Traktorokról szuperlatívuszokban



Ha Füchtorfban a Green Monster Team meghirdeti az éves versenyét, látogatók ezrei tesznek eleget a meghívásnak, akik mindannyian, joggal, az óriások találkozójára számítanak. Természetesen nekünk is ott kellett lennünk.

LÓERŐBEN GAZDAG: különböző súlykategóriákban versenyeznek egymással a feltuningolt traktorok

A Red Baron motorja felbőg: 3200 motorfordulat, a turbó töltőnyomása 5 barra emelkedik. A centrifugális tengelykapcsoló majdnem 100 kg súllyal feszül a bal lábnak – ami remeg. A „vörös báró” megállíthatatlanul lövelli a mélyfekete kormos füstöt függőlegesen a levegőbe. A motor bőg és bőg és bőg. Mintha a pokol fortyogna benne.

15 másodperc elteltével vége. 114,35 m: Full Pull, azaz sikerült a teljes táv! Jörg Zeranski visszarántja a gázkart. A fekete koromfelhő lassan szétoszlik az első tavaszi hétvége tiszta levegőjében. A Red Baron ismét úgy „dorombol”, mint egy kiscica a kandalló előtt. Az IHC 1066 traktoron már nem látszik, hogy néhány másodperccel ezelőtt még literszám áramlott a gázolaj a csövein keresztül, és olyan erők működtek, amit az ember el sem tud képzelni. És azt sem, hogy valaha egy teljesen „normális” traktor volt.

Jörg Zeranski leveszi a sötét sisakját. A teste még mindig tele van adrenalinnal. Kikapcsolja a biztonsági övet. 114,35 m, ez elég az első helyért folytatott következő futamhoz az 5,5 tonnás sportosztályban – a versenytárs Old Jim.

A tömeg fölött a Scooter dala bömböl – „Maria (I like it Loud)”. A rajthoz visszafelé vezető úton a versenyző a rajongókkal ünnepelteti magát a lüktető zenére, akik elégedettek az 5,5 tonnás sportosztály showműsorával. A Red Baron nevű traktor mindig vonzza a nézőket. Műszakilag és optikailag is nagyon sok munka rejlik benne.

1000 LÓERŐ – ÉS AMI MÉG FELETTE VAN

A Red Baron az osterrönfeldi Lindemann teamhez tartozik. Hat évvel ezelőtt érkezett a traktor félig készen Andreas Lindemann csapatvezetőhöz, ott befejezték az építését, és optikailag felpolírozták. A szétlőtt vörös lakkozás alatt, ami Manfred Albrecht von Richthofen báró, a vörös báró első világháborús vadászpilóta gépének állít emléket, egy szabványos IHC 1066 motor és sebességváltó található. Ezt írja elő a versenyszabályzat. A motornak és a sebességváltónak egyetlen egységként egy standard traktorból kell származnia.

A hathengeres motort a csapat a szériának számító 7,2 literes hengerűrtartalomról felfúrta 8,3 l kapacitásúra, a sebességváltóban megerősítették a fogaskerekeket, nagy turbófeltöltő került rá, jobb gumiabroncsok és, és, és … Az eredeti 166 lóerős teljesítményből több mint 1000 lóerő lett! Így lesz az ember többszörös német bajnok a Tractor Pulling versenyben.

 

Old Jim küzd a győzelemért az 5,5 tonnás sportosztályban

A Red Baron nyílegyenes futása. Már érződött, hogy esélyes az első helyre

A traktorvezetők táborában bemutatkoznak a klubok a járműveikkel. A 3,5 tonnás sportosztály győztese még derekasan áll a füvön

Old Jim élvezi a tavaszi napsütést 2018 első tavaszi eseményén

Old Jim gurul a fékezőkocsihoz – Red Baron ellenfele. Life Power és Black Beast már kiestek – nem húztak elég messzire. Még több súly kerül a fékezőkocsira. A Lindemann Team feszültsége érezhető: milyen messzire jut el Old Jim? Csak 91,11 méternél adja fel. De a „Vörös Bárót” ez nem félemlíti meg. A kezdővonalon azonban már másképp néz ki a dolog. A motortérből származó zajok, a motorolaj túl forró, és az olajnyomás sehol. Ez túlságosan sok Full Pull menet volt a kiváló vörös traktornak, hiszen néhány perccel ezelőtt a 4,5 tonnás sportosztályban vett részt, és magabiztosan szerezte meg az első helyet, két tiszta Full Pull húzással. Ebben az osztályban Andre Siemsen volt a vezetője.

A Lindemann csapat úgy döntött, hogy a döntő futamban, az 5,5 tonnás sportosztályban nem indulnak. Ez így ésszerű, nem akarták a traktor meghibásodását kockáztatni. Inkább épségben akartak hazajutni a csapattársakkal és a géppel együtt. Ezzel Old Jim lett a győztes az 5,5 tonnás sportosztályban.

Itt látható a Red Baron sok energiát igénylő, költséges lakkozása. A névadó az első világháború híres vadászpilótája

Ha a traktorok rákezdenek, a résztvevők tábora gyorsan megtelik füsttel

A traktorvezetők már a mélyített rakterű kocsin beindítják a motort

Ha a traktorok táborában gomolyog a füst, és felbőgnek a motorok, a nézőket eltölti a lelkesedés

A nyitott motorháztető mágnesként vonzza a nézőket.

Érdeklődő pillantások Christian Keisers Frechdachs traktorának motorjára

Kívülről még felismerhető az IHC1455 formája. A lakkozás fontos

A feltuningolt motorok mellett főleg a hátsó kerekek hatalmasak – és gyakran egyedi profilokkal rendelkeznek

A Vörös Báró útnak indul a méréshez, majd a starthoz

A SONSBECKI TRECKER TRECK TEAM TRAKTORHÚZÓ CSAPAT

Már az idei év első, fontos versenyén jól áll Old Jim és Josef Siebers pilóta. Jelenleg mint az 5,5 tonnás sportosztály német bajnokát ünneplik. Old Jim alapját egy szabványos MF 2775 traktor képezi, 10,5 literes hengerűrtartalommal. Természetesen a Német Traktorhúzó Szövetség (DTTO) előírásainak keretein belül – tovább módosítva 1000 lóerőig. Old Jim és Josef Siebersa Sonsbecki Traktorhúzó Team tagjai. Körülbelül 170 km-t utaztak, egyből öt traktorral – Meisterjäger, Frechdachs, Old Jim Life Power és Just for Fun. Ennek megfelelően a csapat emberi erőforrása is megfelelően nagy az eseményekhez méretezetten. A motor- és a váltóproblémák elhárításáért Christian Keisers felelős a csapatban. Ő vezette a 3,5 tonnás osztályban a Frechdachs nevű traktort – ma csak a 9. helyen végzett. Giftzwerg nevű traktorával Keisers 2015-ben német bajnok, sőt az Európa-bajnokságon 2. helyezett lett! „Ha egyszer elkap a szenvedély, nem szabadulsz. Egyre több és jobb akarsz lenni, és mindezt 10 másodperc traktorhúzásért; emiatt töltesz számtalan órát a műhelyben” – mondja Christian Keisers. „A húzás előtti feszültség nagy. Vannak elvárásaid a gépeddel szemben, a csapat pedig remek teljesítményt vár. Ennek ellenére a gépnek és a járművezetőnek is épségben kell célba érnie.” Jelenleg egy új traktort épít a 4,5 tonnás Super Sport osztályhoz – ez a csúcskategória a vezetők között.

A start előtt minden traktornak részt kell vennie a mérésen – így a Red Baron is megmérettetik

Mit mutat a mérleg? Csak ezután dől el, hogy a traktornak mennyi súlyt kell még magára vennie

A startnál már nem történhet változtatás a traktorokon

És a start: a motorok felbőgnek, kialakul a töltőnyomás

A többi csapat éppen a konkurencia teljesítményét elemzi: hány méterrel tudja a saját gépük megelőzni?

Ezt várják a nézők: a traktorok pokoli hangját és nagy füstfelhőjét

A Sonsbecki Trecker Treck Team Just for Fun traktora mindent belead a 3,6 tonnás Super sportosztályban. Mindez a 4. helyhez lett elég

A Lindemann csapat öt főből áll, és több mint 10 éve kezdte a traktorhúzást. A füchtorfi versenyre Red Baron mellett itt van XXL Sport Edition, egy IHC 1255 traktor. A 3,5 tonnás kategóriában indult, és a harmadik helyet sikerült megszereznie. Andreas Lindemann számára nem csak a teljesítmény a döntő, hanem sokkal inkább a vontatás. Egy sikeres húzáshoz számtalan tényezőt kell figyelembe venni. Mikor emelkedik meg a traktor eleje, mennyi földet dobnak a gumiabroncsok a fékezőkocsi elé? Milyen általában az útvonal, és melyik sebességfokozat illik legjobban a pályához? Emellett a gumiabroncs-nyomás folyamatos ellenőrzése is fontos, mert a terjedelmes gumiabroncsok eléggé felmelegednek a napsütésben. „Természetesen a versenytársak húzását is alaposan megnézzük, hogy következtetéseket tudjunk levonni belőle a saját húzásunkhoz.”

Döntő szempont: mikor emelkedik meg a traktor eleje, mennyi földet dobnak a gumiabroncsok a fékezőkocsi elé?

A haladásnak lehetőleg egyenesnek kell lennie. A kanyarok és az ívek sokba kerülnek.

Egy centiméterrel sem megy tovább. A húzásnak vége, és megmérik a távolságot

Sikerült Full Pull a Red Barontól

A futam után a traktorok visszatérnek a starthoz…

… vagy – ahogy itt a Sonsbecki Trecker Treck Team Frechdachs traktorát – egy standard traktornak kell visszavontatnia őket

A KÖZÖSSÉG SZÁMÍT

A csatatéren a Sonsbecki Traktorhúzó Team tagjai és a Lindemann csapat versenyzői ellenfelek az adott osztályokban. A vezetők táborában azonban családias a hangulat. Együtt grilleznek, tapasztalatot cserélnek, és támogatják egymást, például a vontatók versenyhelyszínre szállításában, ami drága. „Fontos az is, hogy az egész család csatlakozzon, mert gyakran az egész hétvége ezzel telik. Mindenkinek élveznie kell ezt a szórakozást, és együtt kell a cél felé haladnunk” – ebben Andreas Lindemann és Christian Keisers egyetértenek.

Németországban 17 ilyen típusú rendezvény van. Füchtorfban tartják az első nagy eseményt április végén. Izgalmas nap minden csapat számára, mert először jelennek meg a télen átépített gépekkel a többi csapat előtt. Szóval ez egyfajta próbaüzem, különösen azoknak a csapatoknak, akiknek nem áll rendelkezésére saját fékezőkocsi. Csak ilyenkor mutatkozik meg igazán, hogy mi rejlik a traktorokban. Jó eredményeket szokott elérni például Black Beast és Meiste rjäger. Ezek a traktorok a Lindemann csapat és a Sonsbecki team nézettségi listáján egyaránt az élen állnak. Új traktorok és hobbiszerelők is csatlakoznak minden évben a sportághoz, ahol az embernek egy traktor segítségével a lehető legmesszebb kell egy fékezőkocsit elvontatni. „Aki el akarja kezdeni ezt a hobbit, legalább 25 000 eurót kell terveznie egy középkategóriás, 3,5 tonnás sportgéphez” – mosolyog Keisers. Andreas Lindemann a következőket mondja drága szenvedélyéről: „Egy olyan hobbi, ami nem kerül semmibe, semmire sem jó.” És mindig megnyúlt arcú vezetőket lehet látni, amikor egy turbó felrobban. Gyorsan meg lehet szabadulni 1000 eurótól.

Egyébként 2018. szeptember 8-án és 9-én a Sonsbecki Trecker Treck Team traktorhúzó csapat tart egy hazai rendezvényt is. Ilyenkor rendezik a saját Farm Pulling versenyüket. Két napon keresztül a hobbi és gazdálkodási kategória versenyez. Természetesen a Lindemann csapat is ott lesz a 3,5 t, 4,5 t és 5,5 t sportosztály versenyein. A vörös báró mottója szerint: „Ne panaszkodjatok, harcoljatok!” – a következő traktorhúzáskor ott lesznek újra a rajtvonalnál.

TOVÁBBI KIEMELKEDŐ ESEMÉNYEK FÜCHTORFBAN

A szombat délutáni traktoros sportkategóriákon kívül Füchtorfban rendezik a Rubik Garden Pulling versenyt is. Itt kisméretű saját építésű járművek, ill. fűnyírótraktorok mérkőznek meg egymással. 600 kg nagyságrendig. Sok hobbiszerelő és hobbiépítő számára ez a traktorhúzáshoz vezető út első lépése, ez a kategória „megfizethetőbb”, mint a nagyobb motorháztetős gépek. Ezenkívül a hobbiszerelők egy hagyományos garázsban is feljavíthatják a gépüket, és végül egy autószállító utánfutóval elindulhatnak a versenyre. A nagyfokú átépítés egyik példája a 600 kg-os szabad kategóriában a GardenTraktor License to Kill. A két Suzuki 1300 R-Hayabusa motorral felszerelt kis szörnyeteg 360 lóerő teljesítménnyel rendelkezik, egy VW LT 28 hajtótengelyén.

Asok nézőt vonzó Red Baront a Full Pull után a nézők a Scooter zenéjére ünneplik

A Garden Puller kategóriában gyakran láthatók fiatal tehetségek a vezetőülésekben. Ők hamar megfertőződnek a traktorhúzás lázával, és először a kisebb osztályokban indulnak, mielőtt átlépnek a nagyok kategóriáiba.

A legjobb nemzetközi traktorokat felvonultató ProStock kategória zárta szombaton Füchtorfban a traktorhúzó versenyt. Ezt követően a traktorvezetők, a csapatok és a látogatók számára megkezdődött a versenypálya melletti ünnepi pajtában a „Power Party”, ami már a vasárnapi 0,95-4,2 tonnás szabad kategóriákhoz, valamint a SuperStock futamokhoz készítette elő a hangulatot. Az esemény utolsó napján a közönség megtapasztalta a többlépcsősen feltöltött turbó-metanol-motorok és a páncélosokból, ill. versenycsónakokból származó nagy térfogatú dugattyús motorok erejét.

A Dragster V8 motorok, helikopterturbinák és a V12 Allison repülőgépmotorok is sok látogató szívét dobogtatta meg.

Az idén első alkalommal került megrendezésre Európa Kupa a szabad 4,2 tonnás osztályban a Füchtorf Arénában. Az Európa Kupa egy nemzetközi versenysorozat, összesen hat óriásgéppel három országból. A startvonalnál állt többek között a Claas Green Monster Team hazai Green Fighter traktora, valamint Tobias és Heinz-Josef Hörstkamp. A jelenlegi európai bajnok, a holland Intertechno Lambada és a dán Fenrir Maxi Traction csapata ugyancsak gondoskodott a teljes gőzről.

A turbófeltöltő a múlté – ez a pénztárcának sem tesz jót

Szombat reggel a Garden Pulling osztály indul a startvonalhoz

A bejáratnál a hazai Claas Green Monster Team gépei mutatkoznak be

A Darkside of the Moon pilótája egy hölgy – ez ritka ebben a férfias sportágban

A kulisszák mögött egy régi Unitrac végzi a logisztikai munkát

A Claas Xerion VC traktoron található a nyertesek tribünje

 

Alexander Brockmann