fbpx

Az új gumiabroncs kiválasztásának szempontjai

Írta: MezőHír-2024/9.lapszám cikke - 2024 szeptember 18.

A gumiabroncs a kerekes mezőgazdasági jármű, munkagép fontos szerkezeti részének tekinthető. A világon több gumiabroncsgyártó és még több forgalmazó található. Az egyéni igényeknek megfelelő optimális gumiabroncs kiválasztása összetett feladatot jelent.

A mezőgazdasági gépgyártó hosszas vizsgálatok után választ a gépére adott feladat ellátására optimalizált gumiabroncsmárkát, -típust, amellyel újonnan értékesítésre kerülő gépét ellátja. Ha a vásárolni kívánt gép, például traktor nem a tervezett általános feladatot fogja ellátni, akkor célszerű másik gumiabroncstípust választani. Az egyéni igényeknek megfelelő optimális gumiabroncs kiválasztása összetett feladatot jelent. Gondolatébresztés szándékával össze kívánjuk foglalni a gumiabroncs kiválasztásának szempontjait.

Felkészülés gumiabroncs vásárlására

A gumiabroncs vásárlása előtt érdemes felkészülni; néhány alapvető ismeretet és adatot megszerezni, összegyűjteni, például a következőket:

– anyagi helyzet; a készpénz vagy részletfizetés mértéke, rövidebb ideig vagy hosszan szeretné használni az abroncsot;

– fel kell frissíteni a gumiabroncsokkal és a kerékpánttal (felnivel) kapcsolatos műszaki ismereteket, kifejezéseket, technológiákat, méretjelöléseket, terhelhetőség jelzéseit;

– össze kell gyűjteni pl. a traktor és az alkalmazott munkagépek, pótkocsik műszaki adatait;

– a talaj, az út alapvető tulajdonságait (évszakonként, illetve munkavégzés időszaka alatt) is célszerű összefoglalni.

Olcsót vagy drágát?

Az alkalmazni kívánt gumiabroncs kiválasztásának alapvető kérdése a vásárlásra fordítandó egyszeri beruházási költség nagysága. Az olcsó gumiabroncs is használható, és bizonyos esetekben előnyös is lehet az alkalmazása. A természetes gumianyagból készült diagonál gumiabroncsok olcsóbbak, mint az azonos méretű és terhelhetőségű radiálabroncsok. A diagonálabroncs előnye, hogy oldalfala erősebb, oldalsérülésre kevésbé érzékeny, jól használható az erdőgazdálkodásban és köves útszakaszokon, de hátránya többek között, hogy merevebb, nagyobb a belső légnyomása, és ezt rendszeresen állítani kell, illetve belső tömlő használatát igényelheti, hamarabb öregszik, öntisztító képessége kisebb, talajroncsolása nagyobb, jobban melegszik, nagyobb a gördülési ellenállása.

A radiál gumiabroncsok és új technológiával készült prémium IF, VF radiálabroncsok jóval drágábbak, de az előnyeik miatt a felhasználás hosszabb időszaka alatt a nagyobb beruházási költség megtérül. A radiális gumiabroncsok előnye a diagonális abroncshoz képest az, hogy a váz szilárdságának megtartása mellett az oldalfalaik hajlékonyak, a rugózási tulajdonságaik jók, a gördülési ellenállásuk kisebb (alacsonyabb hajtóanyag-fogyasztás), nagyobb a kopásállóságuk és élettartamuk, a felfekvési felületük nagyobb, a talajnyomás kisebb és egyenletesebb, jobb az öntisztulási tulajdonságuk, a vonóerő-képességük nagyobb, csökken a kerékcsúszás (szlip) értéke stb.

Az olcsó gumiabroncs árában nincs benne a pántra szerelés díja, nincs rá vagy rövidebb a garancia, esetleg több évig raktározva volt (gyártástól 3 évig új, 3–5 év között elfogadható, 5–10 év között öreg, illetve 10 év raktározás után nem szabad megvenni azabroncsot).

Futófelület választása

A gumiabroncs futófelületének (bordák) kialakítása lényeges szempont mezőgazdasági munkavégzés esetében, ez a talaj/út tulajdonságától, annak felületétől – laza, kötött talaj, sár, havas és szennyezett út milyenségétől – is függ. A mezőgazdasági gumiabroncsoknál alkalmazott futófelület típusai az R-1, R-1W, R-2, R-3, R-4 és a hibrid jelölést viselik.

Az R-1/R-1W gumiabroncsok mély, menetirányra 23oés 45o közötti szöget bezáró bordákkal (fülekkel), esetleg a két hajlásszög kombinációjaként ívelt fülekkel rendelkeznek (lásd 2. képet). Ezek az abroncsok puha talajon kiváló tapadást és öntisztulást, valamint jó kapaszkodóképességet mutatnak. A „W” az R-1W abroncsoknál a „wet” nedves szóra utal, ezek 20%-kal magasabb bordákkal rendelkeznek, mint az R-1 abroncs, és ez a futófelületi mintázat ideálissá teszi őket nehéz, nedves és sáros talajokon való használatra is.

2. kép. Traktor és önjáró permetezőgép gumiabroncsa (forrás: agtiretalk.com)

Az R-2 gumiabroncsok az előzőkéhez hasonló futófelülettel rendelkeznek, de legalább kétszer magasabb bordákkal, hogy sáros cukornádföldeken és rizsföldeken levő állóvízben is megfelelő kapaszkodóképességet produkáljanak.

Az R-3 gumiabroncsok futófelülete a személygépkocsik abroncsaihoz hasonló, sima és rovátkolt, ezeket takarmánynövények, füves pázsitok művelésére alkalmazott gépeken használják. Az R-4 alacsony bordázatú gumiabroncsokat rakodógépeknél, kompakt emelővillás traktoroknál, csúszó- (skid) kormányzású gépeknél alkalmazzák.

A hibrid (több célú) futófelülettel rendelkező gumiabroncsnál az előző kialakítások ötvözetét lehet megtalálni, és ezeket a vegyes munkákat végző gépekhez célszerű választani (1. kép).

1. kép. Yokohama gumiabroncsok hibrid futófelületi mintákkal (forrás: yokohama-oht.com)

Méret és teherbírás megválasztása

A gumiabroncs méretválasztásánál a gép gyári ajánlásából célszerű kiindulni, és a lehető legnagyobb külső átmérőjű, valamint a legszélesebb abroncsot ajánlott választani. A négykerék-hajtású traktorok esetében az első és hátsó kerekek átmérőjét összetartozóan kell megválasztani, mégpedig úgy, hogy munka közben bekapcsolt összkerékhajtás esetén az első kerekek 2%-os szlipértékkel forogjanak gyorsabban, mint a hátsók (az első kerekek húzzák a hátsókat).

Az adott méretű és gyártmányú gumiabroncsokra vonatkozó terhelési indexből (a haladási sebesség és az abroncslégnyomás figyelembevételével) nyert függőleges megengedhető terhelőerő értéke haladja meg a traktor önsúlyából plusz a legnehezebb munkagépből munkavégzés közben adódó egy-egy kerékre eső terhelés nagyságát. A megengedhető kerékterhelhetőség az abroncs légnyomásától, valamint a haladási sebességtől függ, és a gumiabroncs szélességének változtatásával jelentősen módosítható (1. ábra).

1. ábra. Terhelés növelése a Bridgestone abroncs méreteinek változtatásával (forrás: blog.bridgestone-agriculture.eu)

Különleges mezőgazdasági gumiabroncsok

A nagy teljesítményű mezőgazdasági gépekhez, például traktorokhoz, permetezőkhöz, pneumatikus vetőgépekhez, kombájnokhoz, kihordókocsikhoz stb. optimalizált kialakítású IF, VF radiál abroncsokat gyártanak (2. kép). Az új korszerű gumiabroncsok további lehetőségeket is tartalmazhatnak, például egyes márkák oldalfalán az IF-CFO, a VF-CFO jelölés is megtalálható (3. kép).

3. kép. Michelin SprayBib VF 380/90R46 CFO jelzésű gumiabroncs (forrás: espacioprensa.michelin.es)

A CFO (Cyclical Field Operation, magyarul „ciklikus területi műveletek”); ennek jelentése, hogy a ciklikusan terhelt pl. gabonakombájnhoz további kb. 20%-osan nagyobb terhelhetőséggel használható az ilyen abroncs, abban az esetben, ha a kombájn 20%-os (11o-os) lejtésnél kisebb helyen, a legnagyobb terheléssel 1,5 km-nél nem nagyobb távolságra, 10 km/h sebességnél kisebb haladási sebességgel, ciklikus terheléssel dolgozik. A CFO-gyártású gumiabroncsok ezen túlmenően kopásállóbbak, és hosszabb élettartammal rendelkeznek ebben a speciális alkalmazásban. Mivel nem minden CFO-gumiabroncsmárka egyforma, célszerű a gumigyártó műszaki adatait figyelembe venni abroncsválasztáskor.

Egyes új típusú VF radiál mezőgazdasági gumiabroncsokon NRO- (Narrow Rim Option, magyarul keskeny felni opció) minősítésű jelölés is található. Az ilyen gumiabroncshoz nem kell más felnit használni, mert ez a szokványos abroncshoz ajánlott keskeny felnire felszerelhető. A Titan és a Goodyear Farm Tire gyártmányú gumiabroncson az LSW® (Low Sidewall Technology™, magyar jelentése alacsony oldalfal technológia) jelölés található (4. kép).

4. kép. Titan-Goodyear LSW 1400/30R45 jelzésű gumiabroncs (forrás: titan-intl.com)

Az LSW gumi – a kerék- és abroncstechnológiák hibridje – nagyobb felniátmérővel és kisebb oldalfallal rendelkezik, mint a szabványos gumik. Ez az új technológia jobb teljesítményt nyújt, 40%-kal alacsonyabb légnyomás mellett, ugyanakkora az LSW abroncs teherbírása, mint a keményre fújt szabványos abroncsé. Az LSW abroncs alkalmazásával jelentősen csökkenthető a talajtömörödés, magasabb terméshozam érhető el vele, nagyobb a tapadása, sárban is jól teljesít, növelhető a gép haladási sebessége.

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK