fbpx

Több mint három évtizede a mezőgazdasági vállalkozások szolgálatában

Írta: Szerkesztőség - 2015 július 05.

Hazánk legrégebben működő mezőgazdasági számítástechnikai cége, az AGROORGANIZÁCIÓ Kft. több mint 30 éve kínálja saját fejlesztésű ügyviteli és termeléstámogatási programjait a hazai gazdaságok számára.

Az AGROORGANIZÁCIÓ Kft. egyik alapítóját és ügyvezetőjét, dr. Nattán Istvánt kérdeztük a cégükről, termékeikről és jövőbeni terveikről, s először arra kértünk, hogy mutassa be társaságuk történetét.

– 1981. januárban – azóta pár éve elhunyt partneremmel, barátommal – Lantos Istvánnal AGROORG néven alapítottuk a cég elődjét, ami jelenleg AGROORGANIZÁCIÓ Kft. néven működik.

A kft. fő terméke az AGROORG mezőgazdasági vállalatirányítási integrált információs rendszer. A termelést támogató programok közös adatbázisokra épülnek, egy adatot csak egyszer kell a rendszerbe feltölteni, s ezt a továbbiakban minden program fel tudja használni.

Az ország egész területén jelen vagyunk, mintegy 300-400 partnerrel állunk kapcsolatban. Több olyan ügyfelünk van, akik már cégünk alapítása óta használják szoftvereinket, de másokkal is 15-20 évre tekint vissza az együttműködésünk.

A cég jelenleg nyolc dolgozóval működik: programozók, szoftverbetanítók és szervizesek a munkatársaink. Minden dolgozónk napi kapcsolatban van a partnerekkel, így Lantos Krisztina ügyvezető társam is, aki amellett, hogy a céget 15 éve velem együtt fogja össze, a készletrendszerünk legjobb ismerője és betanítója. Krisztina a magas szintű szakmai tudását édesapjától, Lantos Istvántól, a cég másik alapítójától sajátította el.

Lantos Istvánnal kezdtük ezt az integrált rendszert kiépíteni. Ő már a kezdetekkor is több mint 20 év szakmai gyakorlattal rendelkezett, így ő volt képes az integrált rendszert megtervezni, én pedig a mezőgazdasági ismereteimet adtam hozzá mindehhez.

– Hogyan épül fel a rendszer, hány modulja van, és mik a fő részei?

– A programjaink az AGROORG integrált rendszer részeként és önállóan egyaránt képesek működni. Együttes használatuk esetén átfogják a teljes belső ügyviteli és számviteli (AGRO-menedzsment) rendszert: pénzügy- és főkönyv, bér- és munkaügy, készletgazdálkodás, tárgyieszköz-nyilvántartás és részvénykönyv. Mindezt a termelési programjaink (AGRO-production) – növénytermesztés-táblatörzskönyv-gazdálkodási napló, földbérlet és földhasználat, mezőgazdasági, valamint szárítási szolgáltatás, takarmánykeverés és integráció – egészítik ki.

Önálló program használata esetén biztosítjuk a rendszer fokozatos kiépítésének lehetőségét, a későbbi egységes működtetés érdekében. Olyan speciális szoftverekkel is rendelkezünk, mint például a digitális mérleg illesztés. Kapcsolódunk több járműkövető programhoz. A programjainkat folyamatosan fejlesztjük, igyekszünk mindig a kor elvárásainak megfelelni. A fejlesztéseknél fontos szempont, hogy az új programverziók egymásra épülnek, így a korábbi partnereink egy egyszerű adatáttöltéssel, konvertálással tudják folytatni a munkát a korszerűbb szoftver segítségével.

– Mekkora üzemmérettől érdemes használni a rendszert?

– Természetesen a termékek ára is alakítja a vásárlói körünket. Azt azonban mindenképpen ki kell emelni, hogy a mi szoftvereinkhez olyan többletszolgáltatások is kapcsolódnak, amikért nem számítunk fel pluszköltséget. Ilyen például, hogy a programjainkat az ország egész területén a helyszínen adjuk át, ahol programonként 4-5 napos oktatásban
részesítjük a felhasználókat. Betanítás nélkül és úgy, hogy a partnerünk nem igényli a következő évi frissítést –
ami fontos a gyakori jogszabályváltozások követése érdekében – nem is adunk el szoftvert.

Vevőkörünk egy része az egykori nagygazdaságok utódcégeiből tevődik ki, de egyre nagyobb számban szerepelnek közöttük magánvállalkozások is, akik nemcsak az üzemméretük miatt használják a programot, hanem azért is, mert a menedzsment felismeri, hogy a szakszerű gazdálkodáshoz nem elegendőek a nagyteljesítményű, modern erőgépek és
a kiváló minőségű munkaeszközök, hanem legalább ennyire fontos a naprakészen rendelkezésre álló, teljeskörű információ.

– Kérjük, mutassa be a flottakövetési rendszert!

– Cégünk nem rendelkezik saját fejlesztésű flotta- és járműkövetési rendszerrel, viszont több ilyen rendszert forgalmazó céggel állunk kapcsolatban.

A flotta- és járműkövetési rendszer segítségével információ érkezik a GPS-szel felszerelt gépről: hol-melyik táblán, milyen munkaeszközzel dolgozott, milyen munkafolyamatot végzett, valamint azt is, hogy ki volt a gép kezelője. Ezek az adatok rákerülhetnek például a táblatörzskönyvre, de vannak partnereink, akik ez alapján számolják ki a bért.

– Milyen jövőbeli fejlesztési terveik vannak?

– Rendszereinket szakembereink folyamatosan fejlesztik. Idén egyebek között elkészült a raktárprogramunk kiegészítése, ami az állattartó telepek készletét kezeli. Az állattenyésztésre vonatkozóan nincs termeléstámogató programunk, úgy gondolom, ez a szegmens jelenleg nagyjából lefedett más cégek kínálatával. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az ágazat számára nem kínálunk programokat, hiszen a genetikai programon kívül szinte minden mást tudunk ide is biztosítani: készletgazdálkodás, -nyilvántartás, minden információ az állatokkal kapcsolatosan állatcsoportra, fajtára lebontva, illetve hogy mit és milyen hozammal termelnek – fő- és melléktermék vonatkozásában egyaránt. Ugyanezt biztosítjuk a tenyészállatok vonatkozásában a tárgyi eszköz programunkkal.

Jelenleg a teljes szoftver harmadik generációja készül, s bízunk benne, hogy néhány éven belül át tudunk állni az új rendszerre.

– Teljesen egyedi programok készítését is vállalják?

– A mi integrált rendszerünk programjai éppen attól egyediek, hogy a szoftvert a felhasználás helyszínére visszük, a partnerünk igényeinek megfelelő egyedi kódrendszer kialakításával testre szabjuk, megtanítjuk annak használatát. Így történhetett, hogy az elmúlt több mint három évtized alatt nem volt olyan cég, ahol nem tudták volna a szoftvert alkalmazni. Természetesen a különböző cégek sajátos igényeire szabva kisebb módosításokat elvégzünk a programban.

– Az érdeklődő cégek határozott elképzeléssel érkeznek önökhöz?

– Vannak, akik konkrét elképzeléssel érkeznek hozzánk, de mások sokan szakkiállításokon és saját rendezvényeinken találkoznak először a rendszerrel, ez kelti fel érdeklődésüket.

Évente mintegy hat alkalommal szervezünk önálló rendezvényt, ezenkívül a rangosabb mezőgazdasági szakkiállításokon is részt veszünk, ahol minden kollégánk jelen van, és itt találkozhatunk olyan partnereinkkel is, akik régebb óta használják a programot, így őket is kérdezhetik az érdeklődők a gyakorlati tapasztalatokról. A médiamegjelenésre is nagy hangsúlyt fektetünk, tehát sok csatornán keresztül ránk találhatnak leendő megrendelőink. Az első beszélgetés alkalmával megismerjük leendő partnerünk igényeit, adottságait, megmutatjuk a szoftvereket, s általában már akkor kiderül, mi az, amire az érdeklődő cégnek szüksége van.

Véleményem szerint mind többen gondolják úgy, hogy nem szabad „zsebből” gazdálkodni. A több száz hektár területet művelő szakember joggal akarja tudni, hogy évekkel korábban melyik táblán milyen műveleteket hajtott végre, milyen növényvédő szereket juttatott ki, milyen költségekkel. A termelést támogató integrált rendszer nagy segítséget nyújt ebben is. Úgy gondolom, rendkívül fontos, hogy a gazdálkodók tisztában legyenek azzal, hogy adott műveletet a különböző táblákon milyen költséggel végeztek el, s milyen eredményt értek el – mindez a következő évi tervezésben, technológia elemzésében, fejlesztésében segítségükre lehet.