A JCB júniusban rendezte meg a cégük termékeit forgalmazók számára azt a kéthetes programsorozatát, amelynek keretén belül sajtótájékoztatót is tartottak. Több ország újságírói vettek részt ezen a rendezvényen, ahol a JCB idei újdonságait is megismerhették.
A JCB a mezőgazdaságban
A JCB sajtótájékoztatója rendhagyó módon nem csupán teremben töltött előadások sorozata volt, hiszen az újságírók testközelből is megismerhették a gyártó produktumait, a gépeket munka közben láthatták, beleülhettek, sőt ki is próbálhatták azokat, nem mindennapi élményben részesülve.
A prágai sajtótájékoztatóra a JCB hazai forgalmazója, a KITE Zrt. gépkereskedelmi üzletágának marketing vezetőjével, Kis Ferenccel érkeztünk.
A rendezvénynek egy hatalmas, Prága melletti tehenészet adott helyet, ahol a sajtótájékoztató első részében Edward Roach, a JCB kereskedelmi és marketingigazgatója mutatta be a cég történetét és a mezőgazdasági szektorban végbement fejlődését.
A vállalatot Joseph Cyril Barmford alapította 1945-ben, Uttoxeterben, aki első gépeit egy garázsban készítette. A JCB sikere az innovációs kultúrában rejlik, mindig is ez jellemezte a céget. Az 1977-ben bemutatott sokoldalú Loadall teleszkópos rakodója forradalmasította a rakodási és rendezési munkát, és a JCB 1983-tól kezdett kifejezetten mezőgazdasági jellegű ipari rakodókat gyártani.
1991-ben mutatta be első generációs Fastrac traktorát, amely lenyűgözte a mezőgazdasági ágazatot.
A vállalat 1993-ban olyan egykaros csúszókerekes kompakt rakodóval jelent meg a piacon, amelynél a gépkezelő a be- és kiszálláskor az oldalsó ajtót használhatta, így nem kellett átmásznia a rakodó karjain. Szintén forradalmi újításnak számított a 2009-ben bemutatott nehéz terepre szánt 516-40 kompakt rakodójuk, amelyik a JCB Loadall-sorozat legkisebb és legjobban manőverezhető gépévé lépett elő.
Habár a JCB szorosan együttműködik a vezető mezőgazdasági motor- és -sebességváltó-gyártókkal, az elemek többségét mégis maga állítja elő. A motorok, tengelyek, sebességváltók, alvázak, fülkék és a hidraulikus elemek gyártása is a JCB üzemeiben történik, az itt gyártott elemek teszik ki a gépek alkatrészeinek és szerelvényeinek legnagyobb részét és biztosítják a kiváló minőséget.
A JCB-nek jelenleg az Egyesült Királyságban, Indiában, Brazíliában, Észak-Amerikában és Kínában összesen 22 gyára van, ahol mintegy 12 500 embernek adnak munkát.
Edward Roach azt is elmondta, hogy a JCB pozíciója a mezőgazdasági szegmensben is folyamatosan erősödik, ennek köszönhetően a cég még több pénzt tud áldozni olyan fejlesztésekre, amelyek eredményeként a létrejött gépek a termelők folyamatos sikerét és költséghatékony termelését segítik.
A rendezvény második részében tartották meg a gyakorlati bemutatót, ahol a JCB mezőgazdasági gépújdonságait tekinthettük meg munka közben, és lehetőséget kaptunk a kipróbálásukra is, ami igazán különleges élményt nyújtott a résztvevő újságíróknak.
Farm Master és TeleMaster – minden feladatra vannak megfelelő megoldásaik
A Farm Master és TeleMaster csuklós rakodók kiválóan alkalmasak a rutinszerű mezőgazdasági feladatok ellátásától kezdve, az ömlesztett anyagok kezeléséig igen sokféle munkára.
A Farm Master-sorozat tagjai közül a JCB 418S és 435S modellt mutatták be részletesebben, ezeket ki is próbálhattuk. Az egyedi „S” modellek páratlan teljesítmény-tömeg arányukkal kiválóan hajtják végre az olyan feladatokat is, mint a silótakarmányok kezelése vagy a trágya feltöltése.
A 418S és 435S modellekről egyaránt elmondható, hogy fülkéjük tágas, jól felszerelt, a kezelőszervek kézre állnak, komfortos munkakörnyezetet biztosítva a gépkezelőnek. A kényelmet tovább fokozza a fűtött ülés és tükrök, a légkondicionáló berendezés, valamint a fülkében kialakított számos tárolóhely.
Az erős, Tier 4i környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő motor beindítása után is csendes maradt a fülke. A gépet működtetve elmondhatjuk, hogy motorja kiváló teljesítményt és nyomatékot nyújt.
A Farm Master kezelése egyszerű, amit a hatfokozatú PowerShift váltó is elősegít. Az igen fordulékony gépekkel szűk helyekre is könnyedén be tudtunk állni.
A teleszkópos gémmel szerelt JCB TM320S Agri TeleMaster rakodót a sokoldalúság jellemzi. A magasan elhelyezett fülke, az alacsonyan elhelyezett gém, valamint a nagy ablakok kiváló rálátást biztosítanak a munkaterületre.
A fülke kényelmes, minden kezelőszerv jól kézre áll. A TM320S kabinja is csendes munka közben.
A csuklós kormányműnek köszönhetően a TM320S rendkívül jól irányíthatónak bizonyult, amit az állandó négykerékhajtás még tovább fokoz. A TeleMaster-t könnyen kezelhető rakodónak ismertük meg.
Hatékonyabb teljesítmény, nagyobb modellválaszték – az új JCB Loadall-sorozat
Loadall – a modern mezőgazdaság igényéhez szabva
A következő állomáson a Loadall-sorozat újdonságaival ismerkedhettünk meg.
A Loadall a világ első számú teleszkópos rakodója, amely típus a lehető legsokoldalúbb választékot kínálja annak érdekében, hogy minden mezőgazdasági vagy azzal kapcsolatos alkalmazási igényt kielégítsen, a csirkeól takarításától kezdve az ömlesztett rakományok hatékony kezeléséig.
A Loadall JCB EcoMAX és a JCB Diesel by Kohler motorjai biztosítják a kiemelkedő teljesítményt, amit kitűnő üzemanyag-takarékossággal és tiszta kibocsátással ötvöznek.
A Loadall-sorozat széles választékából a rendezvényen a JCB Loadall 541-70 Agri Super modellt mutatták be részletesen, amelyet ki is próbálhattuk, de mellette az 560-80 Agri Plus változatot is megtekinthettük.
A Loadall fülkéjére is jellemző, amit már az eddigi JCB-gépeknél is megemlítettünk, hogy rendkívül kényelmes; a kezelőszervek kézre állnak, s könnyen kezelhető gépet ismerhettünk meg az 541-70 Agri Super rakodóban is.
A Loadall rakodók fülkéjében egy olyan gombot is elhelyeztek, amely a kihelyezett hidraulikakör nyomásának lecsökkentésére szolgál. Ennek köszönhetően egyszerűvé és gyorsan elvégezhetővé válik a különböző csatlakoztatható eszközök cseréje, amit a gyakorlatban is láthattunk.
A gépkezelők éjszakai munkáját könnyíti továbbá egy nagy teljesítményű LED-es lámpaegység is, amivel megvilágíthatják a gép körüli területet.
A Loadall 541-70 Agri Super új hidraulika-rendszerének köszönhetően az olajat a rendszer az emelődugattyúk egyik végétől a másikig visszavezeti, ezáltal a gém gyorsabban képes lesüllyedni.
Az 541-70 rakodó leeresztési ideje valóban meglepően rövidnek bizonyult. Edward Roach elmondta, hogy az új Loadall-sorozat esetében ez az idő alapjárati fordulaton annyi, mint a korábbi gépek esetében nagy fordulaton.
A Loadall kezelhetőségét tovább fokozza a hidraulikus hengerek löketvég-csillapítása, ami a rakomány kiszóródásának esélyét csökkenti.
Már minden mezőgazdasági Loadall rakodón csillapított gém visszahúzó és emelő munkahengerek dolgoznak, amelyek komfortosságát a tesztvezetés alkalmával magunk is megtapasztalhattuk.
A Loadall rakodókat innovatív kanálvezérlő rendszerrel is ellátták, ami automatikusan megrázza a kanalat, hogy a ragadós anyag se maradjon benne.
A JCB 541-70 Agri Super-t láthattuk szalmabála rakodása közben, amit gyorsan végzett, a nehezen hozzáférhető helyekre is be tudott fordulni, így ez egy pontos és gyors munka elvégzésére alkalmas rakodógép.
A JCB Loadall-sorozat másik bemutatott tagja a nagy emelőképességű 560-80-as volt, ami megfelelő lehet nagygazdaságok és ömlesztett tárolással foglalkozó vállalkozások számára, a nagyobb hatékonyság elérése érdekében. A Loadall 560-80 8 méteres emelési magasságra és 6 tonna maximális teherbírásra képes, s teljes előrenyúlással is 1,75 tonnát tud mozgatni.
Az új Fastrac 4000 – a tapasztalat számít
Megérkezett az új generáció
A Fastrac 4000-es már látványával is lenyűgözőnek bizonyult. Az új Fastrac-sorozatot a minél nagyobb hatékonyság érdekében úgy tervezték, hogy első és hátsó munkaeszközök kezelésére egyaránt alkalmas legyen. A hatékonyságot a fülke mögött elhelyezett 4 tonna teherbírású hátsó plató is tovább fokozza.
Az új Fastrac 6,6 literes, hathengeres AGCO Power motorja elődjéénél nagyobb teljesítményű, mégis gazdaságosabb.
CommandPlus fülke
A Fastrac 4000-es sorozat CommandPlus fülkéjébe a beszállást a kormányoszlop előredönthetősége teszi még könnyebbé, miközben a kabin tágassága és kényelme rögtön feltűnt. Az új Fastrac kényelmes vezetőülése jobbra 50, balra 20 fokban elfordítható, s kabinjában egy normál méretű oktatóülés is helyet kapott.
A Fastrac előredöntött fülkekialakítása nemcsak a traktor megjelenését javítja, de növeli a kilátást is a kabinból, amit a keskeny motorháztető, a mély ajtóüveg és az oldalablakok is fokoznak. Az opcionálisan rendelhető fix tetőablak felfelé javítja a látási viszonyokat, ráadásul több fényt enged a kabinba.
A Fastrac motorjának beindítása után is csendes volt a fülke – úgy gondoljuk, ilyen munkakörnyezetben az egész napos munka sokkal kevésbé fárasztó.
Hatékony erőátvitel és fékezés
Az új Fastrac 4000-es sorozatú traktorok fokozatmentes CVT váltója optimális erőt és nyomatékot biztosít, miközben minden helyzetben gondoskodik a gördülékeny gyorsulásról, erőátvitelről és az ideális sebességről.
A Fastrac 4220-as traktort földúton és egyenetlen felületű legelőn is kipróbálhattuk. A teljes funkcionalitású felfüggesztésnek köszönhetően a gépet terepen 60 km/h sebességgel vezettük úgy, hogy közben még permetezőt is vontattunk, ráadásul szinte észre sem vettük, hogy nem közúton haladunk.
A Fastrac rendkívül intenzív gyorsulásra képes, miközben motorja 60 km/h sebességnél mindössze 1 600 percenkénti fordulatszámon dolgozott.
A nagy teljesítményű féktárcsák maximális fékezőerőt biztosítanak a megálláskor, még nagy sebesség esetén is. Az ABS-szel szerelt változat fékpedálját intenzíven megnyomva azt tapasztaltuk, hogy a traktor a rossz úton is igen rövid idő alatt biztonságosan állt meg.
Az új Fastrac különböző erőátviteli és motorvezérlési megoldásokkal rendelkezik, amiket az érintőképernyő vezérlőjének segítségével egyszerűen tudtunk állítani. Ezek a megoldások nagy hangsúlyt fektetnek az erőre, a hatékonyságra, az üzemanyag-takarékosságra, a rögzített motor- vagy TLT-fordulatszámra, valamint a gazdaságos közúti közlekedésre.
Korszerű kormányzás
Az új Fastrac 4000-es újratervezett alvázának köszönhetően akár az alapfelszereltséghez tartozó kétkerék-kormányzással vagy az opcionálisan rendelhető négykerék-kormányzással is kitűnően irányítható.
A négykerék-kormányozású, 540/65 R30 abronccsal szerelt Fastrac-kal 10 méteren belül meg tudtunk fordulni. Öt vezérlési üzemmód közül választhattunk: kétkerék-kormányzás, négykerék-kormányzás, Treue Tracking kormányzás – ahol a hátsó kerekek követik az elsőket –, késleltetett négykerék-kormányzás és oldalazó összkerék-kormányzás.
A fárasztó, de élményekben gazdag nap után meghívóink Prága belvárosában, egy a Moldva partján lévő étteremben láttak bennünket vendégül, ahol egyebek mellett a napi élményeket értékeltük, s volt idő a külföldi kollégákkal való ismerkedésre is.