Szecskaszállítás: hatékony logisztika és géppark

Írta: MezőHír-2025/10. lapszám cikke - 2025 október 25.

Kulcs a minőségi szenázs- és szilázskészítéshez

Az erjesztéssel tartósított takarmányok – szenázsok és szilázsok – alapvető szerepet játszanak a kérődzők takarmányellátásában. A TMR és PMR etetési technológiák – amelyek már kisebb telepeken is elterjedtek – ezekre a takarmányokra épülnek. A receptúrák fő összetevői a különböző szálastakarmányokból és silókukoricából, cirokfélékből, szudánifűből készült szenázsok és szilázsok. E takarmányok minősége és beltartalma közvetlenül befolyásolja a tejtermelés és a marhahizlalás jövedelmezőségét.

A szenázs- és szilázskészítés bonyolult technológia. A folyamat szántóföldön történő szecskázásból, szállításból, silótöltésből, silótérbe vagy fóliatömlőbe történő tömörítésből áll. A silózás, vagyis a szenázs-, szilázskészítés mindhárom munkafolyamatának szigorú technológiai és logisztikai követelményei vannak. Ezeket a szigorú követelményeket csak magas színvonalú műszaki háttérrel, gondos logisztikával és átgondolt üzemszervezéssel lehet teljesíteni.

Technológia és munkaműveletek a szántóföldön

A szenázs- és szilázskészítés szántóföldi munkái az alapanyagok betakarításával kezdődnek. Olaszperje, lucerna és kalászos gabonák esetében ez általában kétmenetben történik: a lekaszált állomány szükség szerinti rendkezelése után közvetlenül rendfelszedővel felszerelt szecskázóval dolgozzák fel. A kukorica, a cirkos keverékek, a cirok és a szudánifű szecskázása sorfüggetlen silókukorica-adapterrel felszerelt géppel egy menetben is elvégezhető (1. kép).

szecskazas
1. kép. Olaszperje szecskázás rendfelszedő, nagy teljesítményű szecskázóval (fotó: a szerző felvétele)

A hazai gyakorlatban – a szenázs és szilázs minőségi és mennyiségi igényeinek kielégítésére – volumenhez igazodó önjáró szecskázókat alkalmaznak (2. kép).

silokukorica szecskazasa
2. kép. Silókukorica szecskázás sorfüggetlen adapteres szecskázóval (fotó: a szerző felvétele)

Silótér: szállítás és tömörítésben

A szecskázási kapacitást számos bérvállalkozás bővíti megfelelő műszaki és logisztikai háttérrel. A szántóföldön a felszecskázott alapanyagot a különböző traktorvontatású és tehergépkocsik szállítják, illetve hordják be a silótérbe. A silótérbe, falközi silókba szállított és leürített alapanyagot tolólapos nehéz univerzális vagy törzscsuklós traktorok, illetve nagy térfogatú kanállal felszerelt homlokrakodók tolják be vagy fel. A tömörítést szintén nehéz univerzális vagy törzscsuklós traktorok végzik (3. kép).

szecska-tomorites traktoeral
3. kép. Letolás tolólapos törzscsuklós traktorral és tömörítés nehéz, univerzális traktorral
(fotó: a szerző felvétele)

A tömörítés technológiájának szigorú követelményei vannak, amelyek betartása elengedhetetlen a biztonságos folyamatok és a veszteségek minimalizálása érdekében. A technológiai előírások mellett a gépi technológia összeállítását, a kapacitásokat és a silótér nagyságát is úgy kell megtervezni, hogy biztosított legyen a biztonságos manőverezés.

Logisztika és szállításszervezés

Az említett két technológiai folyamatot – a szántóföldön dolgozó szecskázógépeket, valamint a tolólapos traktorokat, rakodógépeket és tömörítőtraktorokat – a szállításban és behordásban alkalmazott szállítóeszközöknek kell kiszolgálniuk. Ez azt jelenti, hogy logisztikai szempontból a silózást szállítási körfolyamatként kell kezelni.

A körfolyamat a következő elemekből áll:

‑ a szecskázott alapanyag átvétele, a szecskázóval szinkronban működő szállítóeszköz töltése és megrakása;

‑ a megrakott szállítóeszköz terhelt menete;

‑ az esetleges mérlegelés, a silótérben történő ürítés, valamint a feltolás és tömörítés kiszolgálása;

‑ az üres menet.

Ebben a folyamatban a szecskázás, a szállítás és a feltolás tömegteljesítményét kell összehangolni, hogy egyik munkafolyamatban se legyen fennakadás, és a technológiai követelmények is teljesüljenek.

A szállítóeszközök elérhető teljesítményét a következők befolyásolják:

‑ a szállítóeszközök teherbírásának kihasználása, raktérfogata, valamint az elérhető terhelt és üres menetidők;

‑ az út- és terepviszonyok, illetve a közlekedési körülmények.

A szállítási teljesítményeket kedvezően befolyásolhatja a traktoros gépcsoportoknál a nagy raktérfogatú 30–40 m3-es kocsiszekrényes pótkocsik. Forgózsámolyos pótkocsik esetében lehetőség van két pótkocsi vontatására, valamint olyan futóművekkel szerelt pótkocsik alkalmazására, amelyek 40 km/h haladási sebességet biztosítanak (4. kép).

Kettengelyes, billenoszekrenyes potkocsi
4. kép. kapcsolt szerelvénye (fotó: strautmann.com/hu)

A nagyobb szállítási útvonalakon pedig a pótkocsis, tehergépkocsis szállítóeszközök használhatók (5. kép). A szecskázógépeket, illetve a silótöltést kiszolgáló szállítóeszközök darabszámát a teljesítmények összehangolásával szükséges meghatározni.

tehergepkocsis szerelvenyek
5. kép. Nagyobb távolságra tehergépkocsis szerelvények használata jelent előnyt
(fotó: a szerző felvétele)

Pótkocsik és konstrukciós megoldások

A mezőgazdasági üzem egyéb szállítási feladatait ellátó, billenőszekrényes, forgózsámolyos, illetve kettő- és háromtengelyes pótkocsik a szecskázott alapanyag szállítására is beépíthetők az említett szállítási körfolyamatba.

A forgózsámolyos, kettő- és háromtengelyes pótkocsikat – különösen az évelő kultúrák tavaszi szenázs- és szilázsalapanyag-betakarítása során – a talaj kímélése érdekében alacsonynyomású gumiabroncsos futóművekkel szerelik fel. A dinamikus igénybevétel csökkentésére félelliptikus laprugós vagy kovácsoltvas félrugós megoldásokat alkalmaznak. A szecskázott alapanyag silótérbe történő biztonságos ürítését hidraulikus munkahengerek végzik.

A kocsiszekrények hátrafelé, kétoldalra vagy akár háromoldalra is billenthető kivitelben készülnek. A szecskázott alapanyag szállításához térfogatnövelő mellső, hátsó és oldalsó falak felszerelése szükséges. Egyes típusok már gyárilag térfogatnövelővel vannak felszerelve. Hasonló konstrukciós megoldások, a 4×4 vagy 6×6 kerékképletű, terepváltós mezőgazdasági tehergépkocsikkal vontatott pótkocsik.

Kedvezőbb terepi manőverezőképességük és menetdinamikai jellemzőik miatt egyre szélesebb körben alkalmazzák az önjáró szecskázók kiszolgálásában, illetve az alapanyagok silótérbe szállításában a vontatótraktorok hátsó vonóberendezésére támaszkodó, függőleges vonórúdterhelésű pótkocsikat (6. kép).

vonorud-terheleses potkocsi
6. kép. Térfogatnövelővel szerelt vonórúd-terheléses pótkocsi (fotó: a szerző felvétele)

A függőleges vonórúd-terhelésű vagy támasztósúlyos pótkocsik lehetnek egy-, iker- vagy háromtengelyes kivitelűek, illetve tandem, tridem vagy quattro futóműves konstrukciók. A traktorvontatású pótkocsik vonóberendezései a vontatótraktorok alsó pótkocsivonó-berendezéséhez csatlakoznak, toroid kialakítású vonószemes, IC-70 vagy K-81 gömbcsapos, merev vonóberendezéssel. A traktorra átszármaztatott dinamikus igénybevételek csökkentésére a pótkocsi vonórúdjának alvázhoz való csatlakozásába gumi-, laprugós vagy hidropneumatikus rugózóelemeket építenek be.

A terepjáró képesség javítása, a talajterhelés csökkentése és a káros talajtömörödés minimalizálása érdekében a futóművek szinte kivétel nélkül széles profilú, alacsonynyomású gumiabroncsokkal szereltek. Az alacsonynyomású gumiabroncsok a gördülési ellenállás alakulása szempontjából is kedvezőek.

A közúti szállításban – a megengedett 40 km/h menetsebesség és a vontató univerzális traktorok szállítási üzemmódjának kihasználása, valamint a biztonságos menetdinamika biztosítása érdekében – az iker-, háromtengelyes-, illetve a tridem- és a quattro futóművek rugózott felfüggesztéssel csatlakoznak az alvázhoz. A rugózás megoldásai lehetnek hagyományos laprugósak, kovácsolt félparabolikusak, hidropneumatikusak, vagy ezek kombinációi.

Nagy raktérfogatú szecskaszállító pótkocsik

A szecskázott szenázs- és szilázsalapanyagok szállítására használt, függőleges vonórúdterhelésű pótkocsik egyre több típusánál kerülnek beépítésre pneumatikus rugózási elemek. Az iker, háromtengelyes, tridem és quattro futóművek kanyarodáskor csúsznak, a szakzsargon szerint „radíroznak”. Ez az igénybevétel fokozott gumiabroncskopást és a járószerkezet függesztőelemeinek jelentős csavaróterhelését okozza. Ennek minimalizálására különböző kerékkormányzási rendszereket alkalmaznak. A kormányzott futóművek legegyszerűbb változata a traktor hidraulikus kormányzásával szinkronműködő kormányzás. Ezt a konstrukciós megoldást a tandem-futóműves pótkocsiknál alkalmazzák.

A traktor hidraulikus kormányművével szinkronban működő munkahenger a pótkocsi futóművének kormánytrapéz-mechanizmusa segítségével fordítja el a járókerekeket. Ez a pótkocsi-kerékkormányzási rendszer kevésbé bonyolult, hátránya azonban, hogy tolatáskor reteszelni kell. A tridem tengelyes pótkocsiknál is a kormányzott kerekek elfordítását hidraulikus munkahengerek végzik. Ezeknél a pótkocsiknál a traktor vonóberendezéséhez való csatlakoztatás minden esetben vonógömbös vonórúddal történik.

A kormánymű hidraulikus munkahengerei a vontató traktoron elhelyezett két, kisebb átmérőjű vonógömbhöz csatlakoztathatók. Ezek méretét és elhelyezését az ISO-szabvány rögzíti. A hidraulikus rendszer a traktor hidraulikájához kapcsolódik, és a megfelelő nyomásra feltöltve, egy szelep vagy csap bezárása után zárt hidraulikus körré válik. Kanyarodáskor a két vezérlő hidraulikuskör munkahengerének löketváltozása következtében az olaj a kormányzó hidraulikus munkahengerhez áramlik. A vezérlő munkahengerek löket- és nyomásváltozásának megfelelően a kormányzó munkahenger a jármű kerekeit a kanyarodás ívének megfelelően bekormányozza.

A szecskázott szenázs- és szilázsalapanyagok szállítására a függőleges vonórúdterhelésű pótkocsikat már gyárilag nagy raktérfogatú felépítménnyel szerelik fel. A legegyszerűbb konstrukció a hátrafelé billenthető felépítmény. A kocsiszekrény billentésekor a kocsiszekrény hátuljára épített ajtó automatikusan nyílik.

A nagy raktérfogatú szecskaszállító pótkocsik kocsiszekrénye bordázott vagy szekrényes merevítésű, lemezből készült oldalfalakkal rendelkezik. Az önsúly csökkentése érdekében – számos típusnál – az oldalfalak nagy szilárdságú acéllemezből készülnek, de előfordulnak alumíniumlemezből kialakított változatok is. A raktérfogat növelése érdekében a mellső fal gyakran döntött és dróthálós kialakítású. Az oldalfalak magassága 2000–2500 mm, a rakfelület szélessége 2400–2450 mm, a hossza pedig akár 9000 mm is lehet (7. kép).

Nagy rakterfogatu kocsiszekreny
7. kép. Nagy raktérfogatú kocsiszekrény (fotó: a szerző felvétele)

A nagy raktérfogatú, lehordószerkezetes kocsiszekrények ürítése hidrosztatikus meghajtású, változtatható nyelőtérfogatú hidromotorral történik, szabályozható lehordási és ürítési sebességgel, meghajtott kaparóléces vagy hevederes lehordószerkezettel. A lehordószerkezet a rakfelületen körbefutó, két- vagy egy pár szemes- vagy hevederes láncból, azokat összekötő kaparólécekből, a meghajtótengelyre ékelt, valamint a szabadonfutó tengely láncfeszítő diós elemeiből és a meghajtásból áll (8. kép).

lehordoszerkezet
8. kép. Kaparóléces lehordószerkezet (fotó: agrosat.hu)

Rendfelszedős, szeletelős megoldások

A nagy raktérfogatú szecskaszállító rendfelszedő hátsó tartóira adapterként bontóhengeres berendezést lehet felszerelni. Az egymás fölötti, fogazott kialakítású bontóhengerek az adapter két oldalán vannak csapágyazva. A kocsiszekrény ürítésére gyakori megoldás a letolólapos ürítőszerkezet. A letolólapot a kiépített hidraulikus rendszer kettős működésű munkahengerrel működteti. A kettős működésű hidraulikus munkahengerek lineáris motoroknak tekinthetők. Az ürítés sebessége a munkahengerek előtolásával szabályozható. A kocsiszekrény töltése közben a letolólap a feltöltött szecskahalmazt tömörítheti, vagyis javíthatja a teherbírás-kihasználást (9. kép).

Letololapos szecskaszallito
9. kép. Letolólapos szecskaszállító pótkocsi (fotó: a szerző felvétele)

A rendfelszedővel és szeletelő berendezéssel szerelt rendfelszedős pótkocsik nagy raktérfogatú kocsiszekrénnyel ellátott szállítóeszközök. Szecskázásra, szállításra és ürítésre a technológiai igények maximális kielégítésével alkalmazhatók. Ezek üzemeltetése nagyobb motorteljesítményt és a nehéz univerzális kategóriába tartozó traktort igényel. Ezzel szemben képesek kiváltani az önjáró szecskázógépeket (10. kép). Ezeknél a pótkocsiknál a mellső kereszttartóihoz csuklósan csatlakoznak a – szállítási helyzetben – kiemelhető rendfelszedővel és szeletelővel szerelt anyagtovábbító berendezések.

Szeletelos rendfelszedo
10. kép. Szeletelős rendfelszedő szenázskészítésben (fotó: a szerző felvétele)

A mai szeletelős rendfelszedő szecskaszállító pótkocsikon tolt-rendszerű konstrukciókat alkalmaznak. A rendfelszedő berendezések a renden lévő takarmányt négy sorban elhelyezett, vezérelt pályán mozgó rugós ujjak segítségével emelik fel a talajról, és terelik az anyagtovábbító szerkezethez (11. kép).

Rendfelszedo
11. kép. Rendfelszedő munka közben (fotó: a szerző felvétele)

Egyes konstrukcióknál az anyag leválasztása nyújtott kialakítású leválasztó lemezekkel történik. Az egyenletes anyagtovábbítás érdekében rugóterhelésű leszorítógörgőket alkalmaznak. Az aprítószerkezet forgókésekből és velük szemben elhelyezett, rugóbiztosítású állókésekből áll. A szeletelő berendezés – ha nincs rá szükség – egyszerűen kiiktatható a rendszerből.

A lehordószerkezetes, szeletelős rendfelszedő pótkocsik hajtása kissé bonyolult. A rendfelszedő, a szeletelő és az anyagtovábbító szerkezet az üzemeltető traktor TLT-jéről homlok- és szöghajtóműveken keresztül kapja a hajtást, a bontóhengerek pedig szintén mechanikusan, lánchajtással működnek. A láncos, kaparóléces lehordószerkezet a traktor hidraulikus hálózatáról működtetett hidromotorral, szoftvervezérléssel kapja a hajtást (12. kép).

Lehordoszerkezetes potkocsi
12. kép. Lehordószerkezetes pótkocsi önjáró szecskázó kiszolgálásában (fotó: a szerző felvétele)

Új trendek és jövőbeli fejlesztések

A szenázs- és szilázskészítés bonyolult, több munkaműveletből álló technológiai folyamat. A megfelelő volumenben és minőségben készítendő takarmány előállításában a legfontosabb szempont a takarmány minősége és a láthatatlan veszteségek csökkentése. A különböző munkaműveletek eszközrendszerét és logisztikai feladatait – a szecskázást, szállítást vagy behordást, feltolást és tömörítést – ennek megfelelően kell összehangolni.

SZERZŐ: DR. KELEMEN ZSOLT MŰSZAKI SZAKÉRTŐ


MezőHír Tudástár: Szenázskészítés logisztikája – A szenázs- és szilázskészítés kulcsa a szecskázás, szállítás és tömörítés összehangolt folyamata; a modern mezőgazdasági gyakorlatban mindezt alacsonynyomású gumiabroncsos pótkocsik, hidraulikus lehordószerkezetek és fejlett logisztikai rendszerek támogatják a hatékony takarmány-előállítás érdekében.

▼Hirdetés

▼Hirdetés

Mezőhír
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.