak (E-Services) nevezzük, ez magában foglalja az E-Control-t, az ISOBUS-t és a ControlStation-t. A Rapid hagyományos GPS-rendszerhez is csatlakoztatható, így a gazdálkodó nagy pontossággal, minimális költséggel üzemeltetheti munkagépét.

Új, karbantartást nem
igénylő kerékagyak

A Rapidon új, zsírzást nem igénylő, azaz gyárilag kent tárcsaagyak vannak. Ennek köszönhetően a zsírzópontok száma drámaian lecsökkent. Ezeknek a tárcsaagyaknak az élettartama is hosszabb. Gazdaságosabb a működtetés, a földön több idő jut a munkára.

Nordic: műtrágya hatékony kijuttatása száraz körülmények között is

Az új Spirit 600C Nordic-ot 250 mm sorközű, egytárcsás műtrágyacsoroszlyával szerelték fel annak érdekében, hogy a műtrágya kijuttatása még kötött agyagos talajon is pontos legyen.

A magok nagy pontosságú lehelyezése a Spirit vetőgépek jól ismert V-tárcsáival, 125 mm-es sortávval történik. A műtrágya minden második sorközbe kerül. A tárcsák a megfelelő mélységre teszik le a műtrágyaszemcsét, anélkül, hogy a magágyat nagyon bolygatnák; ez igen fontos lehet tavaszi vetésnél ott, ahol korai csapadékhiány mutatkozik.

  • A tárcsák a vetésmélység alá helyezik el nagy pontossággal, minden második sorközbe a műtrágyát. A tárcsa nem szaggatja fel a talajt, így a módszer tavaszi szárazság esetén igen hasznos.
  • A vetőgép felszerelhető CrossBoard Heavy simítóval is, amely a műtrágya-kijuttató csoroszlyák előtt egyengeti el a talajt.
  • A műtrágya-kijuttatás mélysége és a CrossBoard Heavy szöge könnyen beállítható hidraulikusan a traktorfülkéből, az egyéb beállításoktól függetlenül.
  • A Spirit 600C Nordic munkaszélessége 6 m, vonóerő igénye legalább 175 LE.

– Az utóbbi években egyre nagyobb igény mutatkozik olyan 6 m munkaszélességű, könnyű, kombinált, alacsony vonóerő-igényű vetőgépekre, amelyek a műtrágyát és a vetőmagot egyaránt nagy pontossággal helyezik le a talajba. A Spirit 600C Nordic vetőgép a hagyományos „Nordic” műtrágya-kijuttatási elv alapján működik, a sorok közé helyezi a műtrágyaszemcséket. A CrossBoard Heavy a munkaelemek előtt erőteljes egyengetést végez – magyarázza Bernt Mårtensson, a Väderstad termékmenedzsere.

A Spirit Nordic 6 m munkaszélességű, a magtartálya 5 000 literes. A Spirit 600C Nordic LS hidraulikával, aktív csoroszlyanyomás- és szárnynyomás-beállítással rendelkezik, hogy a vetőmag adagolása még lejtős terepen is tökéletesen precíz legyen.

Új Carrier: akár több szármaradvánnyal is elbír

A Väderstad bemutatja a Carrier L (51 cm tárcsaátmérő) és Carrier XL (61 cm tárcsaátmérő) modelljét. A gépek 425-825 cm munkaszélességben kaphatók. Úgy tervezték őket, hogy nagy mennyiségű szármaradvánnyal és/vagy a nagyobb munkamélységgel is megbirkózzanak. Az állítható tárcsaszög, a MultiSet révén a gép a teljes talajprofilt átdolgozza, a munkamélységtől függetlenül, a sokféle henger pedig szavatolja, hogy a szerves maradványok gyors lebontása érdekében megfelelő tömörítést érjünk el.

Mi az újdonság a
Carrier L-ben és XL-ben?

  • 51 és 61 cm átmérőjű csipkés tárcsalevelek, TrueCut vágóéllel, így az új Carrier L és XL nagy mennyiségű szármaradvánnyal is megbirkózik.
  • Munkaszélesség: 425, 525, 625 és 825 cm.
  • A Carrier L átalakítható XL-lé és fordítva. A két tárcsaátmérő egymás között felcserélhető.
  • Az új kerékfelfüggesztés növeli az élettartamot. A járókerekek révén a Carrier L-lel és XL-lel a szántóföldön is könnyebb manőverezni.
  • 8 méter fölötti tárcsánál egyedülálló a 3 méteres szállítási szélesség és a 4 méteres szállítási magasság.

Rugalmasság, tartósság és alacsony üzemeltetési költségek

– A Carrier L és XL fejlesztése során a rugalmasságra, a tartósságra és az alacsony üzemeltetési költségekre helyeztük a hangsúlyt. 8 méter fölötti tárcsánál egyedülálló a 3 méteres szállítási szélesség és a 4 méteres szállítási magasság – mondta Crister Stark, a Väderstad igazgatótanácsának elnöke.

Könnyű manőverezés a földön

A szállítókerekek a földön leengedhetők, így nagyon könnyű a manőverezés. A forgókban a gépkezelő a hengeren vagy a kerekeken tudja megfordítani a gépet. A kerekek nedves talajon vagy sekélyen művelt részeken leengedhetők. Egy új megoldás révén a munkamélység a fülkéből állítható.

Többféle mellső művelőelem

– A Carrier gépcsalád egyedülálló vonása, hogy felszerelhető egy sor mellső művelőelemmel („straw harrow”, CrossCutter kés, CrossBoard). Sőt, ezek cserélhetők is. Ily módon a Carrier ugyanolyan jól használható kombájn után tarlón, mint szántást követően – mondja Magnus Samuelsson, a Carrier marketingigazgatója.

Opus – a Väderstad kultivátorcsaládjának új tagja

Az Opus egy vadonatúj, erős, sokoldalú, akár 40 cm munkamélységre képes szántóföldi kultivátor. 27 cm-es osztásközű kapái négy sorban helyezkednek el, a hasmagasság 80 cm, így az Opus nagy mennyiségű szármaradvánnyal is megbirkózik, miközben vonóerő igénye nem túlzottan nagy. A sokféle kapaszár és kopóél segítségével a gépet a helyi körülményekhez lehet igazítani.

Miben új az Opus?

Az Opus egyelőre 6 és 7 méteres változatban kapható, a gép 2014 októberében debütált. Az első Opus 2015 tavaszán jön majd le a gyártószalagról.

A 27 cm-es osztásköz révén a kapák sok szármaradvány esetén is képesek tartani a 40 cm-es munkamélységet. 700 kg hidraulikus túlterhelésbiztosítás van minden kapán, így kötött talajon is tökéletes a gép mélységtartása.

Az Opus kétféle hengerrel kapható: Double SoilRunner és SteelRunner. Ezek egymással cserélhetők, vagy teljesen le is szerelhetők, és a nyomás is a körülmények függvényében változtatható.

– Az Opust a flexibilis kultivátort kereső nagygazdaságok számára terveztük. A tesztelés három német farmon történt, ahol a talajtípus a könnyű homoktól a legkötöttebb agyagig változott. Az Opus egyedisége abban rejlik, hogy minden körülménnyel megbirkózik, jól tömörít vissza, a henger által adott nyomást pedig változtathatjuk – vagy akár le is szerelhetjük azt – magyarázza Maria Redwanz, a Väderstad munkatársa.

– Különféle kapaszárak és kapahegyek több mint 20-féle kombinációja áll rendelkezésre az Opushoz. A gép fő profilja a nagy munkamélység; ez a legkülönfélébb talaj- és egyéb viszonyok között megvalósítható.

A kopóhegy kínálatban megtalálható a Marathon, 50 és 80 mm-es kivitelben. Ez különleges keményfém betéttel rendelkezik, így teljes élettartama során megőrzi alakját, ami a munka precizitása szempontjából nagyon lényeges. A hagyományos kapahegyekhez képest az élettartamhossza 8-10-szeres.