A traktorok rezgése nemcsak fárasztja az idegrendszert, de tartós károsodást is okoz – okozott a múltban. De merre tart a jövő?
Súlyos következménye lehet
A jövőben a korszerű személygépkocsikhoz hasonlóan a traktor rugózási rendszereiben is fokozatmentes, adaptív csillapítás módosítású rugózó modulokat fognak alkalmazni – írja az Agrárágazat hamarosan megjelenő számában a lap műszaki szakértője. Az ülés, a tengelyek és vezetőfülke valamennyi adaptív rugózó egységét számítógép vezérli, amely sok adat alapján a traktoros súlyához és a maximális kényelemhez igazítja majd a technikát.
Erre azért van szükség, mert a traktor munkavégzés közben alacsony frekvenciájú rezgést, vibrációt kelt, ami fáradást, figyelemvesztést okoz, sőt, sokéves gyakorlat során viszont már maradandó, súlyos egészségkárosodáshoz vezethet.
Fél évszázados fejlődés
A traktor-vezetőfülkék rugózására már az 1970-es évektől folynak kutatások, de még az 1980-as évek végén is csak kevés gyártó terméke jelent meg a piacon – például a Renault Agriculture (ma Claas Tractor), amely 1984-ben rugózott vezetőfülkét dobott piacra. Az ezredfordulótól már a nagyteljesítményű traktorokat 2002-től szinte minden gyártó valamilyen vezetőfülke-rugózással készíti.