fbpx

Talajnyomás-csökkentés ikerkerékkel

Írta: MezőHír-2021/06. lapszám cikke - 2021 június 20.

A traktorok ikerkerékkel történő felszerelése a legrégebbi módja annak, hogy az erőgép súlyát a lehető legnagyobb felületen osszuk el.

Számos korábbi szakcikkben többször is felhívtuk a figyelmet, de számos külföldi kísérlet is bebizonyította, hogy az egyre nagyobb traktorok és betakarítógépek okozta talajtömörödés olyan káros a termőterület szerkezetére, hogy az még 60 cm mélységben is jól érezhető. Már a gépek kerekei által kifejtett 27 kPa talajnyomás is hozamcsökkenésben mérhető káros talajtömörödést okoz. Egy évtized alatt egy adott területen a gépek járókerekei okozta tömörödés olyan káros tud lenni, hogy a 10. évre akár 20%-kal is csökkenhet hatására az adott terület termőképessége. A felső talajréteg káros tömörödésének látható jelei a mély nyomok, amelyekben esőzés után az esővíz megmarad, és nem tud a talajba beszivárogni. Az alsó talajréteg káros tömörödöttségének mértékét talajszonda alkalmazásával lehet pontosan kimutatni.

 

Traktor
Csőtávtartós mellső és hátsó ikerkerék (fotó: CNH)

 

Ikerkerekek: előnyök és hátrányok

Az ikerkerekek alkalmazásával, a traktor + munkagép súlyának nagyobb felületen eloszló terhével csökken a káros nyomás a talajra. Az előzőleg megművelt területen, a további talajművelési, tápanyag-visszapótlási és vetési munkamenetek során az erőgép felszerelése ikerkerékkel szinte elengedhetetlen annak érdekében, hogy a megművelt talajon csökkentsük a keréknyomok okozta váltakozó intenzitású talajtömörödöttség kialakulását. A sorközművelés során, illetve a már fejlődésben lévő kapás állományban a keskeny profilú kerekek alkalmazásánál, az alacsony felfekvési felület miatt szintén fontos a kerekek ikresítése.
Természetesen az ikerkerék alkalmazásának is vannak hátrányai, annak ellenére, hogy ez az egyik legrégebbi, egyszerű módja annak, hogy az erőgép talajra rótt nyomását csökkentsük. Az ikerkerekek a plusz felfekvőfelület mellett plusz tömeget is adnak a géphez, és felszerelésük, illetve leszerelésük is több esetben különböző időtartamot vesz igénybe, bár a gyártók, amennyire lehet, igyekeznek ezt változatos megoldásokkal lecsökkenteni. Az ikerkerekezésnek még egy további hátránya a közúton történő vonuláskor a megengedettnél nagyobb szélesség, amely újabb „kellemetlen mellékhatása” az alkalmazásának.

 

Ikerkerék
Nyújtott tengelycsonkra szerelt ikerkerék (fotó: https://mediatum.ub.tum.de)

 

Háromféle ikerkerék-csatlakozási mód

A konstrukciós megoldások tekintetében alapvetően háromféle ikerkerék-csatlakoztatási megoldás terjedt el. Az egyik a tengelyvégre, kerékagyra szerelt csőtávtartós megoldás, ahol lényegében az erőgép kerekével megegyező kereket alkalmaznak ikerkeréknek, a két kerékfelni összekapcsolásához pedig hegesztett csőtávtartót alkalmaznak, amely a két kereket a felnicsavarok rögzítésével köti össze. Ezt az egyszerű megoldást leginkább a sorközműveléshez használt keskeny ikerkerekeknél, illetve a mellső kerekek ikresítéséhez szokták alkalmazni.

 

Tengelycsonk
A nyújtott tengelycsonk az ikerkerékaggyal (fotó: https://mediatum.ub.tum.de)

 

A második megoldást leginkább az amerikai gyártású traktorokkal ismerhettük meg hazai alkalmazásban. Itt nyújtott keréktengelyre került fel a külön kerékaggyal rendelkező ikerkerék, amely a legtöbb esetben a hátsó kerékkel szintén egyenértékű. Ennek a megoldásnak nagy előnye, hogy a nyújtott tengelyvégre való felszerelés lehetőséget ad az ikerkerék nyomtávolságának a kultúrnövény sortávolságához való igazítására, így a vetés, sorközművelés és permetezés során optimálisan és egyszerűen beállítható volt az adott kultúra sortávjához. Nagy hátránya viszont, hogy a nyújtott tengelyvégekkel a vonulás abban az esetben, ha nincs fent az ikerkerék, komoly baleseti veszélyeket rejt magában. A harmadik, talán legelterjedtebb ikerkerék-kapcsolási mód a csatos megoldás. Itt az ikerkerékfelni csak kerékpántból áll, keréktárcsa nélkül, és a traktor hátsó kerékfelnije, illetve az ikerkerékpánt közötti távtartórögzítő szerepet is egy hajlított peremű távtartógyűrű garantálja. A kapcsos rögzítésű ikerkerekek csak a talajtaposás csökkentését szolgálják, a vonóerő növelésére nem alkalmasak, a helytelen használat a felniközép túlterhelését okozhatja. Ha vonóerő-növekedést szeretnénk elérni, akkor arra csak a másodikként említett, nyújtott tengelycsonkos ikerkerék-rögzítést kell használni, vagy szélesebb abroncsokkal megoldani a megnövekedett vonóerő talajra vitelét.

Az ikerkerék-fejlesztéssel és -gyártással foglalkozó cégek jó néhány innovatív ikerkerékcsatlakozás-megoldást mutattak be, amelyekről majd csak a jövőbeni gyakorlati tapasztalatok és a velük szemben támasztott felhasználói igények döntik el, mennyire életképesek.

 

Erőgép
Kapcsos ikerkerékkel szerelt erőgép

 

Új fejlesztés: a hidraulikusan állítható nyomtávú ikerkerék

Leginkább a soros kultúrákban alkalmazott keskeny ikerkerék-kialakításoknál jelent gyakorlati problémát – az eltérő sortávolságú kultúrákban való munkák sűrű váltakozása esetén – az ikerkerék-távolság megváltoztatásának módja. A csőtávtartós megoldásoknál maximum az ikerkerék és a traktor hátsó kerekének megfordításával lehet változtatni a keréktávolságot, de ez sok időt igénylő, nehézkes munka. Így sok esetben inkább lemondanak a gazdák ilyenkor az ikerkerék alkalmazásról. Ezt a feladatot egyszerűsítette le a Becklönne Maschinenbau GmbH & CO KG forradalmi fejlesztése a hidraulikusan állítható távolságú ikerkerékkel. Az új fejlesztéssel leegyszerűsödik a művelet.

 

Traktor
A Becklönne fejlesztése a hidraulikusan állítható távolságú ikerkerék (fotó: Becklönne Maschinenbau GmbH & CO KG)

 

Az ikerkerék felnitávtartója teleszkópos rendszerű, a távtartó közepébe integrált, kettős működésű, hidraulikus munkahengerrel, mely egyszerűen működtethető a traktor hátsó, hidraulikus csatlakozópárjára kötve. A traktorvezető a belső, keskeny kerekekkel a nyomvonalukba helyezett ékszerű fabakokra ráhajt, ezzel néhány centire megemeli a traktort és vele együtt a külső ikerkerekeket. Ezek után egyszerű hidraulikus tömlők segítségével rácsatlakoztatja a munkahengert a traktor hidraulikus csatlakozására, majd vagy a sárvédőre helyezett kapcsolóval, vagy pedig a vezetőfülkéből kapcsolva kitolhatja az ikerkereket a megfelelő sortávolságra, illetve visszahúzhatja azt. A kerekek távtartója ötszög alakú, vastag acéllemezes tárcsák segítségével nagyméretű acélcsapokon van fixálva az elfordulás, csavarodás ellen, ezen csúszik vízszintesen az állításkor a kerék. Az új fejlesztés, a nyomtávállítás meggyorsítása mellett, a biztonságos közúti vonuláshoz is hozzájárul, hiszen a külső ikerkereket a munka végeztével, a tábla szélén állva is könnyedén behúzhatjuk, így csökkentve a traktor szélességét. Egy nagy hátránya viszont van még a széles körű elterjedésének, mégpedig az eladási ára, ami jelenleg 14 ezer €.

 

Kapcsos ikerkerék vázlat
A kapcsos ikerkerékrendszer felépítésének vázlata (forrás: https://www.stocks-ag.co.uk)

 

Mellső ikerkerék, külön csapágyazott tengellyel

A traktorok mellső kerekei ikerkerékkel való kiegészítésének – számos előnye mellett – van egy hátránya, ami nem más, mint a kerék alákormányzáskor a traktor mellső kereke és a külső ikerkerék jelentősen eltérő kerületi sebessége. A legtöbb esetben 50-55 fokos maximális bekormányzási szög miatt a külső, szélesebb nyomtávon futó ikerkerekek nagy igénybevételnek vannak kitéve. Ez főleg soros kultúrákban alkalmazott csőtávtartós mellső ikerkerekeknél tud igen nagy feszültséget okozni a két kerék kapcsolatában, illetve fokozott elhasználódást idéz elő a gumiabroncsokban, mivel azok a fixen csavarozott távtartóval kapcsolódnak a belső eredeti kerekekhez. Ha az erőgéphez frontfüggesztett munkagép is van csatlakoztatva, akkor a mellső kerekek terhelése még nagyobb. Mivel a külső iker- és a belső kerekek egy nagyobb szögű kanyarodáskor – az eltérő nyomtávok miatt – különböző sugarú íven haladnak, így kerületi sebességük is eltér. Mivel a külső kiegészítő kerék fixen van a belsőhöz rögzítve, követnie kell az eredeti kerék megtett fordulatát, így pluszterhelésnek és megnövekedett talajellenállásnak van kitéve. Ennek a problémának a megoldására fejlesztette ki a holland Bevri Group a Duo Swing ikerkereket, ami egy olyan távtartóra van szerelve, amelynek a végén egy külön csapágyazott kerékagy található, és erre kerül felcsavarozásra a kiegészítő kerék, amely így az eredeti keréktől függetlenül tud forogni.

Amint összeállításunkból is kiderül, napjainkban már számos megoldás elérhető az erőgépek ikerkerékkel történő felszerelésére, akár könnyű univerzális, akár nagy teljesítményű erőgépről van szó. Az ikerkerékgyártók fejlesztéseikkel folyamatosan törekednek az ikerkerék szerelésének, kezelésének, beállításának meggyorsítására, egyszerűsítésére.

 

SZERZŐ: FARKAS IMRE