Soucy Trac hevederes járószerkezet kerekes traktorokra!

Magyarországon először a 2013-as Agrárgépshow-n tekinthették meg az érdeklődők a Soucy Trac hevederes járószerkezettel szerelt Fendt 722-es traktort. A nagy érdeklődésnek köszönhetően egy Fendt 936 Vario bemutatógépet felszereltünk az ST-800 típusú hevederes járószerkezettel, hogy előnyeit a gyakorlatban is be tudjuk mutatni a felhasználók körében.

Azóta, a több mint 1 000 üzemóra használat után jelentős gyakorlati tapasztalattal is rendelkezünk.

A mai napig nagy fejtörést okoz a fejlesztőmérnököknek, hogy az egyre növekvő méretű és tömegű munkagépek vontatásához minél nagyobb teljesítményű erőgépeket építsenek, úgy, hogy azok méreteit és tömegét ne növeljék a végletekig, és a közutakon is lehessen ezekkel a járművekkel vonulni. A gép méreteit úgy kell kordában tartaniuk, hogy a meglévő motorteljesítményből a lehető legnagyobb vonóerőt hozzák ki.

Ebben nagy segítséget nyújt a fokozatmentes Vario váltó, amelyik automatikusan mindig az ideális áttételt választja ki az aktuális munkához.

Az erőátvitel utolsó eleme maga a hajtott kerék, amelynek fontos alkatrésze a gumiabroncs. Ez közvetlenül kapcsolódik a talajjal, és fejti ki a tényleges vonóerőt. Ezért nagyon fontos a talajjal érintkező felület mérete és kialakítása.

Talán a leggyakoribb felületnövelési módszer az ikerkerekek használata, amelyeket általában a hátsó tengelyre szerelnek, de egyre gyakoribb a már mindkét tengelyen való használata. Ez utóbbi módszerrel igazából a talajtaposás csökkentése a cél.

Amit most első ízben kínálunk a hazai gazdálkodóknak, az a kanadai Soucy (ejtsd: szouszi) cég által gyártott hevederes járószerkezet, amely szinte bármely erőgépre felszerelhető.

A céget Gilles Soucy 1967-ben alapította, és azóta a quadoktól a nagytraktorokig szinte mindenféle polgári és katonai járműre gyártanak hevederes járószerkezeteket. A bemutatott ST-800 Soucy Track-rendszer segítségével kerekes traktorunkat egyszerűen hevederes traktorrá és bármikor ugyanígy vissza is alakíthatjuk. Az átszerelés géptípustól függően 1-2 napot vesz igénybe.

Fontos kérdés, hogy ez mennyire veszi igénybe a traktor lehajtásait, hídjait. Aggódni nem kell: a Soucy mérnökei jól kitalálták a rendszert, hisz mindkét járószerkezetet elöl és hátul is a féltengelytokokra rögzítették, a görgős himbakocsi pedig egy királycsappal csatlakozik a tartószerkezethez, így mind a négy járószerkezet külön-külön képes lekövetni a hosszirányú terepegyenetlenségeket. Ennek köszönhetően mindig egyenletes a terhelés megoszlása a négy hevederen, így képes a rendszer a legnagyobb vonóerő leadására.

Az erőgép kerékagya csak a hevedermeghajtó kereket hordozza, a gép súlyától tehermentesített, és oldalirányú erőket sem kell felvennie. Ezzel szemben a hevederes nagytraktoroknál a hajtógörgő és a heveder közt csak a súrlódási erő viszi át a hajtást, ezért ezek nagyon kényesek a heveder feszességére, és érzékenyek a heveder és hajtógörgő közé bekerülő szennyeződésre, mint például porra, sárra vagy vízre. A Soucy rendszerénél a hevederekre az erőátvitel alakzáró hajtással történik, 1-3 sorban elhelyezett fogazás segítségével.

További fontos kérdés a kormányzás. Azt gondolhatnánk, hogy a nagy felfekvőfelület miatt a letapadó hevedert nem képes a kormánymunkahenger elfordítani. A megoldás az első járószerkezetben keresendő, ahol a középső támasztógörgők 20 mm-rel lejjebb helyezkednek el, így szilárd útburkolaton haladva szinte csak a heveder közepe ér le elöl, könnyítve a kanyarodást. Szántóföldön haladva viszont a hevederek teljes felületét kihasználhatjuk, és úgy viselkedik a kormányzás, mint egy hagyományos kerekes traktornál, sőt, a gép fordulékonysága sem romlik. Emiatt a fordulókban sem „gyűrjük” károsan a talajt, és nem hagyunk buckákat, mint egy hagyományos hevederes géppel. De ami a legfontosabb: a teljes vonóerő rendelkezésre áll még kanyarodáskor is, nem úgy, mint egy differenciál kormányzású gépnél. Ezért ez a rendszer hegyes-völgyes területeken különösen jól használható.

Miért használjuk ezt a járószerkezetet? Ha végiggondoljuk a működését, akkor látjuk, hogy a meghajtó kerék átmérője kisebb a kerekes traktor kerekénél, így egy plusz véglehajtást kapunk, ami nagyban megnöveli a forgatónyomatékot és így a vonóerőt is. Az ST-800 szett súlya 4,5 tonna, tehát a tapadáshoz szükséges plusz súlyunk is adott. A meghajtókerék mégis úgy van kialakítva, hogy szükség esetén felszerelhetők legyenek a traktor keréksúlyai. Az első heveder 635 mm, a hátsó pedig 813 mm széles, így a teljes felfekvő felület 5 m2. A 936 Vario gyári abroncsozással szerelve elöl 600/65R34 és hátul 710/75R42 mérettel rendelkezik, így az abroncsok felfekvőfelülete összesen 1 m2 – szemben a hevederes járószerkezettel, ami ehhez képest 5-szörösére növeli a felületet!

A talajtaposás csökkentésén kívül a Soucy Track használatával a kerékcsúszás (szlip) mértéke szinte nullára redukálható. Rutinos traktorhasználók tudják, hogy a kerekes traktoroknál 10-15%-os szlippel dolgozunk, sőt, extrém időjárási viszonyok között ez a szám még nagyobb is lehet. Az egyszerűség kedvéért számoljunk 1 000 ha-os megművelendő területtel, ahol, ha 10%-kal kevesebbet „csúszik” a gép, az már 100 ha (!) munkamegtakarítást jelent, ami üzemanyagban, időben és a traktorkopásban is jelentkezik! A tapasztalatok azt mutatják, hogy ugyanaz az erőgép Soucy Trac-rendszerrel felszerelve mintegy 30%-kal nagyobb vonóerő kifejtésére képes, így a területteljesítménye is ennyivel nő. Ahol próbáltuk, ott az volt a tapasztalat lazítózásnál, hogy 2-3 km/ó-val nagyobb munkasebességre volt képes a gumikerekes géppel szemben, és a szlip mértéke a legnagyobb vonóerő kifejtése mellett sem ment 2% fölé!

Tavaszi munkáknál is jó szolgálatot tesz a heveder, hiszen ilyenkor a pótsúlyozást leszereljük az erőgépről, ami -4,5 t-t jelent, így a talajtaposást tudjuk minimalizálni kb. 3,5 kg/cm2-re, ami nagyon kedvező érték

Az erőgép szélessége nem haladja meg a 3 m-t, így nem okoz gondot a közúton való közlekedés, és a minimális talajművelés munkagépeinek munkaszélességén sem nyúlik túl a traktor ikerkereke. Ha a Fendt 936 Vario-t ikerkerekekkel szereljük fel, a szélessége meghaladja a 4 m-t. A gép haladási sebessége közúton a hevederrel a végáttétel miatt 30-35 km/ó-ra redukálódik.

Ezeket olvasta már?

A Komár mopedtől a marketingvezetői feladatokig
Egy jó gépészmérnökből lehet jó marketinges…
Fókuszban az ágazat fejlesztési lehetőségei
Portfolio Agrárszektor 2019 konferencia.
Ha január, akkor AgrárgépShow és AXIÁL
2020. január 22. és 25. között az AgrárgépShow rendezvényen mindenkit szeretettel vár az AXIÁL Kft.
Az AXIÁL Kft. nem hiányozhat az állattenyésztési napokról!
5 nap múlva nyílik a kiállítás!