Tragédia is átírhatja a gazdaságöröklést

A kényszerű generációváltás sikerének záloga az azonnali reagálás, a bizonytalanság mérséklése és a segítség elfogadása.

A családi vállalatok életében a generációváltás jó esetben előre megfogalmazott utódlási stratégia mentén történik, de váratlan események azonnali cselekvést igényelhetnek, és nincs idő a stratégiában leírtak betartására. Az ilyen kényszerű generációváltás sikerének záloga az azonnali reagálás, a bizonytalanság mérséklése és a segítség elfogadása – vallja a sikeres, átmenet nélküli generációváltásért K&H családi vállalatok kiválósági díjjal elismert Lajtamag Kft.

Túlélés és cselekvés

A K&H támogatási stratégiájának egyik területe a vállalkozásösztönzés, amelynek részeként kiemelt figyelmet fordít a hazai családi vállalatok hosszú távú működésének és a családi értékeik továbbvitelének támogatására. „Vállalati üzletágunk felét családi vállalatok adják, közelről látjuk és értjük a szektort érintő problémákat és kihívásokat. Az elmúlt években a legégetőbb kérdéssé vált a generációváltás: ez az egyik olyan terület, ahol szükségük lehet a cégeknek útmutatásra, hiszen ez elkerülhetetlen és egyben kritikus pont ezen cégek életében, aminek kétféle kimenete lehet: vagy túléli a cég, vagy nem. A gondosan előkészített és megtervezett utódlási stratégia segíti a generációváltás sikerességét, de van, hogy nincs idő a stratégia kidolgozására és a követésére, mert egy tragédia azonnali cselekvést igényel” – mutatott rá a családi cégek kihívására Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője. „Legutóbb a vetőmagokkal foglalkozó Lajtamag Kft. eredményeit ismertük el K&H családi vállalatok kiválósági díjjal, ahol a generációváltás időpontját sajnálatos módon a tulajdonos hirtelen halála jóval előrébb hozta a tervezettnél két gyermeke számára” – tette hozzá Ékes Ákos.

Tájékoztatás és megnyugtatás

„Édesapánk halála után nemcsak saját magunk, de a munkavállalók, a magyar agrárium fontos szereplői, valamint a belföldi és külföldi partnerek előtt is tisztázni kellett a kialakult helyzetet, és rendszeres tájékoztatással megnyugtatni őket, hogy tovább működtetjük a céget. Ehhez azonban nagy szükség volt az összefogásra, a kollégák szakmai hozzáértésére és arra, hogy higgyenek bennünk. Esetünkben nem volt idő a feladatok folyamatos átadására és megbeszélésére, így csakis együttes összefogással tudtuk tovább vinni az addig felépített vállalati értékeket” – mondta el a tragédia utáni első lépéseket Seiwerth Márton, a Lajtamag Kft. ügyvezetője.

Új célok és eszközök

Siewerth Anna társ-ügyvezető évek óta aktívan részt vett a vállalat tevékenységében. „Megvoltak a mindennapos harcok édesapámmal, és a generációváltás messzi és megfoghatatlan időpontnak tűnt. A tragédia bekövetkezte után nem volt idő betanulásra, hirtelen kellett testvéremmel együtt helyt állnunk, a régi célokat megújítanunk, azok eléréséhez pedig eszközöket és módszereket találnunk. Rengeteg helyről kaptunk segítséget, tanácsot, és összességében ezeknek köszönhetően sokat fejlődtünk, és mára – közel három évvel a tragédia után – körvonalazódtak a konkrét irányvonalak, melyek mentén a jövőben kívánjuk vezetni a céget” – mondta el Seiwerth Anna.

Kohout Zoltán (forrás: K&H, a képek csak illusztrációk!)

no