A traktorok közlekedésének biztonságosabbá tételéhez számos kiegészítő áll rendelkezésre: traktorlökhárító, figyelmeztető fényjelzések, holttérfigyelő rendszerek, hogy csak a legszélesebb körben ismerteket említsük.
Az elmúlt 2-3 évtizedben jelentősen emelkedett a traktorok sebessége, így ma már általános a 40 km/h maximális tempó, de az erőgépek jelentős része 50 km/h sebességgel is képes haladni közúton, továbbá a 60-70 km/h menetsebességre képes gyorstraktorok sem ritkák. Ezek a gépek sokkal fejlettebb fékrendszerrel rendelkeznek, gyorsabban lereagálhatóak velük a különböző, hirtelen bekövetkező közlekedési helyzetek, összességében, közlekedésbiztonság tekintetében az elmúlt évtizedekben jelentős fejlődésen mentek át. Viszont az eltelt időszakkal arányosan jelentősen fokozódott a közúti forgalom, és a birtokszerkezet miatt az erőgépeknek is több időt kell ebben a megnövekedett járműforgalomban tölteniük. Itthon a mezőgazdasági szállítás is jelentősen eltolódott a traktor+pótkocsiból álló járműszerelvények alkalmazásának irányába, hiszen ezek után nem kell úthasználati díjat fizetni. Cikkünkben néhány olyan, ma már széles körben elérhető kiegészítő eszközkategóriát gyűjtöttünk össze, amelyekkel fokozható a traktorok közlekedésének biztonsága a közúti forgalomban.
A traktorlökhárító csökkenti a baleset súlyosságának kockázatát
Azzal az állítással valószínűleg mindenki egyetért, hogy egy nehézuniverzális erőgépnél – már csak a súlya, ereje, méretei miatt is – egy esetleges baleset esetén is törekedni kell arra, hogy az ütközés súlyosságának kockázatát a lehető legkisebbre szorítsuk. Ezekben segíthetnek a traktorpótsúlyként is szolgáló, frontfüggesztésre kapcsolható ráfutásvédő traktorlökhárítók. Ezek elnyelik az ütközési energiákat, és frontális ütközés esetén megvédik a traktor mellső tengelyét az olyan drámai sérüléstől, amely akár a traktor borulását is okozhatná. Napjainkban ezekből a kiegészítőkből igen széles a választék, miközben felszereltségben, kialakításban is sokat fejlődtek.
Ma már ezek a szélességet, az irányváltást is jelző, továbbá figyelemfelkeltő LED-fényjelzésekkel vannak szerelve. Sötétben ezeknek a kiegészítő fényjelzőknek és az átlós fényvisszaverő csíkozásnak köszönhetően sokkal láthatóbbá válik a traktor mellső geometriája. Több modellnél szekcionált, variálható mennyiségű kiegészítő pótsúlygarnitúra is rendelkezésre áll.
A szélső ütközőtraktusok kiegészítő jelzőpálcával vannak felszerelve, hogy a vezetőülésből a traktoros tisztában legyen a lökhárító szélességével és pozíciójával. Tolatáskor akadályba ütközés esetén ezek kitérnek, de vontatáshoz sem kell leszerelni őket, hiszen nagy részük vontatókötél-csatlakozással rendelkezik. Szinte mindegyik modellbe integrálnak a gyártók különféle zárható szerszámtárolókat, és nagyon sok típus rendelhető már az erőgép márkájához igazodó feliratozással, illetve fényezéssel.
Sárga figyelmeztető villogó jelzések
A figyelmeztető sárga fényjelzések vagy szakzsargonban sárga villogók már lassan fél évszázada megszokott tartozékai az önjáró mezőgazdasági gépeknek, traktoroknak. Régebben leginkább a kombájnokon, illetve talajművelő, vetőgépeket vontató nagy teljesítményű erőgépeken voltak jelen, napjainkra viszont már elengedhetetlen a használatuk a traktor és az önjáró gép vonulásának közúti biztonsága érdekében. Alkalmazásukkal jó előre felhívható a forgalomban közlekedő többi járművezető figyelme a lassabb haladású, sok esetben szélesebb traktor, illetve munkaeszköz vonulására. A figyelemfelkeltő fényjelzésre reagálva a körültekintő járművezetők időben észlelhetik a gépet, és megfelelő óvatossággal, csökkentett sebességgel, ideális távolságtartással közelíthetik meg. A figyelmeztető sárga villogó jelzések kínálata az elmúlt néhány évben sokat változott. Míg hosszú évtizedekig egyeduralkodó volt ebben a szegmensben a fényforrás körül elektromos motorral forgatott tükör által létrehozott villogás, napjainkra ide is betört a LED-technológia. Nem meglepő, hiszen a forgótükrös villogók elektromos motorjai rosszul viselték a mezőgazdasági eszközöknél fokozott intenzitással előforduló rázkódást, és hamar meghibásodtak.
A vonulások során nem egyszer előfordul, hogy faágnak ütközik a kiálló csőhüvelyre szerelt villogó, amely az ilyen jellegű behatásokat sem viselte jól. Több esetben befolyásolta működésüket a hőmérséklet, illetve az időjárás változása is, és az áramfelvételük is nagyobb volt a forgótükrös verzióknak. Miután egyre több gyártó átváltott a LED-fényforrásokra, alkalmazásukkal jelentősen leegyszerűsödött a sárga villogó figyelmeztető jelzések felépítése, működése, ezzel együtt viszont a figyelemfelkeltő fényerejük jelentősen fokozódott. Napjainkban a kompaktabb méretű villogók komoly figyelemfelkeltő, figyelmeztető hatást érnek el. Az energiatakarékos, hosszú élettartamú LED-technológiának köszönhetően a figyelmeztető jelzés mozgó alkatrészek nélkül generálódik, ezért a jelzőfény érzéketlen a rezgésekre és ütésekre.
Víz- és porálló kialakításának, robusztus házának, illetve ütésálló polikarbonát könnyű kupolájának köszönhetően még a nagy terhelést is gond nélkül elviseli. A LED-es jelzőlámpák fix rögzítésű vagy mágneses mobil és flexibilis csőhüvelyre szerelhető változatban is elérhetőek, utóbbi rezgéscsillapító, akár 45 fokban dönthető alaplappal, továbbá automatikus visszaállítással. A LED-es sárga villogók maximális energiafogyasztása általában 19 W, és üzembiztosan működnek -40 és +60 °C hőmérséklet között.
A kamera figyel a járművezető helyett
A kamerarendszerek alkalmazása a gépek munkájának megfigyelésére, követésére már több évtizedes múltra tekint vissza. Az első, kezelést segítő kamerarendszerekkel itthon a 90-es években érkezett önjáró cukorrépa-betakarító gépeken találkozhattunk, de hamar elterjedtek az önjáró silózókon, kombájnokon is. Ezek a rendszerek – leginkább a szántóföldi munka során – a kezelést segítik a fülkéből nehezen vagy egyáltalán nem látható géprészek eseményeinek közvetítésével. Néhány éve viszont a traktorok számára is piacra dobtak a közlekedést segítő kamerarendszert, amellyel leginkább a be nem látható útra való felhajtás tehető biztonságosabbá, főleg abban az esetben, amikor a traktor mellső függesztésére munkagép van csatlakoztatva vagy az homlokrakodóval van szerelve. A Hawk Universal a gép mindkét oldalára szerelt kamerával figyeli a bal és jobb oldalt, továbbá a gép előtti területet. A gépkezelő a gép bal és jobb oldalára szerelt kamera által közvetített képet a vezetőfülkében lévő kijelzőn, osztott képernyőn látja. Ezzel a megoldással kizárhatók a holtterek, láthatóvá válik a keresztforgalom, és hatékony szerepe van az ütközések megelőzésében. Mindkét oldalon 40 fokos az oldalirányú látómező. A gépkezelő egyetlen pillantással képes az előtte lévő úttest bal és jobb oldalára tekinteni, ami nemcsak a közlekedés biztonságosságát fokozza, hanem a gépkezelő kényelemérzetét is.
A másik, rendkívül kisméretű, de nagy felbontású „Eagle” univerzális járműkamera a legtöbb járműre (traktorra, tehergépkocsira, magajáró rakodókra és magajáró gépekre, kombájnokra stb.) egyszerűen, akár tolatókameraként felszerelhető, vagy oldaltávolságot belátó kameraként, esetleg vontatmány-ellenőrző kameraként is használható. A kamera 160°-oslátószöget fog be, és időjárás álló kivitelű, hosszú élettartamú. A kamerák képeinek megjelenítéséhez kétféle, 7 collos átmérőjű monitor választható, éjszakai LED-világítással, akár IP 69K nedvességvédelemmel is.
A rendszereket a Német Mezőgazdasági Társaság (DLG – Deutsche Landwirtschaftsgesellschaft) és a Német Műszaki Felügyeleti Egyesület (TÜV Süd –Technischer Überwachungsverein) is tanúsította.
Farkas Imre