30 milliárd technológiai beruházásokra a borászatokban

Adott a minőségi alapanyag a borászatok számára, a szőlőültetvények fele az elmúlt 10 évben megújult Magyarországon – mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a 9. Borkonferencia megnyitóján, ahol az új bortörvényről is beszélt.

 


A fejlődött az utóbbi években a mezőgazdaság ezen területe is, a borászatok is pályázhattak, de van és lesz még lehetőség
(Fotó: Horizont Média/Kohout Zoltán)

 

Szükség van a bormarketing erősítésére

A borászatok 30 milliárd forintot kaptak technológiai beruházásokra az elmúlt években, de a minőségi alapanyaggyártás feltételeinek biztosítása mellett szükség van a bormarketing erősítésére. Az államtitkár szerint elkerülhetetlen feladat ezen a területen is előre lépni, erre különösen nagy szükség van, hiszen a koronavírus-járvány kedvezőtlenül érintette a borászatokat, átalakított a borfogyasztást.

 

Augusztusban hatályba lépett új borjogi törvény

A korábbinál gyorsabb, egyszerűbb, rugalmasabb szabályozást ígér a mezőgazdaság e szegmensében az új jogszabály, melynek végrehajtásához megjelentek a szükséges rendeletek is.

Az egy éves átmeneti időszakkal számoló törvény egyes elemei fokozatosan lépnek hatályba, így mindenki számára lesz idő az újdonságok befogadására. Nem elhanyagolható könnyebbség a gazdáknak, hogy az ePincekönyv használatánál különbségeket tettek kis-és nagyobb borászatok között.

 

A sikeres promóciós programot 2022-ben újra megnyitják

Feldman Zsolt ismertette a futó program eredményeit 19 sikeres pályázóval 3,6 millió eurós forrásból finanszírozott promóciós program indult, amely 16 uniós és 12 unión kívüli országban teszi lehetővé a borászati termékek promócióját.

Három milliárd forint tervezett keretösszeg fordítható a kizárólag eredetvédett borászati termékek belpiaci (uniós) promóciójára, amely a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa révén valósul meg.

Ezen felül az Agrármarketing Centrum több programot indított és tervez indítani a borexport ösztönzésére: a Hungarian Wine Business Program; a Borexport Akadémia; a Hungarian Wine Summit.

A kormány az eddigi 150 millió forintról több mint 860 millió forintra emelte a nemzeti költségvetésből az állami bormarketing program támogatását.

 


A marketingre is szükség van, mint az agrárium más szegmenseiben
(Fotó: Horizont Média/Kohout Zoltán)

 

Nehéz helyzetbe került borászatok támogatása

1,5 milliárd forintos kerettel újranyitották a szállodákba, éttermekbe beszállító kis- és közepes borászatok támogatását. A feltételeknek megfelelő vállalkozások támogatási kérelmei október 26-ig adhatók be.

A borászatok technológiai fejlesztésére jövő év január 15-e és február 15-e között ismét lehet majd támogatási kérelmet benyújtani.

Forrás: AM, Sajtóközlemény

 

agrár AM AMC bor borászatok borkonferencia Covid marketing mezőgazdaság pályázat promóció szőlő támogatás