fbpx

A szólótól az iker gumiabroncsozásig

Írta: MezőHír-2025/7. lapszám cikke - 2025 július 21.

A mezőgazdaságigumiabroncs-gyártók széles választékban gyártanak abroncsokat a felhasználók igényeinek kielégítése érdekében. A gumiabroncsokat változatos formában lehet traktorokra szerelni attól függően, hogy milyen munkára és milyen munkagéppel kívánják használni. Az iker gumiabroncsozás további lehetőséget kínál az optimális munkavégzés megvalósítására.

A mai kerekes, mezőgazdasági négykerék-hajtású univerzális traktorokat – többek között – a következő gumiabroncs-felszerelési módokkal szokás alkalmazni: szóló standard, szóló széles, iker, két széles abronccsal, iker, keskeny és széles abronccsal, szóló keskeny, iker keskeny gumiabroncs felszereléssel. A gumiabroncsozású traktoroknál az említett megoldásokat az első és hátsó tengelyek esetében vegyesen is használják.

Szóló standard gumiabroncsozás

Szóló (single) standard gumiabroncsozásnak nevezik a traktorgyár termékéhez a tengelyekre alapvetően javasolt típusú és méretű abroncs felszerelésének alkalmazását, amellyel az erőgép a raktárról megvásárolható. Ennek a gumiabroncsnak a kiválasztását a gyártók nagy körültekintéssel végzik, hogy a traktor több célra használható legyen.

Szóló széles gumiabroncsozás

A szóló széles gumiabroncsozás igen kedvelt megoldás, amikor a felhasználó a standard abroncsnál szélesebb méretű terméket választ mind a négy kerékre, elsősorban a nagyobb vonóerőkifejtés és kisebb talajtaposás elérése érdekében. A szélesebb gumiabroncs kismértékben drágább megoldást jelent, amely azonban a teljes használati időtartam alatt megtérül a hajtóanyag-megtakarítással és a terméshozam növelésével. Az azonos külső átmérőjű gumiabroncsok több szélességi méretben is megvásárolhatók.

A világ egyik legszélesebb gumiabroncstípusa a Titan LSW1400/30R46 R-2 jelzésű, LSW® (alacsony oldalfalú) technológiával készült, mély futófelületű Goodyear Farm Optitrac abroncscsaládhoz tartozó termék (1. kép). A 201D terhelési-sebességi indexszel rendelkező abroncs névleges terhelhetősége 14 500 kg; névleges sebessége 65 km/h; névleges abroncslégnyomás 0,32 bar; teljes szélessége 1344 mm; teljes átmérője 2108 mm; tömege 752 kg.

A nagyméretű gumiabroncs nagy felfekvőfelületével, alacsony levegőnyomásával lényegesen kisebb talajtömörödést és nagyobb terméshozamot biztosít még nagyobb vonóerő-kifejtés mellett is, és feleslegessé teheti az ikerabroncsozás alkalmazását.

Iker gumiabroncsozás két széles abronccsal

Az iker (dual) gumiabroncsozás két széles abronccsal szerelt megoldást célszerű alkalmazni akkor, ha nagy motorteljesítményű traktorral nagyon nagy vonóerő-kifejtést kívánnak elérni (2. kép). Ez a megoldás drágább, mint a szóló változat, de hosszú távon előnyösebb az alkalmazása. A kisebb talajkárosítás termésnövekedést, a nagyobb vonóerő elérése hajtóanyag-megtakarítást eredményez. Az ikerabroncsozás felni- (kerékpánt-) megoldásai igen változatosak, a gumiabroncsok felszerelésének egyik gyakori kedvelt megoldását a 3. kép szemlélteti.

Titan LSW1400/30R46 R-2
1. kép. Titan LSW1400/30R46 R-2 típusjelölésű igen széles gumiabroncs (forrás: titan-intl.com)

két széles gumiabronccsal szerelt Fendt
2. kép. Iker (dual), két széles gumiabronccsal szerelt traktor (a fotó a szerző felvétele)

Iker gumiabroncsok
3. kép. Iker gumiabroncsok szerelésének egyik közkedvelt megoldása (a fotó a szerző felvétele)

Iker gumiabroncsozás keskeny és széles abronccsal

A költségek csökkentése érdekében vagy a traktor szélességi méretének mérséklése miatt az iker gumiabroncsozást keskeny és széles abroncsokkal is alkalmazzák (4. kép). Általában a szélső kerékabroncsok a keskenyek, de a fordított elrendezést is használnak.

Szóló keskeny gumiabroncsozás

A szóló keskeny gumiabroncsozást sorművelést végző munka esetén és alacsony kerékterhelés mellett használják (1. ábra, bal oldal). Ebben az esetben a standard abroncsnál olcsóbb keskenyebb méretű, de a lehető nagyobb átmérőjű gumiabroncsot célszerű használni. A keskeny gumiabroncs kisebb terhelés elviselésére alkalmas nagyobb levegőnyomás használata mellett is, ezért a kiválasztásánál erre nagyon oda kell figyelni.

Claas Iker gumiabroncs
4. kép. Iker gumiabroncsozás széles és keskeny abronccsal (fotó: grasdorf-rad.eu)

Iker gumiabroncsozás két keskeny abronccsal

A sorművelés során ez a megoldás a talajnyomás csökkentés miatt kedvezőbb eredményt ad, mint a szóló abroncsozás, ezért nagyobbak a termésátlagok (1. ábra, jobb oldal). Egyes gyártók – mint például a John Deere – kimondottan a sorműveléshez alkalmas traktortípusokat gyárt.

Sorközművelő traktor keskeny gumiabroncsozással
1. ábra. Sorközművelő traktor keskeny gumiabroncsozással (a szerző saját szerkesztése)

Mezőgazdasági gumiabroncssorozat váltása

A mezőgazdasági traktor gumiabroncsozásának megváltoztatásával, cseréjével lehetősége van arra, hogy minimális költséggel a felhasználó gazdaságosabban használhassa erőgépét. A gumiabroncs-sorozatok cseréjénél azonban a következő nagyon sajátos elvárásokat kell betartani az optimális eredmény elérése érdekében.

‑ A kerekes traktor teljesítményéhez, a munkavégzéshez, a munkagéphez, az általánosságban alkalmazott növénytermesztéshez stb. kell megválasztani a gumiabroncsozás módját. ‑ A használat során a legnagyobb terheléshez, haladási sebességhez stb. kell az abroncsok méretét, felszerelésének módját és légnyomásának értékét megválasztani.

 ‑ A választott gumiabroncsokhoz illeszkedő felniket (kerékpántokat) is ki kell választani, figyelembe véve, hogy minden felnitípus egy bizonyos határon belül különböző gumiabroncsméreteket is képes legyen befogadni.

‑ A négykerék-hajtású traktor esetében az első tengelyre és a hátsó tengelyre szerelt gumiabroncsok átmérője között a gyártó által megadott megfelelő méretarányt be kell tartani. Összkerékhajtás esetén az első kerekek 0 és 4% szlipértékkel nagyobb utat tehetnek meg a hátsó kerekekhez képest.

‑ Fontos biztosítani, hogy a gumiabroncs-rendszerben használt alkatrészek kompatibilisek legyenek egymással. A gumiabroncsokra és felnikre az ETRTO (Európai Gumiabroncs és Felni Műszaki Szervezet) szabványokat és irányelveket dolgozott ki a mezőgazdasági járművek gumiabroncsainak és felnijeinek biztonságos és kompatibilis alkalmazására. Ez lehetővé teszi az abroncsméretek, a felnik, a szelepek, a jelölések, a terhelések, a nyomás és a gumiabroncsok jellemzőinek harmonizálását.

A gazdaságos gumiabroncsválasztás alapelvei

A hajtóanyag-fogyasztás mérséklése érdekében célszerű olyan gumiabroncsot választani, amellyel kisebb gördülési ellenállás és kisebb kerékcsúszás (szlip) érhető el. A puha vagy nagyon nedves talajon a szokásos keskeny, keményre fújt gumiabroncsok mélyen a talajba süllyednek, maguk előtt túrják a talajt, és nagyobb gördülési ellenállást okoznak, amely a hajtóanyag-felhasználás növekedését eredményezi. A keskenyebb és kisebb átmérőjű abroncs talajon való felfekvőfelülete kisebb tapadással jár, ezért a vonóerő kifejtés is csökken, de a kerékcsúszás növekszik, ami ugyancsak hajtóanyag-fogyasztást eredményez. Célszerű ezért a lehető legszélesebb és legnagyobb átmérőjű gumiabroncsot választani. A csúcstechnológiás IF és VF alacsony belső légnyomású mezőgazdasági gumiabroncsokat úgy tervezték, hogy a talajjal való nagyobb érintkezési felületüknek és a speciális kapaszkodóbordáknak köszönhetően csökkentsék a gördülési ellenállást és a kerékcsúszást. Ezekkel akár 20–30%-os hajtóanyag-megtakarítást is elérhető azonos munkavégzés mellett.

A termőtalaj tulajdonságának fenntartása, a terméshozam megtartása, illetve növelése érdekében a kerekek alatti talajnyomást csökkenteni kell, amit nagyon alacsony, 0,6 és 0,8 bar közötti légnyomású, nagy talajfelfekvésű gumiabronccsal lehet optimálisan elérni. Az ilyen gumiabroncsozással elősegíthető a talaj természetes szerkezetének megtartása, a jó gyökérbehatolás, a víz jobb megtartása és a talaj termékenységének hosszú távú megőrzése. A jó mezőgazdasági gumiabroncstól elvárás az is, hogy hosszú élettartamú legyen. A nagymértékű csúszás (szlip) a gumiabroncsok idő előtti kopásához vezethet. Az IF és VF alacsony belső légnyomású mezőgazdasági gumiabroncsok nagyobb felfekvőfelülete és az újszerű bordák jobb kapaszkodást jelentenek. Ezzel minimálisra csökkenthető a kerekek csúszása és a gumiabroncsok kopása.

Iker gumiabroncs
Iker gumiabroncsozás két keskeny abronccsal (a fotó a szerző felvétele)

Közúton való közlekedés

A gumiabroncsozási megoldásoknak a mezőgazdasági műszaki feladatok ellátása mellett közúton való közlekedés esetén is teljesíteni szükséges a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM-rendelet és a járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeit tartalmazó 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM-rendelet előírásait. A rendeletek alapján, ha a traktor eredeti forgalomba helyezése nem ikerkerekes, akkor az ikerkerék felszerelése jogilag átalakításnak számít, és újra kell vizsgáztatni a járművet, megfelelés esetén ezt a hatósági okmányokba be kell jegyeztetni. Ha az üzemeltető ikerkerekes gumiabroncsozás alkalmazása mellett dönt, akkor célszerű a kereskedőtől ilyen, már így forgalomba helyezett traktort vásárolni.

Dr. Varga Vilmos
ny. okl. gépész- és villamosmérnök