fbpx

A gépkezelő kényelmének biztosítása mezőgazdasági traktoron

Írta: MezőHír-2021/05. lapszám cikke - 2021 május 11.

Az új mezőgazdaság-technikai eszközök alkalmazásával csökkenthető a traktor vezetőjét érő munkaterhelés és a káros stresszhatás. A traktoros munkahelye a vezetőkabin (vezetőállás), ahol a kényelmet elősegítő legfontosabb technikai eszköz a vezetőülés.

A traktor vezetőjének szellemi munkaterhelése a nagy teljesítményű modern mezőgazdasági erőgépek üzemeltetése során jelentősen megnövekedett. Az ergonómia tudományos eredményeinek figyelembevételével kialakított mezőgazdasági traktoron dolgozó gépkezelő kényelmesen végezheti munkáját.

Az új technikai eszközök alkalmazásával csökkenthető a traktor vezetőjét érő munkaterhelés és a káros stresszhatás (1. ábra). Az összetett fizikai és mentális stressz fáradsághoz vezet, amely csökkenti az egyéni teljesítményt, növeli a baleseti kockázatot. A traktoros munkahelye a vezetőkabin (vezetőállás), ahol a kényelmet elősegítő legfontosabb technikai eszköz a vezetőülés, így most röviden csak ezzel foglalkozunk.

 

  Ember és gép
1. ábra. Az ember és a gép kapcsolatának összefüggései

 

A nagy teljesítményű traktorral naponta sokszor tíz órát is dolgoznak. A hosszú munkaidőben a traktoros ülve végzi nehéz munkáját. Ha az ülés kialakítása nem megfelelő, akkor az ember hamar elfárad, a hónapokon, éveken keresztül végzett munka során pedig súlyos egészségkárosodás léphet fel szervezetében. Az ülés megválasztása tehát fontos szempont a munkavégzés teljesítménye és az egészség megtartása érdekében.

 

A vezetőülés rugózásának szükségszerűsége

Munkavégzés közben az erőgép teste rezeg, vibrál, amely eljut a traktor vezetőjéhez. A traktoros testét érő alacsony (1–15 Hz) frekvenciájú rezgés fáradást, a munkára való koncentráció csökkenését okozza. Ezért a traktorost érő rezgés, vibráció mértékét mérsékelni, csillapítani szükséges. A mezőgazdasági munkahelyen megengedhető rezgések maximális mértékét az Európai Unió 2002/44/EU-irányelve tartalmazza.

A vibráció mértéke a traktor megfelelő gumiabroncsozásával, az ülés, az első tengely és a vezetőfülke, sőt a függesztett munkagép rugózásával mérsékelhető. A legeredményesebb hatást a vezetőülés rugózása jelenti, ezért a mai traktorok kivétel nélkül rugózott üléssel vannak ellátva.

A régi traktorok, például a legendás Fordson, amely 1912–23 között volt gyártásban, csak egyszerű acéllapra szerelt vasüléssel rendelkezett (1. kép). A traktorülés felépítésének és rugózásának tudományos kialakítása az 1960as években kezdődött el, és akkortól kezdték kifejleszteni a ma használatos vezetőülés-változatokat.

 

Vezetőülés
1. kép. Fordson traktor egyszerű vezetőülése

 

Vezetőülés-rugózási módok

A rugókkal és lengéscsillapítókkal ellátott függesztett traktorülések négy tipikus kialakítási elve a 2. ábrán látható. A 2/A ábra szerinti terjedelmes kialakítást csak a legalacsonyabb igényszinteknél alkalmazzák, mert ennél az üléslap és a háttámla a berugózás során elfordul, a vezetőt nagymértékű bólintóhatás éri. A 2/B ábra szerinti kivitel esetén be-kirugózáskor az üléslap és a háttámla együttesen le-fel mozog, dőlése nem változik, csak enyhén hátra-előre mozdul el. A 2/C esetben rugózáskor az üléslap és háttámla együttesen csak le-fel mozdul, nincs vízszintes elmozdulás, ugyanígy viselkedik a legmodernebb 2/D felépítésű vezetőülés is, amely kompakt kialakítású lehet. A kedvezőbb (balról jobbra) kialakítású ülések frekvenciái 1,8–1,1 Hz között változnak, a rugóerő és a csillapítás optimalizálásával, de természetesen többe kerülnek, és karbantartásuk is körülményesebb. A csúcstechnológiájú ülések esetében a magas függőleges elmozdulások amplitúdója tovább csökkenhető, az automatikusan alkalmazkodó adaptív rugóerő és a csillapítás vezérlésével, a vezető súlyához és a vibráció gerjesztésének mértékéhez igazodva. A mai üléseket gyakran felszerelik multifunkcionális kartámaszokkal, ahol a traktoros elektronikus joystickkel, kapcsolókkal és érintőképernyős monitorokkal kombinálva végezheti a gép irányítását. A mezőgazdasági gépekhez sok gyártó készít vezetőülést, több típusban, méretben és felszereltségben. Itt most a nemzetközi piacra szállító német Grammer gyártó két ülését mutatjuk be röviden.

 

Rugózott és lengéscsillapítóval rendelkező traktorülések
2. ábra. Rugózott és lengéscsillapítóval rendelkező traktorülések elvi kialakításai (forrás: Fundamentals of Tractor Design by Karl Theodor Renius)

 

Grammer Universo Basic plus

Az Universo Basic plus alacsony árfekvésű, univerzálisan alkalmazható traktorülés (2. kép). A mechanikusan rugózott Universóban a kényelmes ülés lehetőségét a következők biztosítják: az egyszerű súly- és magasságbeállítás, a hosszanti golyós sínen elmozduláskorlátozás, az állítható dőlésű kúpos háttámla, a jó oldalirányú megtámasztás, az optimalizált és könnyen kezelhető üléskárpit (szükség esetén cserélhető tartós textil, vízálló műbőr, kopásálló, tartós anyag).

 

Grammer Universo Basic plus traktorülés
2. kép. Grammer Universo Basic plus traktorülés (forrás: www.grammer.com)

 

Az Universo Basic plus ülés fontosabb műszaki adatai: vertikális rugózóút 80 mm, hosszanti rugózóút 200 mm, magasságállítás 80 mm, hosszanti beállítás 210 mm, maximális hosszúság 555 mm, maximális magasság (fejtámla nélkül) 596 mm, szélesség (kartámasz nélkül) 450 mm, terhelhetőség 50–130 kg.

 

Grammer MSG95EL/742 és MSG97EL/741 új vezetőülések

Az idén március 10–14. között megrendezett CONEXPO kiállításon, Las Vegasban a Grammer Inc. többek között bemutatta a Grammer MAXIMO termékcsalád új MSG95 és MSG97 vezetőüléseit (3. kép). Ezek a vezető termékek a legkülönfélébb mezőgazdasági és építőipari gépekhez készülnek.

Az ülések beépített villanymotor-légkompresszor egységgel rendelkező pneumatikus rugózása és rezgéscsillapítása igen jó. Az ülések számos kiegészítővel felszerelhetők, például az elit dinamikus csillapítórendszerrel (DDS) és az alacsony frekvenciájú rugózással. Az MSG97 ülés a legjobb kényelmet nyújtja, az előremutató innovációs megoldások alkalmazásával.

 

Grammer MSG95EL/742 és MSG97EL/741 új vezetőülések
3. kép. Grammer MSG95EL/742 és MSG97EL/741 új vezetőülések (forrás: www.grammer.com)

 

Az új MSG95EL/742 és MSG97EL/741 vezetőülések nemcsak új dizájnt kaptak, hanem további funkciókat is. Az új S700 üléshelyfrissítés pneumatikus oldalsó kontúrszabályozással rendelkezik a háttámla párnájában, amely javított oldaltámaszt kínál. Az aktív ülésháttámla-klímaberendezés ventilátorai a kárpitba vannak integrálva (nyáron eltávolítják az izzadságot, télen két fokozatban fűtenek), hatékonysága akár 40%-kal is növekedett. Az új multifunkcionális kartámasz szektorral a vezető kényelmesen vezérelheti a jármű funkcióit. A Grammer által kifejlesztett Haptic Warning System is újdonság. Ez a rendszer az ülésbe szilárdan integrálva közvetlen kapcsolatot teremt az ülő ember és a kiválasztott erőgéprendszerek között. A megbízható és érzékelhető haptikus (tapintást keltő) jelek az üléspárnán keresztül figyelmeztetik a vezetőt a traktor működési zavarára.

A műbőr huzattal ellátott üléspárnák kopásvédelme, tartóssága és optikai dizájn kialakítása a „Smart Cover” 3D kerámia nyomtatási eljárással nagymértékben javítható. A Grammer MSG97EL/741 ülés fontosabb műszaki adatai: aktív légrugós ülés, teljesen automatikus súlybeállítás, blokkolható hosszirányú rugózás, aktív ülésháttámla-klíma, APS (automatikus pozicionáló rendszer), ülőpárna szélessége 550 mm, rugózási út 120 mm, 80 mm-es magasságállítás fokozatmentesen, levegőrásegítéssel, hosszállítás 210 mm, háttámla dőlésének beállítása max. 35°, pneumatikus ágyékcsigolya-támasz, elektronikus súlybeállítás 50–130 kg, tömege 58 kg, kartámaszok 80 × 380 mm, forgóadapter 20°, szélesség 598 mm, magasság 737–770 mm, integrált légkompresszor (12 V vagy 24 V).

(Az Agritechnika kiállításon pedig már a fülke nélküli, önvezető traktort is bemutatták. Videónk itt nézhető meg.)

 

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. EGYETEMI DOCENS