fbpx

Áfonyaboom – Szerbia is meglovagolta

Írta: Gönczi Krisztina - 2021 október 02.

Szerbiában az áfonya betakarítása legalább két héttel korábban kezdődik, mint más európai országokban, amit igyekeznek is kihasználni. Az ország már 6-8 ezer tonnányi kék bogyóval tudja kiszolgálni a piacokat.

 

áfonyaszedés
Szedik az áfonyát Szerbiában (forrás: fruitnet.com

 

Óriási termelésbővülés

A szerb áfonyaültetvények robbanásszerű növekedést mutattak az elmúlt években, és elérték a 2500 hektárt. (2018-ban még csak 1500 hektáron termelték ezt a bogyós gyümölcsöt.) Ezzel a felülettel már 6-8 ezer tonna termést lehet előállítani a szerb statisztikai hivatal adatai szerint, és a növekedés nem állt le. Az ültetvények mérete egyre nagyobb, és a legújabb technológiát vonultatják fel mind a termelésben, mind a csomagolásban. Hozzátesszük: 2019-ben az Eurostat adatai szerint az unióban 130 ezer tonna áfonyát állítottak elő, a termelés három év alatt duplázódott meg! Az éllovas Spanyolország volt 53 ezer tonnával, a második Lengyelország 35 ezer tonnával, a harmadik pedig Németország 15 ezer tonnával. 10 ezer tonna felett termeltek még áfonyát a hollandok és a portugálok is

Julka Toskić, a szerb Agrobrand igazgatója szerint az ország jó áfonyás évet zárt idén: „Ez a szezon nagyon kedvező volt az áfonyatermelők és -exportőrök számára. A kiszállított áfonya értéke júniusban és júliusban meghaladta a 20 millió eurót. A legfontosabb exportpiacok Hollandia, Németország, Egyesült Királyság, Lengyelország és Oroszország voltak” – számol be a freshplaza.com.

 

Folyamatos megújulásban

A szerbiai termékek egyik exportőre, a Dotika a termelők oktatása révén igyekszik javítani az áruminőséget: „Szorgalmazzuk az új technológiák bevezetését, a modern fajták használatát, hangsúlyozzuk, hogy a GRASP és GLOBAL GAP tanúsítványok mennyire fontosak az unió piacán. Célunk, hogy termékeink ne csak az EU nagykereskedelmi piacain legyenek elérhetők, hanem a szupermarketekben is. Ehhez vonzó csomagolásban kell kínálnunk a termékeket, és egy jól azonosítható brandet kell építenünk a termék köré” – vallja a cég tulajdonosa, Vladimir Milosavljevic.

 

Közösségépítés, információmegosztás

Szerbia már az EU-n kívülre is kinyújtotta csápjait. A Dotika idén Malajziába, Szingapúrba, Hongkongba és Szaúd-Arábiába is eljuttatott áfonyát, valamint málnát Dubajba. „A 2022-es szezonban azt tervezzük, hogy bogyós gyümölcsökkel, cseresznyével és szilvával bővítjük exporttevékenységünket a skandináv országokban” – tervezi a cégtulajdonos. A Dotika csak egy a Serbia Does Fruit platformon jelen lévő 24 gyümölcstermelő, -feldolgozó közül. A platform célja a szerb gyümölcsök nemzetközi népszerűsítése, kapcsolatépítés a nemzetközi piaci szereplőkkel és a legfontosabb piaci információk megosztása.

 

Lásd még a témában laptársunk cikkét: Az áfonya növényvédelme.