2022. júliusban a fogyasztói árak átlagosan már 13,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, ezen belül az élelmiszerek ára 27 százalékkal (!) emelkedett. A gyatra aratási eredményt egy szempillantás alatt beárazták a termékeikbe a pékségek – derül ki a KSH gyorsjelentéséből.
A legnagyobb árugrás
Az élelmiszerek általában véve 27 százalékkal drágábbak most, mint egy évvel ezelőtt, ezen belül leginkább a margarin ára szállt el (+65,8%). A második legnagyobb áremelkedést a kenyér produkálta (57,9%). A lisztből készülő termékek az utóbbi egy hónapban váltak igazán drágává, a kenyér egyetlen hónap alatt csaknem 13 százalékos áremelkedésen ment át. A malmok a gyatra aratási eredmények után közölték, hogy emelik a liszt átadási árát, amit a pékségek azonnal be is áraztak a termékeikbe. A tejtermékek közel 44 százalékkal, a sajt több mint 52 százalékkal kerül többe, mint egy évvel ezelőtt, ehhez képest a tojás szerénynek mondható 37,5 százalékos áremelkedést mutat.
A legkisebb áremelkedés
Szinte olcsónak érezhetjük az átlag alatti mértékben dráguló, idényjellegű zöldségeket és gyümölcsöket, és a szeszes italok árában is kisebb az emelkedés, mint az átlaginfláció, holott a jövedéki adójuk emelkedett. Egy évvel ezelőtt még éppen az a termékcsoport mutatta a legnagyobb árváltozást, a drágulás üteme azóta nagyjából tartja magát, nem követi az élelmiszerekét. Feltűnő, hogy a szolgáltatások ára már a második éve nem tud érdemben növekedni, a Covid óta nem tér magához ez a szektor, és az inflációs környezet sem kedvez neki. A legrosszabb helyzetben a ruházati cikkek értékesítői vannak: a ruhavásárlást évekre el tudják halasztani a fogyasztók. Lásd a legutóbbi KSH-jelentésből írt cikkünket: Ruhára már nem költünk, irány egy szál gatyában a kifliért!