Új osztály az önjáró permetezőgépeknél

Borítókép
Önjáró Hardi permetező

Magyarországon a nagy gazdaságok körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nagy teljesítményű korszerű önjáró permetezőgépek. A dán Hardi mezőgazdasági vállalat a RUBICON 9000 típusú gépével új osztályt teremtett az önjáró permetezőgépek családjában.

A nagy táblákon termesztett növénykultúrákban a nagy károkozásra képes rovarok és egyéb fertőzések ellen egyre nagyobb teljesítőképességű önjáró permetezőgépek alkalmazására kerül sor. Az új típusú permetezőgépek esetében a tartály térfogatának emelése mellett a szórókeretek hosszának növelése és a munkavégzés minőségének javulása figyelhető meg. A dán HARDI INTERNATIONAL A/S cégcsoport a permetezők széles választékát gyártja, kezdve a kézi működtetésű eszközöktől a nagygazdaságok termelékenységi elvárásainak megfelelő önjáró gépekig.

A HARDI RUBICON 9000 önjáró permetezőgép gyártásával a vállalat új osztályt teremtett az önjáró permetezők népes táborában; ez az egyik legnagyobb, legsokoldalúbb gép (1. kép). A tavaly bemutatott önjáró gép a nagygazdaságoknak készült, újraértelmezi a permetezés termelékenységét, minőségét és az egyszerű működtetés fogalmát.

A RUBICON 9000 önjáró permetezőgép fontosabb műszaki adatai a következők. A tartály térfogata 9000 liter, az öblítőtartály térfogata 630 liter, az üres tömeg 15 670 kg, feltöltött tartályokkal a tömeg 26 400 kg (1000 liter gázolajjal). A tengelyterhelés elöl 48,7%, hátul 51,3% értékű. A gép teljes hossza 12,3 m (48 m-es szórókerettel), ill. 10,2 m (36 m-es kerettel), teljes magassága 4,2 m, szélessége (2. kép) csukott kerettel 3,68 m. A nyomtáv menetközben 3-4 m között állítható, a tengelytáv 4,6 m, a szabad hasmagasság 1,85 m. A minimális fordulókör átmérője 17,88 m.

Az elöl hidraulikusan kormányozható, összkerékhajtású permetezőgép meghajtását hátul elhelyezett Cummins QSL 9 Tier 4 final 380 LE (283 kW), hathengeres, 9 literes, turbófeltöltős dízelmotor biztosítja (3. kép). A hidraulikus erőátviteli rendszer intelligens Sauer-Danfoss H1 rendszerű, a gép haladási sebessége fokozatmentesen változtatható, permetezéskor maximum 32 km/h, közúton 56 km/h lehet.

A gép futóműve OverRide légrugós kerékfelfüggesztési rendszerrel van ellátva. Az egyes kerékkonzolba integrál légrugók teljes mértékben függetlenül működnek, és az automatikus nyomtávállítást követve ki-be mozognak a kerekekkel együtt. A rendszer menetszint-érzékelése optimalizálni tudja a gép vízszintbe állását. Ez a megoldás kezelni tudja a talajegyenetlenségeket kerekeként, így jobb a gép kapaszkodóképessége, javul a szórókeret stabilitása, mérsékeltebb a bólogatás gyorsításkor és fékezéskor. Az alkalmazott gumiabroncsok méretjelölése 480/95R54 vagy 380/90R54 (opció).

Az új RUBICON 9000 panorámafülkéből a kezelő körkörös kilátása a hasonló gépek között a legjobb (4. kép). A légkondicionálóval rendelkező, túlnyomásos fülke aktívszenes szűrővel rendelkezik, amely permetezés közben gondoskodik a kezelő védelméről. A tetőkonzolban elhelyezett négy hangszórós rádiót, illetve a mobiltelefont a csendes fülkében zavartalanul használhatja a gép vezetője. A vezető számára az állítható, fűthető és hűthető légrugós ülés, az ergonómiai kialakítású kezelőszervek kivételes kényelmet nyújtanak. A kormányoszlop két ponton is buktatható, valamint hosszában is állítható.

HARDI RUBICON 9000 önjáró permetezőgép szétnyitott szórókerettel (forrás: https://maxwellfarmservice.ca/Hardi/)

A permetezőgép behajtott szórókerettel (https://maxwellfarmservice.ca/Hardi/)

A vezérlő joystick és a SprayCenter permetezésvezérlő a kényelmes kezelés érdekében a kezelőülés kartámaszával együtt mozog (5. kép).

A permetezőgép HARDI HC 9600 vezérlőrendszere kapacitív érintőképernyős ISOBUS-terminállal rendelkezik. A vezérlés típusa Mueller TOPCON X35. Ez a vezérlőegység akár 5 precíziós gazdálkodási funkciót is képes egyidejűleg megjeleníteni a felhasználói felületek segítségével. A RUBICON 9000 permetezőgép az elöl elhelyezett szórókeret alkalmazásával a munkaterületre páratlanul jó rálátást biztosít a gépkezelő számára. Az ötvözött alumínium anyagú, zártszelvényű idomokból épített igen könnyű szórókereteket a POMMIER AMERICA Inc vállalat készíti. A RUBICON 9000 gépekhez RA típusjelzésű kétszeres csukódású, 36 vagy 48 méter kinyúlású szórókeretek használnak. A RUBICON 9000 permetezőgép alapfelszereltségként 36 méteres szórókerettel rendelkezik, de 48 méteres szélességgel is rendelhető. A 48 méteres szórókeret-szélesség alkalmazása esetén 35%-os területteljesítmény-növekedés érhető el, amely 30 km/h munkasebesség esetén 144 ha/h területteljesítmény jelent.

A jó minőségű kijuttatás és működés szempontjából alapvető fontosságú elvárás, hogy a fúvókák bármilyen üzemelési körülmények között a célfelület fölött megfelelő magasságban működjenek a keret teljes szélességében (6. kép). A szórókeret újszerű felfüggesztése, az automatikus keretmagasság- és stabilitásszabályozási rendszerek lehetővé teszik alacsony keretmagasság alkalmazását anélkül, hogy a keret a talajba ütközne.

A HARDI RUBICON 9000 gép hátulnézetből (https://maxwellfarmservice.ca/Hardi/)

Új RUBICON-panorámafülke (http://www.hardi-international.com)

A szórókeret alacsony helyzetbe állítása jobb kijuttatási minőséget jelent, különösen nagyobb munkasebesség esetén.

A szórókeret talajtól mért magassága 0,5-2,7 m között állítható. A szórókeretek magasságállítását a ParaLift rendszer végzi. A kezelőfülkéből működtetett két nagyméretű, nitrogénakkumulátorral rendelkező munkahenger biztosítja a szórókeret függőleges irányú magasságszabályozását és lengéscsillapítását.

Az opcionálisan rendelhető AutoHeight szabályozási rendszer automatikus keretmagasság-állítást biztosit. Az öt darab precíziós ultrahangos érzékelő segítségével vezérelt AutoHeight rendszer szükségtelenné teszi a szórókeret helyzetének folyamatos kezelői felügyeletét, és lehetővé teszi a permetezőszerek hatékonyabb felhasználását.

A RUBICON 9000 gép jobb oldalán középen helyezkedik el a folyadékszivattyú rendszer, a vezérlőszelepek és az elektromos szelepeket működtető vezérlőpanel. A permetezőfolyadék mozgatását, keringetését egy 680 l/min szállítóképességű, hidraulikus hajtású HARDI-Ace 650 szárazfutásbiztos centrifugálszivattyú végzi, amelynek teljesítményét egy hidraulikus impulzusszélesség-modulációs (PWM) szelep szabályozza. A folyadékkeringtetés alapvető fontossággal bír a légtelenítés, az öblítés és a környezetvédelem szempontjából. Amint a tartály feltöltése befejeződik, a folyadékrendszer automatikusan keringtetésre vált, ami azt jelenti, hogy a szórókeret vezetékei feltöltődnek, így a permetezés a keret nyitását követően azonnal megkezdhető. A keringtetési rendszerrel a munkanap végén tiszta vízzel átmoshatók a szórókeret vezetékei. A rendszer az öblítővizet visszajuttatja a tartályba, azt nem kell kipermetezni.

Az ActivAir vezérlőrendszer – a RUBICON 9000 levegőellátó rendszerét használva – elektromos aktiválású mágnesszelepek segítségével képes a csepegésmentes fúvókákat permetezés során gyorsan ki-/bekapcsolni, a permet mennyiségét szabályozni (7. kép). Az ActivAir gyors reagálású fúvókavezérlés gyors és pontos, ideálisan illeszkedik az AutoSectionControl automatikus szakaszvezérlési rendszerekhez. A gép 9 vagy18 permetezési szakaszra van felosztva, amelyek az AutoSectionControl segítségével külön-külön működtethetők, a permetezési átfedés minimalizálása érdekében. A szórókeret alatt elhelyezett munkalámpákkal a sötétben történő munkavégzés is lehetővé válik.

A RUBICON 9000 permetezőgép kezelőszerveinek elhelyezése (https://maxwellfarmservice.ca/Hardi/)

A csepegésmentes fúvókák elhelyezése a szórókereten (https://maxwellfarmservice.ca/Hardi/)

Az ActivAir vezérlőrendszer egyik mágnesszelepe (http://www.hardi-international.com)


A szórókeret megvilágítása LED munkalámpákkal(http://www.hardi-international.com)

A központi keretszakaszra erősített LED fényhíd 150 m-es távolságban előrefelé, az oldalra irányuló lámpák pedig oldalra világítják be munkaterületet (8. kép). A RUBICON 9000 permetezőgéppel precíziós mezőgazdasági munkavégzés valósítható meg, egy 8-10 órás műszakban 1000 ha terület permetezési feladatának elvégzése mellett.

SZERZŐ:
DR. VARGA VILMOS
SZIE GÉPÉSZMÉRNÖKI KAR
JÁRMŰTECHNIKA TANSZÉK
GÖDÖLLŐ

 

 

no