2018-as adatok alapján a közösségi média térhódítása továbbra is töretlen, egy év alatt 390 millió fővel, vagyis 13%-kal nőtt a közösségi média felületeit használók száma. A világ népességének 43%-a használja aktívan ezeket az oldalakat, egészen pontosan 3297 millió fő, akik közül 3087 millióan mobileszközöket vesznek hozzá igénybe. A legnépszerűbb közösségimédia-felület továbbra is a Facebook, ezt követi a YouTube, majd az Instagram. A Facebookon naponta aktívan jelen lévők száma 1,4 milliárd fő. Ez gyakorlatilag a Föld lakosságának 18 százaléka.
Az AgroStratéga már nem először méri fel a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak közösségiportál-használati szokásait. A válaszadók 60%-a legalább hetente nézi a Facebookot és 53%-uk a YouTube-ot. Az Instagram (13%) és a LinkedIn (4%) legalább hetente történő látogatása ennél jóval kisebb arányú.
A folyamatok megértéséhez, a trendek felvázolásához ma már nem elegendő egyszerűen idősebbekről és fiatalabbakról beszélni. Fontos az egyes generációk közötti különbségek és hasonlóságok feltárása is. Az egységes agrártámogatási kérelmet benyújtó gazdaságok döntéshozóinak körében végzett legutóbbi felmérésünk válaszadói 47%-ban az 50–69 év közötti korcsoportba tartoznak. Generációs besorolás alapján a válaszadók négyötöde a Baby Boomer (43%) és az X generáció (36%) tagja. A mintában egyelőre elhanyagolható a Z generáció (0,6%) jelenléte, de már 21%-os arányt képvisel az Y generáció.
A kutatás 81–86%-ban az alapanyag-, gép- és alkatrészbeszerzésben, továbbá az értékesítésben és pénzügyekben döntéshozó; valamint 12–14%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Az adószám nélküli őstermelők, az önellátásra termelők és a hobbigazdálkodók válaszait nem vettük figyelembe az értékeléskor. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő és egységes agrártámogatási kérelmet benyújtó gazdaságokat reprezentálja. A minta nagysága 1400 fő. A piackutatás országosan reprezentatív.
Pólya Árpád – Varanka Mariann