fbpx

Defektmentes kerék a mezőgazdaságban

Írta: Szerkesztőség - 2018 december 12.

A pneumatikus gumiabroncs rövid története A Goodyear 1839-ben feltalálta a gumi vulkanizálását, és ezzel lehetővé vált tömör gumival bevonni a kerekeket. Ismert okokból a tömörgumi-kerék a közúti közlekedés járművein nem ért el nagy sikert.

1891-ben Gebrüder André és Edouard Michelin feltalálta a kerékről levehető, cserélhető tömlős gumit, amit a kialakuló autóipar is használatba vett. A Michelin cég 1946. június 4-én készítette el az első radiál-karkasz alapú és 1955-ben a tömlő nélküli (tubeless) gumiabroncsot.

A levegő nélküli (airless) kerékabroncs rövid történeteA pneumatikus gumiabroncs kialakulása óta gondot okozott az üzemeltetőknek a levegő használata, a defekt veszélye, illetve az abroncscsere miatt. A levegő alkalmazásának elhagyására több sikertelen próbálkozás is született.

Ezután a földi megoldások sikeres fejlesztése is elkezdődött, és szinte minden nagy gumiabroncsgyártó kísérletezik a levegő nélküli kerék kifejlesztésével és sorozatgyártásának megkezdésével, mert úgy látják, hogy – egyelőre korlátozott felhasználással – az airless fejlesztésében van fantázia.

A szokatlan megjelenésű airless abroncsok gyártási költségei nagyságendileg megegyeznek a tradicionális gumikéval, néhány tulajdonságuk, például a gördülési ellenállásuk azonban ma még valamivel rosszabb.


1. kép. Pavlics Ferenc a holdjármű modelljével és a holdjáró kereke. Forrás: https://totalcar.hu/belsoseg/2016/06/19/


2. kép. A Michelin a 2004-es Párizsi Autószalonon mutatta be az első, személygépkocsira való levegő nélküli abroncs prototípusát (www.autoszektor.hu/hu/)


3. kép. A Bridgestone levegő nélküli kerékpárabroncsa

Michelin defektmentes kerék építőipari gépekhez

Michelin defektmentes kerék mezőgazdasági gépekhez A Michelin korszerű mezőgazdasági gumiabroncsokat gyárt igen széles választékban, ezért nem véletlen, hogy a Michelin X Tweel technikával abroncsokat kezd gyártani a mezőgazdasági gépekhez is. A mezőgazdaság számára készülő levegő nélküli abroncsok a Michelin X Tweel Turf márkajelzést viselik (7. kép). A Michelin X Tweel Turf levegő nélküli abroncskerék minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, amelyet egy pneumatikus radiál gumiabroncs képvisel, de soha nem igényel levegőt, nem kap defektet, nem kell karbantartani, nem kell gyakran cserélni. Az új abroncs tapadása vetekszik a radiális felépítésű pneumatikus mezőgazdasági gumiabroncséval, és kopásállósága háromszoros.

A Michelin X Tweel Turf levegő nélküli abroncssorozat tagjai többek között a John Deere együttműködésével a ZTrak fűnyírógépcsaládhoz használhatók (8. kép). A John Deere fűnyírógépekhez ajánlott „24×12N12 X-Tweel Turf” jelölésű legnagyobb abroncs főbb adatai: profilszélesség 272 mm, külső átmérő 595 mm, gördülési sugár (318 kg terhelésnél) 279,4 mm, felfekvő felület 268 cm2, maximális terhelhetőség 340 kg, tömege 22 kg és a legnagyobb haladási sebessége 26 km/h lehet.

A jövő év elejétől elérhető lesz a Michelin X Tweel UTV jelölésű levegő nélküli radiál kerékabroncscsalád, amely a szabadidős járművekhez, quadokhoz, mezőgazdasági könnyű terepjárókhoz lesz alkalmazható. A Michelin X Tweel UTV kerékabroncs-család két haladásisebesség-változatban – 59,2 km/h és 80 km/h – lesz kapható.

A Michelin Tweel Turf levegő nélküli, radiál tulajdonságokkal rendelkező mezőgazdasági abroncs hamarosan a hazai kereskedelmi forgalomban is hozzáférhető lesz, és előnyös tulajdonságainak köszönhetően minden bizonnyal a magyar gazdák is hamar megkedvelik.


1. ábra. Michelin X Tweel Turf kerék kialakításának vázlata (www.michelinweel.com)


4. kép. Michelin X Twell SSL jelzésű levegő nélküli építőipari kerekek (www.michelinweel.com)


5. kép. CAT 252B homlokrakodó Michelin X Tweel SSL All Terrain kerékkel (www.michelinweel.com)


6. kép. CAT 252B homlokrakodó Michelin X Tweel SSL Hard Surface kerékkel (www.michelinweel.com)


7. kép. Michelin X Tweel Turf jelzésű levegő nélküli mezőgazdasági kerék (www.michelinweel.com)


8. kép. Michelin X Tweel Turf kerék a JD ZTrak fűnyírón (www.michelinweel.com)


9. kép. Michelin X Tweel UTV kerék a JD Gator mezőgazdasági járművön (www.michelinweel.com)

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS • SZIE GÉPÉSZMÉRNÖKI KAR, JÁRMŰTECHNIKA TANSZÉK