10 év alatt 20-szorosára nőtt a napraforgóolaj-exportjuk

Írta: Gönczi Krisztina - 2025 augusztus 24.

Kazahsztán agráriumában egyre inkább a napraforgó feldolgozása kerül előtérbe, melynek olaját már százezer tonnás nagyságrendben exportálják. Mindezt 10 év leforgása alatt értek el.

napraforgó olaj
Fotó: Shutterstock

Évi 10–20%-os bővülés

Kazahsztánban tavaly az egész év folyamán 753 ezer tonna növényi olajat állítottak elő, ami 12%-kal haladta meg az előző évi teljesítményt. Idén július végéig bezárólag már 521,2 ezer tonna növényi olajat gyártottak, amiből a napraforgóolaj 457,7 ezer tonnát tett ki, ami 24,5%-os növekedést jelent 2024 azonos időszakához képest. Mi lesz itt még év végéig?! A dolog ott kezdődik, hogy a napraforgóterület 40%-kal nőtt tavaly óta, 1,8 millió hektárt fed. Második legfontosabb olajnövényük, a len 1,3 millió hektárt foglal el, míg a repcét 328 ezer hektáron takarítják be.

Kazahsztán 88 feldolgozóüzeme évi 4–5 millió tonna olajmagot képes fogadni, ebből a napraforgómag mintegy 4 millió tonna. A kormány 2024–2025 folyamán 18 milliárd tenge (körülbelül 40 millió USD) támogatást ad olajipari fejlesztésekre, ennek eredményeképp a finomító kapacitás 2021‑hez képest megduplázódik, és eléri a 600 ezer tonnát. Az ország ugyanis a hozzáadott érték növelésére helyezi a hangsúlyt.

Hiperszonikus pályán a növényolaj-export

Ezzel párhuzamosan a növényolajexport is látványosan nő: a főként Kína, de Üzbegisztán, Tádzsikisztán, Afganisztán, Kirgizisztán, Lettország és Türkmenisztán is jelentős vásárlóknak számítanak. Az utóbbi két évben 210–310 ezer tonna közötti mennyiségben exportáltak naparafogóolajat, míg 2016-ban csak 13 ezer tonnát, tehát alig 10 év leforgása alatt a 20-szorosára növelték a kivitelt.

Kapcsolódó cikkünk: A kazah napraforgóolaj megverné az oroszt a kínai piacon.


MezőHír Tudástár: Napraforgóolaj-export – A napraforgóolaj-export a feldolgozott napraforgómag külkereskedelmi forgalmát jelenti, amely az utóbbi években stratégiai jelentőségűvé vált több ország számára. A feldolgozás előnye, hogy a nyersmaghoz képest nagyobb hozzáadott értéket képvisel, stabilabb keresletet biztosít, és a nemzetközi piacon is versenyképesebb. Kazahsztán példája jól mutatja a trendet: tíz év alatt 20-szorosára növelte kivitelét, mára évi több százezer tonna napraforgóolajat szállítva főként Kínába és a közép-ázsiai régióba.

Mezőhír
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.