A Steyr ECOtronik biztosítja a motor, a sebességváltó és a kezelés tökéletes összhangját
A Steyr ECOtronik immár elérhető a terhelés alatt kapcsolható sebességváltóval szerelt négyhengeres FPT traktorokhoz. A modern motor- és sebességváltó-vezérlési koncepció számos gyakorlati előnyt biztosít. A maximális teljesítményt a gép mindössze 1900 1/min fordulatszámon adja le, így a szántóföldi munkavégzés során akár 30%-kal is csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás.
A Steyr Multi traktorokhoz most érhetők el először az ECOtronik-technológia előnyei, ami a traktor 32×32 fokozatú „powershift” (terhelés alatt kapcsolható) sebességváltóját optimálisan illeszti a legújabb négyhengeres FPT-motorokhoz. Kimutatások szerint közúti szállítás esetén az ECOtronik segítségével akár 20% üzemanyag-megtakarítás realizálható, míg szántóföldi munkák esetében a megtakarítás a 30%-ot is elérheti.
Modern motorvezérlés
Az új FPT F5C négyhengeres „common rail” (közös nyomócsöves) motorok nemcsak a névleges fordulatszámon képesek a maximális teljesítmény leadására, hanem már az üzemanyag-takarékos 1 900 1/min fordulatszámon is.
A technológia nemcsak a kedvező üzemanyag-fogyasztást biztosítja munkavégzés közben, hanem – a mindössze 72 dB-es, alacsony zajszintnek köszönhetően – a kezelő kényelmének fokozását és a vibráció mértékének jelentős csökkentését is lehetővé teszi. A 457 Nm-es maximális nyomatékot a motor a gazdaságos 1 500 1/min fordulatszámon éri el, a csökkentett alapjárati fordulatszám pedig csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.
Kisebb fordulatszám = alacsonyabb fogyasztás
A nyomatékgörbe gazdaságos, 1500 1/min értékű fordulatszámra történő optimalizálásával a Steyr Multik motorjai ott biztosítják a maximális nyomatékot, ahol a legnagyobb szükség van. Emellett a 700 1/min-re csökkentett alapjárati fordulatszám tovább mérsékeli a fogyasztást.
A 40 km/h-s maximális menetsebesség már 1 730 1/min fordulatszám mellett elérhető, akár 11%-kal csökkentve a fogyasztást. Az ECOtronik-rendszer automatikusan vált a négy powershift fokozat között; az egyenletes fordulatszám-átfedésnek köszönhetően a sebességváltás a lehető legfinomabban történik, minimalizálva ezzel az energiaveszteséget.
ECO üzemmód a TLT-hez – alacsonyabb fogyasztás, kisebb zaj
Az új Steyr ECOtronik modellek TLT-kihajtása négyféle üzemi fordulatszámmal (540, 1000, 540E 1000E) működtethető. A TLT az álló helyzetben történő munkavégzéshez az ECOtronik rendszer révén az óramutató járásával egyező és ellentétes irányban is működtethető.
Központi vezérlés
Az ECOtronik-rendszerrel szerelt, powershift váltós traktorokban újdonságként kettős kézigázvezérlő található; ennek, illetve a vezérlő Eco (gazdaságos) és Power (nagy teljesítményű) üzemmódjainak segítségével a kezelő módosíthatja a sebességváltó váltási pontjait.
Eco üzemmódban a sebességváltások az üzemanyag-fogyasztás minimalizálása érdekében alacsony (1400 1/min) fordulatszámon történnek, míg Power üzemmódban a rendszer a motor teljesítmény- és nyomatéktartalékának teljes kihasználása céljából 1900 1/min fordulatszámon vált sebességet.
Egyértelmű megtakarítások
A fokozatváltási pontok optimális beállításával az üzemanyag-fogyasztás akár 22 százalékkal is csökkenthető. Nehéz szántóföldi munkáknál – mint például talajművelésnél – a névleges teljesítmény 80%-os kihasználása és a motorfordulatszám 2200-ról 1500 1/min értékre történő csökkentése több mint 15%-kal csökkenti a fogyasztást. Közúti szállításnál a fogyasztás mintegy 22%-kal csökkenthető, míg például homlokrakodós munkáknál vagy műtrágyaszórásnál, ahol a névleges teljesítmény mindössze 20%-a szükséges, a fogyasztás több mint 30%-kal mérsékelhető.
A St. Valentin városában található Steyr traktorgyárban kifejlesztett új ECOtronik-technológia ezüstérmet nyert a 2013-as brüsszeli Agribex kiállításon.