A szabadföldi zöldségek iránt jelenleg alacsony a kereslet, különösen igaz ez a jégsalátára – állítja Domingo Llamas, a murciai Unexport cég vezetője. Azt tapasztja, hogy a célállomásokon is több hetet kell eltöltenie a salátáknak vevőre várva.
Nem érvényesül a költségnövekedés
Számos salátafajta kínálata már megnőtt, és ezek mindegyike a fogyasztót keresi, különösen igaz ez a jégsalátára. Az emelkedő termelési költségek és az elmúlt két évet jellemző alacsony jövedelmezőség miatt idén csökkent a jégsaláta termőterülete a spanyol szakember szerint. És bár az ára emelkedett, ez nem fedezi a megnövekedett ráfordításokat. Domingo Llamas szerint egy doboz jégsaláta ára körülbelül 4,50 euró, ami veszteséges termelést eredményez. A brokkolin termelődik egy kis jövedelem, de ennek ára sem tükrözi a kisebb kínálatot és a nagyobb előállítási költséget.
A spanyol export célországaiban a hosszú és enyhe ősz miatt kitolódott a vegetációs időszak, így lassabban fordultak az import áru felé. Spanyolországban is túl meleg volt az ősz, ami stresszt okozott a növényekben és rontotta a minőségüket, mennyiségüket. Azaz nemcsak a termőterület csökkenése, de az évjárat is szűkítette az idei felhozatalt.
Nem alapélelmiszer
A spanyol nagykereskedő is érzékeli az infláció és a bizonytalan gazdasági környezet hatását a fogyasztói viselkedésre. Az emberek jobban meggondolják, hogy a salátáért nyúljanak-e, és az ár lett a döntéseikben az elsődleges szempont. (Magyarországon egy darab – nem túl nagy és nem túl friss – jégsaláta 700 forintba kerül a nagybevásárlókban – szerk.) „Ilyen körülmények között nehéz versenyeznünk az olyan EU-n kívüli országokkal, mint Marokkó és Törökország, akik nagy nyomást helyeznek a spanyol saláta, paradicsom vagy cukkini árára. Reméljük, hogy decembertől javulni fog a helyzet, és növekedni fog a kereslet” – zárja szavait Domingo Llamas.
Ez a cikk is érdekelheti a témában: Ez az igazság: jobbára spanyol salátát eszünk.
Gönczi Krisztina