fbpx

2020-ban, egy hullámzó piacon is sikeresen

Írta: MezőHír-2021/01. lapszám cikke - 2021 január 12.

Hosszútávlovaglástól a cégvezetésig

Mit és hogyan tud egy piacvezető, tradicionális osztrák cég magyar leányvállalata a gazdáknak adni? Hogyan látja a piacot, a 2020-as évet a közel másfél évtizede a mezőgazdaságban dolgozó cégvezető? Szijártó Bálinttal, az RWA Magyarország Kft. ügyvezetőjével a cég ikrényi központjában beszélgettünk.

– Hogyan került közel a mezőgazdasághoz?

– Nem volt igazán családi kötődésem a területhez. Viszont Kaposváron jártam gimnáziumba, és akkor még versenyszerűen lovagoltam – így célszerű volt a továbbtanulásnál a Kaposvári Egyetemet megcéloznom. A sokféle szak közül az agrárt választottam, és 2008-ban gazdasági agrármérnökként végeztem. Érdekes, hogy eleinte igazán csak a tanulmányokat jelentette, később azonban valós kötődésem alakult ki a mezőgazdasághoz. Az IKR Zrt.-nél kezdtem dolgozni területi képviselőként, később pedig területi igazgatóként, és nagyon szerettem a gazdákkal a kapcsolattartást, a kemény munkát, az ahhoz kapcsolódó sikerélményt, az egész miliőt, ami ezt az ágazatot körbeveszi. Szintén fontos volt számomra az a sok innováció, a dinamikus fejlődés, ami az iparágat jellemzi.

– Az RWA Magyarország Kft. előtt volt még pár mérföldkő, ha jól emlékszem…

– Igen, négy év után egy francia nemesítőház, a Maisadour Semences kötelékébe kerültem. (Tavaly óta Kelet-Európában már az RWA képviseli ezt a céget.) Itt Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért feleltem, és klasszikus nemesítőházi feladatokat láttunk el.

Ezt követte egy szintén francia, precíziós gazdálkodással foglalkozó cég, a Parrot nevű dróngyártó agrárdivíziója. Itt az üzletfejlesztésért feleltem Ausztriától keletre, egészen Ukrajnáig, Oroszországig. Ez viszont már annyi utazással járt, hogy hosszú távon nem volt fenntartható. Így amikor az RWA megkeresett, a vetőmagüzletág vezetőjeként már szívesen csatlakoztam a csapathoz. 2017 júliusában kezdtem itt dolgozni, egy évvel később már értékesítési vezetőként, idén januártól pedig ügyvezetőként.

 

Szijártó Bálint

 

Tradicionális osztrák cég – közel negyedszázada a magyar piacon

– Mennyire ismert, elismert az RWA Magyarországon?

– Tradicionális osztrák cég vagyunk, az osztrák RWA leányvállalata. A tulajdonos a hazájában több mint 60%-os piaci részesedéssel rendelkezik. Ott kizárólagosan képviseljük például a Monsantót, a John Deere-t. Magyarországon 1996-ban alapították meg a céget, amely pár névváltáson az elmúlt két és fél évtizedben átment. Ha az elismertséget nézzük, partnereink nagyra értékelik a cég mögött lévő pénzügyi stabilitást. Mi mindig időben fizetünk, ez nem kérdés! A volumentől függetlenül havi 0,3%-os kamattal biztosított finanszírozás is komoly elismerést biztosít számunkra a piacon.

– Mekkora csapatot vezet most?

– Kb. 80 fős csapat dolgozik Magyarországon, összesen 4 telephelyen. Ikrényben van a központunk, Hatvan mellett, Kerekharaszton pedig egy jelentősebb bázissal rendelkezünk termény, növényvédő szer, műtrágya és vetőmag tárolására. Csongrádon egy a központhoz hasonló, zöldmezős beruházással megvalósított telephelyet építettünk, míg Baján egy kikötővel és természetesen tárolókapacitással is rendelkezünk. Ikrényre visszatérve érdemes megjegyezni, hogy a saját vetőmagüzemünk is itt működik. Ezekkel a lokációkkal nyugodtan mondhatjuk, hogy országos lefedettséggel rendelkezünk.

Tizennégy fő dolgozik a csapatban területi képviselőként, mindenki foglalkozik a műtrágyától a vetőmagon keresztül a növényvédő szerig minden termékünkkel, és ők természetesen a terménykereskedelemben is részt vesznek. Igazi full-linerek! És hogy még teljesebb legyen a kép, ha igény van rá, gázolajat is értékesítenek.

Természetesen a vetőmag egy más világ, így külön dolgozik még négy vetőmag-specialistánk Magyarországon. Nagyon erősek vagyunk saját vetőmagok területén az ország legszélesebb fajtaszortimentjével rendelkező integrátorcégként. A kiskultúráktól a négy nagy ipari kultúráig mindennek a vetőmagját megtalálják nálunk a termelők, a nagy világcégek termékeitől a saját nemesítésű vetőmagokig nagyon széles a palettánk.

– Van húzóágazat az üzletágak között, vagy a bevételek kiegyensúlyozottan megoszlanak?

– Mind az öt üzletág ugyanolyan fontos, mindegyik hozzátesz az eredményes működéshez, jövedelmezőségben hasonló kondíciókkal.

 

RWA
Kb. 80 fős csapat dolgozik Magyarországon, összesen 4 telephelyen. Ikrényben van a cégközpont

 

– Kicsit érdekesnek tűnik elsőre a termékpalettán a gázolaj. Hogy került a kínálatba?

– Nem annyira kakukktojás, mint elsőre tűnik, hisz a termeléshez szükség van gázolajra, nem is kevésre. Osztrák ötlet volt, hisz ott egész más a termelési rendszer, itt viszont nagyobbak a területek, és a partnerek jobban szeretik, ha házhoz szállítják nekik a gázolajat. Az OMW a partnerünk ebben, évente 16-17 millió litert adunk el partnereinknek, ebben az integrátorok között gyakorlatilag szinte egyedül vagyunk a piacon.

– Kicsit kiemelve a vetőmagszektort: megéri invesztálni erre a területre? Hiszen a nagy világcégek hihetetlen tőkekoncentrációval és kutatási háttérrel fedik le a piac jó részét.

– Ügyesen megtaláljuk a szabad területeket, tehát például a kiskultúrákban nagyon jó eredményeink vannak. Olajtökben Magyarországon piacvezetők vagyunk. Emellett a nagyobb kultúrákban alapvetően licenszelt anyagaink vannak, ezekkel tudunk eredményesen dolgozni. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy egyre jobbak a saját anyagaink is ezen a téren, például idén a bábolnai fajtasorban a mi hibridünk volt az egyetlen, amely 12 t/ha termést biztosított. Ez a kukoricánk a G-Seed márkanevet viseli, mely egy exkluzív vetőmagmárka, létrehozása a RaiffeisenWare Austria (RWA) cégcsoport nevéhez kötődik. A márka megalkotásának célja két évvel ezelőtt, 2018-ban az volt, hogy összefogják a kiváló múlttal rendelkező osztrák nemesítőházak munkáját és szaktudását. Minden fajtát intenzíven tesztel az RWA, mielőtt a G-Seed névvel ellátják. Minden évben a nyolc fő fejlesztőmérnök által irányított, elkötelezett csapat figyelemmel kíséri és értékeli a fajták teljesítményét. Európában a több mint 50 000 kísérletből álló próbahálózat lefedi a kontinens eltérő éghajlati viszonyait, ami biztosítja az utat a legjobban alkalmazkodó fajták szigorú kiválasztásához és a pontos piaci igényhez.

– Visszatérve a területi képviselőkre: azért nagyon nehéz feladat, hogy valaki mind az öt üzletágban megfelelő kompetenciákkal rendelkezzen. Hogy sikerül felkészíteni a kollégákat erre a kihívásra?

– Alapvetően úgy, hogy mi inkább a minőségre és nem a mennyiségre helyezzük a hangsúlyt. Amikor az értékesítő csapatot átvettem, még magasabb volt a létszám, azóta a fókuszt áthelyeztük. Inkább kevesebb, de nagyon felkészült kollégával szeretünk dolgozni. Értékesítési csapatunk több mint kétharmada növényorvosi képesítéssel rendelkezik.

 

G-seed

 

Hullámzó piacon is sikeresen

– A 2020-as év sokaknak nem vonul be a legszebbek közé. Mit mond erről az RWA?

– Rengeteg újdonságot hozott ez az év. Át kellett például állnunk sok kollégánknál az otthoni munkavégzésre. Telephelyeink elég újak, megfelelő infrastruktúrával rendelkeznek, de azért legyünk őszinték: az elején szenvedtünk. A második hullámnál már sokkal könnyebben és gördülékenyebben vettük az akadályokat. Ha a forgalmat nézzük, elsősorban a növényvédő szereknél érzékeltük a megnövekedett igényt. Márciusban nagyon sok elővásárlás történt, amit viszonylag rövid idő alatt le kellett követnünk. Voltak kisebb csúszások szállítási oldalról, de alapvetően megkaptunk mindent, amire aztán a vásárlóinknak szüksége volt. Szerencsére a termelők igazán rugalmasak voltak, márciusban már bebiztosították magukat a fellelhető kukorica-növényvédő készítményekkel, amikor még a vetőmag sem érkezett meg, és hol volt még akkor a később megvédendő növény! Műtrágyafronton kiegyensúlyozottabb volt a piacunk, itt alapvetően jó, hogy a nagy magyarországi gyártó termékeit is forgalmazzuk.
Ha ezt az évet nézzük, annyit még el kell mondani, hogy a forint gyengülése azért sokaknak fájt a piacon. De RWA-szinten, ha a számszerű eredményeinket nézzük, a tavaly lefektetett terveket idén, ilyen körülmények között is teljesíteni tudtuk, üzletági szinten is, és ez komoly eredmény.

– Véleménye szerint milyen a kiskultúrák helyzete? Milyen erős szegmens lehet ez a négy nagy, ipari kultúra mellett?

– Én nem látom olyan sötéten a helyzetet, mint általában szokták, látom a fejlődést. Ha például az olajtök, az olajlen vagy az aprómag-termeltetés helyzetét nézem, mindegyikben komoly fejlődésről tudok beszámolni, Érződik a termelői igény az újdonságokra, emellett a biotermelésnek is komolyabb jövője lesz.

– Ha már a biotermelést említette, mit takar a Biohelp üzletág tevékenysége?

– Osztrák gyökerű cégként gyorsan le kell szögezni, hogy az EU 27 országa között Ausztria első a biotermékek előállításában, kereskedelmében, mi pedig sajnos majdnem az utolsó helyen vagyunk ezen a téren. A Biohelp egy komplex megoldás, termékekkel, know-how-val, szaktanácsadással, terményfelvásárlással. Korábbi ügyvezetőnk, nagyon tapasztalt szakember, Bene László vezeti ezt az üzletágat, és fontos eredményeket látunk ezen a területen.

 

lenmag
Az olajtök, az olajlen és az aprómag-termeltetés területén is komoly fejlődés tapasztalható

 

Digitalizáció terén is fejlesztenek

– A honlapjukat böngészve érdekes dolgot láttam a digitális megoldások terén. Miért volt ez fontos a cégnek, hisz első körön nem kapcsolódik szorosan az alapvető tevékenységekhez?

– Kezdjük kicsit messzebbről! Az RWA résztulajdonosa egy Agroinnovation Lab nevű cégnek. Ez egy startup accelerator, amely vizsgálja a világon az agrárium számára érdekes feltörekvő digitális megoldásokat. Mindkét, általunk itt is piacon lévő megoldás, a Farmpin és a FarmHedge ezen keresztül került be a kínálatunkba. Jelenleg azért ez nem tekinthető fókuszterületnek, inkább egyfajta pilot-programként tekintünk rájuk. A Farmpin döntéstámogató rendszerrel partnereink különböző műholdas térképekhez juthatnak hozzá az elmúlt két évből, másodpercek alatt. A térképek 2-3 naponta frissülnek, és nagy felbontásban, különböző színek használatával támogatják a precíziós gazdálkodást. Az egészségi térképek mutatják a növény vigorát és aktivitását, a nedvességi térképek segítségével pedig megállapítható a növények és a talaj nedvességtartalma. A különböző színek megmutatják a változásokat vagy az esetleges problémákat az adott területeken.

A FarmHedge egy online kereskedelmi platform, amelynek segítségével a termékkörünk online is elérhető felhasználóink számára. A felület célja, hogy azonnali információkat nyújtson a termény és egyéb inputanyagok vásárlásához és eladásához. Minden ajánlat azonnal elérhető ezen keresztül, teljes mértékben személyre szabottan és egyszerűen, közvetlenül intézhetők a foglalások és megrendelések. Ez a rendszer várhatóan 2022-re lesz teljes körűen használható.

 

Kihívások és megoldások

– A piacot vizsgálva mit lát jelenleg a legnagyobb, a termelők és az RWA előtt álló kihívásnak?

– Termelői szinten a csapadékhiány és a csapadék rossz eloszlása megkerülhetetlen probléma. Emellett az idei év megmutatta, hogy a megfelelő beszerzési források megtalálása sem egyszerű feladat, hisz nagy ármozgások, készletkérdések voltak a piacon. Számunkra a legfontosabb feladat az, hogy az eddig tapasztalt növekedésünk dinamizmusát üzletági szinten fenn tudjuk tartani.

– A korábbi évekhez viszonyítva 2020-ban a szántóföldi kultúrákban alapvetően jó felvásárlási árakkal számolhattak a gazdák. Mivel ez nem volt mindig így, érdemes azon elgondolkodni, hogy ön szerint mi egy jó stratégia ezen a piacon, hogy érdemes a termelőknek taktikázni?

– A rizikót úgy lehet a legjobban csökkenteni, ha folyamatában kötnek a termelők. Nem egyszerre kell eladni, nem kell megpróbálni a csúcsot megtalálni. A régi bölcsesség szerintem ma is igaz: egyharmadot a hitelekre, egyharmadot a fejlesztésekre kell fordítani, és maximum az utolsó harmaddal próbáljanak „spekulálni”.

– Visszatérve a személyes területre, mi az, ami önt most igazán inspirálja a mindennapi munkában?

– Alapvetően szerintem az ember szeret fejlődni, mindent megpróbálni egyre jobban csinálni. Én is ilyen vagyok, és abban külön szerencsés, hogy hasonló beállítottságú kollégák vesznek körül. A hosszútávlovaglásnál annak idején komoly kitartásra, stratégiaalkotásra volt szükség, ennek a mai napig hasznát veszem a munkám során is. Öröm itt dolgozni!

 

Szakmai forrás az RWA-tól: [LINK]

Üzletágakról bővebben: [LINK]

 

SZERZŐ: FODOR MIHÁLY