fbpx

Utolsó roham a Fekete-tengeri kikötőkben

Írta: Gönczi Krisztina - 2021 február 04.

Hétről hétre esik a búza ára, bár a Fekete-tenger kikötőiben még mindig horror-magas. Az oroszok minden kapacitásukat lekötötték a termény tengerhez juttatása érdekében. Jönnek a vámok, sietni kell.

 

orosz búza
Úton az orosz búza, forrás: europeanagriteltour.com

Február közepén, majd március elején exportvámok lépnek életbe az orosz búzára. A tonnánként 25, illetve 50 dolláros extraköltség megjelenése előtt a kereskedők igyekeznek a lehető legtöbb árut kiszállítani az országból. Ez fokozza a globális piacra nehezedő nyomást. Másrészt a szállítmányozási roham miatt a Fekete-tengerhez való lejutás költségei pillanatok alatt 40 dollárra emelkedtek tonnánként. Ha a kereskedők üzletet akarnak kötni, akkor a búza árában ez a költségnövekedést nem érvényesíthetik, vagyis az orosz terménynek olcsóbbá kell válnia. Ráadásul amit most nem adnak el, az hamarosan ennél is rosszabb feltételekkel értékesülhet.

Bár vannak megugrások, a búza ára szépen csökkenni kezdett az európai piacon. Az EU-ból származó termény most versenyképesebb az orosznál. Ebben a gazdasági évben már 17 százalékkal több kenyérgabona kelt innen útra, mint tavaly (17 millió tonna). Ezalatt az Egyesült Államok 16,5 millió tonnát értékesített, ami nagyjából megfelel a tavalyi kiszállítási ütemnek. A búza párizsi ára márciusra 223,5 euró/tonnára (79.500 Ft) csökkent. A lágy búza chicagói márciusi jegyzése pedig 239 dollár (71 ezer Ft). Ukrajnában pillanatnyilag nagyon drága a termény, 275-278 USD/t áron (szűk 82 ezer Ft) kínálják a búzát a helyi kikötőkben. Az exportőrök nem sietnek az értékesítésével, mert még mindig a kukorica hajókra juttatásával vannak elfoglalva – írja a GrainTrade.

Lásd még a témában cikkünket: Figyelem, eladni! Lavinát indított a kukorica áresése.