A Hortoinfo által feldolgozott friss elemzés azt mutatja, hogy az elmúlt két évtizedben jelentős változás ment végbe a paradicsom importpiacán Nagy-Britanniában. Spanyolország véglegesen visszaszorult, Marokkó pedig már a holland exportőröket készül letaszítani a trónról.
A piac fele helyett alig az ötöde maradt a spanyoloknak
A friss paradicsom fő beszállítója 2004-ben még Spanyolország volt, az Egyesült Királyságba érkező mennyiség 47,8%-a innen származott. A helyzet 2023-ra drasztikusan megváltozott. A spanyol paradicsom már csak 18,4%-os piaci részesedéssel bír a brit piacon, és ezzel a harmadik helyre szorult Hollandia és Marokkó mögött.
Fej fej mellett Hollandia és Marokkó
Marokkó piaci részesedése a 2004-es, elhanyagolható 0,02%-ról 2023-ra 34%-ra nőtt, így került Hollandia mögé. A holland exportőrök még őrzik vezető pozíciójukat, de már csak egy hajszálnyival előzik a marokkóiakat: piaci részesedésük a 2004-es 40,3%-ról 35,1%-ra esett vissza. Ez a két ország tehát a paradicsom importpiacának közel 70%-át birtokolja Nagy-Britanniában.
A spanyol minőséget többre értékelik a britek
A brit fogyasztásban egyébként enyhe csökkenés figyelhető meg az elmúlt közel két évtizedben (-4%). A mennyiségi csökkenés ellenére az import értéke ez idő alatt a másfélszeresére nőtt, átlépve a 687 millió eurót. Tavaly az importparadicsom kilónkénti átlagára már 1,86 euró (!) volt.
Marokkó 2021-ben előzte meg Spanyolországot a dobogó második fokán, és azóta a spanyol beszállítók számára egyre reménytelenebbnek tűnik a pozíció visszahódítása. A spanyol paradicsom mennyisége egyre zsugorodik a brit piacon, viszont ők tudják a legmagasabb árat kiharcolni a portékájukért, ami enyhíti a veszteségeiket.
Lásd még a témában: A spanyol paradicsom elvesztette a versenyt a brit piacon.