fbpx

Aranyérmes hajtásrendszer

Írta: Szerkesztőség - 2020 február 18.

Az Agritechnica 2019-en díjazták a John Deere eAutoPowr és e8WD megoldásait

Az Agritechnica 2019 kiállításon ebben az évben egy arany- és 39 ezüstmedál innovációs díjat osztottak ki. Az aranyérmet a John Deere eAutoPowr erőátvitel és intelligens e8WD kerékhajtás elnevezésű hajtásrendszer kapta, amely a John Deere és a Joskin közös munkájának eredménye.

 

 

1. ábra. Joskin Cargo hígtrágyát kijuttató pótkocsi tengelyelrendezése 1. villanymotor, 2. hajtómű, 3. felemelhető tengely, 4. kardántengelyek, 5. hajtott tengelyek (forrás: www.joskin.com)

 

A John Deere eAutoPowr és e8WD hajtásrendszer (John Deere eAutoPowr transmission and intelligent e8WD system; 1. kép) két főrészből áll, az eAutoPowrelektromechanikus sebességváltóból és az e8WD elektromos, nyolckerékhajtás-rendszeréből.

A 2020-tól értékesítendő JohnDeere 8R traktortípuscsalád 8R370R 370 LE-s összkerékhajtású traktor sebességváltóját több sebességváltó-típusból lehet kiválasztani. A traktorhoz a Powershift, az e23és az IVTsebességváltók állnak rendelkezésre, amelyeket egy új innovatív eAutoPowrfokozatmentes váltó is kiegészít.

A kiállított aranyérmes traktorhajtásrendszer az eAutoPowrmegnevezésű fokozatmentes sebességváltóval rendelkezik. Az eAutoPowr hajtómű az első elektromechanikus folyamatos sebességváltó megoldás a mezőgazdaságban. A John Deere ezzel a megoldással teljesen felváltja az évtizedek óta használatos hidrosztatikus fokozatmentes sebességváltókat.

A nyomatékmegosztással működő váltónál a mechanikus erőátvitelre kefe nélküli villanymotor segít rá. Az elektronikus vezérlés segítségével a traktoros nagyon finom sebességszabályozást valósíthat meg, és ez elősegíti elsősorban részterheléseknél a traktor üzemanyag-felhasználása hatékonyságának növelését.

 

1. kép. John Deere eAutoPowr és e8WD hajtásrendszer munkavégzés közben (forrás: www.profi.co.uk)

 

A John Deere annak érdekében, hogy elősegítse az intelligens mezőgazdasági munkagépek villamosítását, úgy alakította ki a 8R370 traktort, hogy a sebességváltó után egy maximálisan 100 kW villamos teljesítményt szolgáltató egységet is elhelyezett (2. kép). Ez az egység 700 V egyenáramot (DC) vagy 480 V változó frekvenciájú háromfázisú váltakozó áramot (AC) szolgáltat.

Az e8WD megoldást a John Deere a Joskin vállalattal együttműködve dolgozta ki. Ennek lényege, hogy a traktorral vontatott Joskin Cargo háromtengelyes, 22,9 m3 tartálytérfogatú, hígtrágyát injektáló, tárcsás boronával ellátott pótkocsi két hátsó tengelyét szükség esetén max. 100 kW teljesítményű villanymotor hajtja (1. ábra).

A traktor és a pótkocsi összesen nyolc hajtott kereke révén ez a mezőgazdasági munkagép egység nehéz talajviszonyok esetén is kiváló haladási képességgel rendelkezik. A kerekek fordulatszámának szinkronizálását elektronikus vezérlőegység végzi a traktor eAutoPowr sebességváltója és villamos inverterének segítségével.

 

2. kép. John Deere 8R370 traktor villamos energiát szolgáltató egysége 1. e23™ sebességváltó, 2. villamos generátor, 3. inverter, 4. csatlakozók (forrás: www.profi.co.uk)

 

A bemutatott kiegészítő hajtás más gépekhez és pótkocsikhoz is használható. Az ilyen megoldások segítségével könnyebb traktorok számára is lehetővé tehető, hogy nehéz pótkocsikat, szélesebb munkaeszközöket vontassanak, a talajkárosodás mérséklése mellett.

 

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS • SZIE GÉPÉSZMÉRNÖKI KAR, JÁRMŰTECHNIKA TANSZÉK