fbpx

A kaszák szezon előtti felkészítésének legfontosabb elemei

Írta: MezőHír-2020/05. lapszám cikke - 2020 május 13.

A szálastakarmány-szezon kezdetével bevetésre indulnak a kaszák. Összeállításunkban a szezon előtti átvizsgálás fontosabb pontjait gyűjtöttük egy csokorba.

A tárcsás vagy dobos kaszák

Az alcímben említett eszközök legnagyobb igénybevételt elviselő alkatrésze a kaszagerendely, illetve a csúszótányér. A tárcsás modelleknél ellenőrizzük a kaszagerendely alsó részét! Az ilyen kaszák gerendelye általában kopóbetéttel van felszerelve. Ellenőrizzük a betétek és a gerendely súrlódása okozta elhasználódást! Amennyiben szükséges, cseréljük ki a kopóbetéteket! Vizsgáljuk meg, nincs-e a kaszagerendelyen valami repedés vagy sérülés, amit idegen tárggyal való erős ütközés okozhatott. Ha ilyet találunk, próbáljuk meg kijavítani, de csak abban az esetben, ha ez a kasza biztonságos munkáját nem befolyásolja! Ha csak az alkatrészcsere segít, akkor nincs más választásunk. Bár a kaszagerendely nagy igénybevételt elviselő anyagból készült, ennek ellenére az alapos vizsgálat főleg a nagymértékben kopott, több szezont végigdolgozott kaszáknál elkerülhetetlen.

A dobos kaszáknál a forgó csúszótányéroknak, a forgásnak köszönhetően, valamennyivel kevesebb súrlódást kell elviselniük, de ezeknek a talajjal érintkező felülete is megkopik idővel. Itt is figyelni kell az elhasználódás mértékére, mert egy bizonyos fokú kopás után már a tarlómagasság sem tartható, és a visszamaradó tarlónak sem használ az új hajtás megindulása szempontjából, ha a kopás miatt alacsonyabb vágásmagassággal dolgozunk.


Megfelelően előkészített kaszával egész szezonban kiváló munkaminőségben lehet dolgozni


Ellenőrizzük a kaszagerendely kopását!

Ne várjuk meg, míg úgy megkopik a tányér, hogy a tányérközépen besüllyesztve található felfogató csavarokat is eléri a talaj súrlódása, mert ha a csavarok megkopnak, keserves munkával tudjuk csak lecserélni a tányérokat. A vágótányérokat és a kaszadobokat egyenként meg kell vizsgálni, hogy forgásuk kiegyensúlyozott legyen, vagyis a szakzsargonnal élve ne „üssenek” forgás közben. A kaszagerenda, illetve a csúszótányér ellenőrzése után vegyük szemügyre a vágópengéket, pengetartókat! Amennyiben a pengék elhasználódása elérte a cserét igénylő szintet, a vágásminőség magas szinten tartása és a vágás minél kisebb teljesítménnyel történő elvégzése érdekében – amennyiben lehet – fordítsuk meg vagy cseréljük a pengéket! Pengék: csak gyári pengéket alkalmazzunk, és beszerzésüknél nagyon figyelmesek legyünk, mert sok a meggyőzően csomagolt hamisítvány! Ne csak azokat a pengéket cseréljük vagy fordítsuk meg, amelyeket a legkopottabbnak ítéljük, hanem a teljes garnitúrát, ami a gépen van! Ha egyenletes, kifogástalan vágásminőséget akarunk, akkor ne legyen válogatás a pengék között!

A kaszapengetartók egyenkénti, gondos ellenőrzése szintén kiemelkedően fontos. Ne kockáztassunk, ha úgy ítéljük meg, hogy a pengetartó annyira kopott, hogy a szezont nem bírja megbízhatóan végig – cseréljünk! Arról, hogy a pengetartót mekkora kopásnál, vagyis milyen csapátmérőnél kell cserélni, az adott típus kezelési utasításában találunk előírt értékeket. Ugyanígy a kaszapengéken is ellenőrizni kell a furatok átmérőjét, és ha ott is meghaladja a gyártó által megadott értéket– a kopás miatt – a furatátmérő, akkor jöhet a csere. Az üzembiztonság megőrzése mellett annál is inkább fontos a pengetartók cseréjének gondos mérlegelése, mert ennek elmulasztása és a penge munka közben történő elrepülése súlyos sérüléssel járó balesetet is okozhat.

Ha már a balesetveszélynél tartunk, nagyon fontos ellenőrizni a burkolatok, védőponyvák épségét és rögzítettségét. Nem az esztétika a lényeg, hanem az, hogy a védőeszközök ellássák a funkciójukat, és biztonsággal megakadályozzák a tárgyak kirepülését. Ha a védőponyva sérült, és nem látja el maradéktalanul a védelmi feladatait szakadás miatt, akkor cseréjük ki! Ellenőrizzük a ponyvatartó csőkeretek, fémlemezes védőburkolatok épségét, rögzítését!

A kaszameghajtó gerendelyekben ne csak az olajszintet ellenőrizzük, hanem a kenőolaj minőségét is! Mivel a hajtáskenésért felelős kenőolaj idővel elfárad, kenési hatékonysága ezáltal nagymértékben csökken, így ha cserére szorul a hajtóművek kenésére szolgáló olaj, akkor csak a gyártó által előírt besorolású kenőanyagot használjunk! Ellenkező esetben, gyengébb minőségű, nem megfelelő viszkozitású kenőanyag alkalmazásánál a kenést igénylő kopóalkatrészek élettartama jelentősen csökkenhet.

Kenőanyagok tekintetében ugyanez vonatkozik a dobos kaszák gerendelyére; ott abban futnak a tengelyek és a hajtást továbbító kúpfogaskerékpárok. Amennyiben kaszánk szöghajtóművet is tartalmaz (a legtöbb tárcsás vagy dobos kasza ilyen), akkor annak a hajtásházában is ellenőrizzük a kenőanyagszintet és -minőséget! Ezt a műveletet a szezon közben a kezelési utasításban jelzett ciklusonként is tegyük meg!


A vágópengék cseréjéhez csak gyári eredetit használjunk!


Ellenőrizzük a függesztett kasza kiemelő hidraulikus rendszerét!

Mind a tárcsás, mind pedig a dobos kaszáknál szemrevételezéssel tüzetesen vizsgáljuk meg, nincs-e olajszivárgás a tömítéseknél, csatlakozásoknál

Olajszivárgás: mind a tárcsás, mind pedig a dobos kaszáknál szemrevételezéssel tüzetesen vizsgáljuk meg, nincs-e olajszivárgás a tömítéseknél, csatlakozásoknál, tengely-, illetve csapágyszimeringeknél. Ha bármilyen mértékben ilyet tapasztalunk, akkor azt a szezon megkezdése előtt orvosoljuk! Ellenkező esetben egy fel nem fedezett szivárgás fokozatosan a kaszagerendely vagy a hajtóművek kenőanyagszintjének csökkenéséhez vezethet, és ha ez az előírt szint alá kerül, akkor a kenést igénylő kopóalkatrészek élettartama jelentősen csökkenhet. A lejtős területen végzett kaszálás során a nem megfelelő mértékű kenőolajszint rohamosabb mértékben is károsodást okozhat.

A tárcsás kaszák jelentős része, de jó néhány dobos változat is ékszíjas áttételt alkalmaz a hajtás továbbítására. Ezek állapotát is ellenőrizzük, és ha szükséges, cseréljük! Állítsuk be a megfelelő szíjfeszességet! Nagyon sok kaszánál a hajtáslánc ugyanilyen fontos eleme a túlterhelés biztosításért felelős súrlódótárcsás, nyomatékhatárolóval rendelkező tengelykapcsoló. Ellenőrizzük a tárcsák súrlódó felületeinek kopottságát, és amennyiben szükséges, cseréljük a tárcsákat! Nagyon fontos, hogy a túlterhelésgátló rendszer a megfelelő beállításban el tudja látni a feladatát – ellenkező esetben a hajtásátvitel más elemei szenvednek el károsodást egy túlterhelés esetén. Ha be van tapadva a bekerült nedvesség, pára miatt, esetleg korrodált, akkor szedjük szét és tisztítsuk meg a tárcsákat, gondoskodjunk arról, hogy megfelelően szárazak legyenek!

Ha már a biztonságnál tartunk, próbáljuk ki, hogy idegen tárgynak ütközés esetén a kasza ütközésvédelmi rendszere kiold-e, és megtörténik-e időben a kitérés. A védelem erőssége rugóval szabályozható, ezért ellenőrizzük ennek beállítását! A szennyeződésektől berakódott vagy korrodált rugó a védelmi rendszer érzékenységét és hatékonyságát csökkenti. Nehogy az első nem várt ütközésnél derüljön ki, hogy a biztonsági ütközésvédelmi szerkezet nem oldott ki megfelelő időben, és a váz vagy más szerkezeti elem látta ennek a kárát…!

A hárompont-függesztésű kaszák esetében figyeljünk a traktorra történő felcsatlakoztatásnál a felfüggesztés pontos beállítására! Nem érdemes a kaszát túlzottan jobbra vagy balra kifeszíteni, mert ezzel a meghajtó csuklóstengelyt a megengedettnél nagyobb szögben történő hajtásátvitelre kényszerítjük, ami az élettartamát negatívan befolyásolja. Ezek mellett a traktor helyzetéhez képest pontatlan beállítás ahhoz is vezet, hogy munka közben minimális irányváltoztatás esetén is levágatlan csíkokat hagy a gép maga után.


Mérjük meg a szársértő bordás gumihengerek távolságát, amely nem lehet több mint 2 mm


Ellenőrizzük a kaszagerendely kopását!

A hidraulikus kiemelésű kaszáknál ellenőrizzük a kiemelő rendszer működését, és az emelő munkahengert, illetve a kiszolgáló tömlőinek állapotát!

Szársértők. Napjainkban már nagyon sok kasza rendelkezik szársértővel, legyen az gumihengeres, műanyag ujjas vagy acélkéses. A bordás gumihengerrel dolgozó szársértőknél (mivel ezek a használat során kopnak) mérjük meg, mekkora a hengerek közötti távolság. Ennek általában optimális esetben 2 mm-nek kell lennie. Ha ennél nagyobb a távolság, akkor ezt a hengerek utánállításával korrigálhatjuk. Acélkéses szársértő berendezésnél ellenőrizzük a kések és a hátfalak távolságát, illetve ezek kopását! A szezonkezdet előtt alapjáraton, néhány perces járatással ellenőrizzük a kasza működését, a hajtáslánc és a vágóelemek helyes járását! Cikkünkben természetesen csak a legfontosabb általános ismérveket gyűjtöttük egy csokorba a kaszák felkészítésével kapcsolatban. Ezek mellett a megbízható működés biztosítása érdekében a konkrét típus kezelési utasítása karbantartási és beállítási útmutatásait is alkalmazni kell.

Farkas Imre