fbpx

Még tovább csökken az üzemanyagok ára – de itt a vége

Írta: Gönczi Krisztina - 2024 augusztus 26.

Mérsékeltebb ütemben, de még mindig tart a benzin és a gázolaj árának csökkenése. Öt nap alatt lényegesen csökkent a vásárlás anyagi terhe. Sajnos, a háttérben zajló folyamatok már a drágulás irányába hatnak.

közúti forgalom
Egy ideig könnyebb lesz célba érni (fotó: Horizont Média)

Még egy kicsit kiélvezhetjük

Továbbra is csökkenő tendenciában vannak a hazai üzemanyagárak. A múlt heti jelentős csökkenések után augusztus 27. keddtől a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is kevesebb lesz. Előbbi beszerzési ára bruttó 4 forinttal csökken, míg a gázolajé bruttó 2 forinttal. Így a benzin öt nap alatt 19, a gázolaj 15 forinttal válik olcsóbbá.

A benzin átlagára már ma is 600 forint alatt van, és a gázolajé is csak egy picivel van felette:

  • 95-ös benzin: 599 Ft/liter,
  • gázolaj: 603 Ft/liter.

Április elején 15%-kal került többe a Brent típusú kőolaj, mint most, augusztus 21. óta viszont már 3 dollárt erősödött a hordónkénti ára. Így nem valószínű, hogy a hazai piacon további árcsökkenésnek leszünk szemtanúi. Ezen kívül egy komoly árkockázati tényezőt jelent Magyarország számára az Ukrajnával (és az EU-val) elmérgesedő viszony.

Ezzel jár a Lukoil kiszorítása

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök még július 24-én szankciós listára tette az egyik legnagyobb orosz olajvállalatot, a Lukoilt, megakadályozva ezzel, hogy a cég olaja – közvetlen úton – szlovák és magyar finomítókba kerüljön. Az Európai Bizottságnak kellene rendeznie a kérdést a felek között, mivel az ukrán döntés sérti a Társulási Megállapodás energiabeszerzési kitételét, ám erre kevés hajlandóságot mutat a grémium.

A hírek szerint a Mol kész átvenni az orosz kőolaj tulajdonjogát az orosz–ukrán határon, és ezzel a saját kockázatára hozhatja be azt Magyarországra és Szlovákiába a Barátság kőolajvezetéken keresztül. Egy másik megoldás szerint a Mol papíron kazah olajat vásárolna, de valójában mégis orosz kőolaj érkezne a vezetékben, „ahogy azt a Barátság kőolajvezeték északi ágán most is látjuk Lengyelország és Németország irányába” – fogalmaz a Portfolio. Végső esetben az Adria vezetéken érkezhetne több olaj, ez azonban jelentős többletköltségekkel járna.

Ha az EU szemet huny az ukrán döntés felett, akkor bármelyik alternatívát is választjuk, mindegyik drágábbá fogja tenni az energiahordozót. Az ügy vesztesei pedig nem az oroszok, hanem a magyarok lesznek.