KIS GUMI-FORRADALOM?



GYÖKERES VÁLTOZÁS: különösen a bérvállalkozók számára jelentenek az ipari gumiabroncsok a traktorokon gazdasági szempontból jelentős alternatívát a klasszikus AS gumiabroncsokhoz képest

Az új univerzális profilok és a modern blokkprofilos ipari gumiabroncsok egyre érdekesebbé válnak, különösen a bérvállalkozók számára. Megmutatjuk, hogy mi a helyzet most, mi várható, és azt is, hogy hol vannak még alkalmazási potenciálok és alkalmazási korlátok.

Több mint 100 éve a klasszikus AS gumiabroncsprofil határozza meg a traktorok vonóerő átvitelét – kezdve az acélkerekekkel, a tömör gumiabroncsokon és a levegővel töltött diagonál abroncsokon át, a modern, tömlő nélküli, innovatív bordázatkialakítású radiál gumiabroncsokig. Az utóbbi években azonban a traktor gumiabroncsok követelményprofilja folyamatosan változott. Napjainkban nagyobb sebességgel szállítanak, és a bérvállalkozásoknál egyes traktorok csak közúton dolgoznak, nem pedig szántóföldön vagy réteken.

A gumiabroncsgyártóknak is igazodniuk kell ezekhez a változásokhoz, amihez hozzátartozik annak elfogadása is, hogy az AS-bordaprofilú gumiabroncs nem mindig a legjobb választás. A nehéz, nagy vonóerő-igényű szántóföldi munkáknál, és ott, ahol kedvezőtlen körülmények között optimális vontatásra van szükség, ezek alkalmassága nem kérdéses. De a szállítási munkákhoz, a kommunális feladatokhoz és más területek esetében időközben nagyon jó blokkprofilos alternatívák vannak: az ipari gumiabroncsok. A szántóföldi mérések azt mutatják, hogy kedvező feltételek mellett nem kell megállniuk a tábla határain, és versenyképesek lehetnek az AS gumiabroncsokkal a talajművelésben is.

ALÁBECSÜLVE: a blokkprofil több területen használható, mint ahogy az eddig gondoltuk – beleértve ebbe a száraz körülmények között végzett talajművelést is

KÖZÚTON HATÉKONYABB…

A téli hóeltakarítási munkák során kiemelkedő a blokkprofil csúszással szemben nyújtott nagyobb biztonsága

A traktorok számára készült blokkprofillal rendelkező ipari gumiabroncsok különösen ideálisak szállítási feladatokhoz. A könnyű gördülési tulajdonságaiknak köszönhetően az üzemanyag-fogyasztás jelentősen csökken. A 2012/2013-as idényben végzett mérések 2,5-4,5 l/óra fogyasztási előnyt mutattak a 280 lóerős traktorosztályban (Kieli Egyetem/Grasdorf GmbH, Prof. Dr. Yves Reckleben, Nils Schäfer; Dr. Michael Weißbach, a szántóföld, ill. zöldterület aránya 69 százalék, közút aránya 31 százalék). Az AS gumiabroncsoknak és a 2. ipari gumiabroncs-változatnak szinte azonos külső átmérője és gördülési kerülete volt, az 1. ipari gumiabroncs változat kisebb külső átmérővel és alacsonyabb gördülési kerülettel rendelkezett – ez negatív hatással volt az üzemanyag-fogyasztásra, mivel nagyobb motorfordulatszámra volt szükség a meghatározott sebesség eléréséhez. És még valami: mivel az ipari gumiabroncsokat akár 3,2 bar nyomásig is lehet használni, az AS gumiabroncsokhoz képest a megtakarítási potenciáljuk még tovább növekszik – az összehasonlító tesztben ezt 2,2 bar belső nyomásnál még nem lehetett teljesen kiaknázni.

2015-ben ez a Valtra traktor több mint 130 km/h sebességgel haladt Nokian ipari gumiabroncsokkal – ez akkoriban világrekordnak számított

Ezenkívül az ipari profilok jobb fékezési tulajdonságokat mutatnak. Az AS profilokhoz képest ez elsősorban a talajjal képzett nagyobb érintkezési felületnek köszönhető, ami több csúszó súrlódást okoz. A nyugodt járás is jelentősen jobb, mint az AS gumiabroncsoknál.

A blokkprofil nyugodt járást és biztonságos kormányzást garantál

Ne becsülje alá a keletkező zaj szintjét! Az ipari gumiabroncsok a finomabban osztott profiljukkal csendesebbek, mint az AS gumiabroncsok, ami különösen a sűrűbben lakott területeken biztosít nagyobb toleranciát a helyi lakosok körében a mezőgazdasági szállítási munkákkal szemben. Annak ellenére, hogy a Kieli Egyetem összehasonlító tesztje nem mutatott mérhető különbséget a zajszintben, az AS gumiabroncs zajszintje nagymértékben függ a gyártmánytól, a bordázat típusától és a gumiabroncs belső nyomásától. Ezenkívül az AS gumiabroncsok zajszintjét szubjektív módon hangosabbnak érzékelhetjük, mint egy ipari gumiabroncsét.

Klasszikus alkalmazási területet jelentenek a kommunális munkák, pl. az utak, a sövények és az árkok ápolása

A másik kérdés az abroncs kopása. Az AS profilok hajlamosak arra, hogy szilárd felületeket „radírozzák”– ez növeli a kopást. A kis bordákkal ellátott ipari gumiabroncsok kevesebb dörzshatással, könnyebben gördülnek, nagyobb érintkezési felületük ellenére. A Kieli Egyetem mérnökei a Grasdorf GmbH céggel együtt folytatott, korábban már említett 1000 üzemórás tartamteszt során komoly kopási különbségeket kaptak. Az AS gumiabroncs a vizsgált időszakban a profiljának 30-40 százalékát veszítette el, a két ipari változat mindössze 10-13 százalékát (azonos belső gumiabroncsnyomás mellett). Ennek eredményeképpen az AS gumiabroncs (600/70 R30+710/70/R42) a tesztelt üzemi tartományban 2334 üzemóra élettartamot ért el, annak ellenére, hogy jelentősen nagyobb volt a profilja. Az ipari gumiabroncs élettartama a számítások alapján 8876 üzemórát (1. abroncsváltozat, 540/65 R30+650/65 R42 széles profi l), ill. 9140 üzemórát (2. gumiabroncs-változat, keskeny profi l 440/80 R34+620/80 R42) érhet el. Ezek az értékek eltérőek lehetnek a különböző alkalmazási területeken. – Az AS gumiabroncsok tapasztalataink szerint kb. 1500-2500 üzemórát bírnak, ha csak szállítási munkákra alkalmazzuk őket – magyarázza Dr. Martin Heckmann, a kerékspecialistaként ismert, gumiabroncs kereskedéssel foglalkozó Grasdorf GmbH cég munkatársa. – Az, hogy mennyi az ipari gumiabroncsok élettartama, nem határozható meg általánosságban. A 25 százalékkal magasabb élettartamot jósoló gyártói adatok biztosan túl konzervatívak, míg a gyakorlatban 300-400 százalékkal hosszabb élettartamot alig lehet elérni. Az igazság valószínűleg a kettő között van, tehát körülbelül 100-200 százalékkal hosszabb az élettartam.

A nagy építési területeken végzett földmozgatási munkáknál is jó alternatívát kínálnak az ipari gumiabroncsok az AS gumiabroncsokhoz képest, legalábbis amíg nem lesz nedves a talaj

A HAVON BIZTONSÁGOSABB…

A hóban és a jégen – vagyis a hóeltakarítási munkák során – az ipari profilok tulajdonságaik miatt előnyösebbek az AS gumiabroncsokkal szemben. Ez különösen igaz a fagyott felületekre, mint például a letaposott hó és a jég, mivel itt is előnyösebbek az olyan gumiabroncsok, amelyeknek nagy érintkezési felülete van a talajjal – vagyis az ipari gumiabroncsok. A Nokian saját tesztjei szerint a Tri/Tri 2 gumiabroncsok vonóereje a téli közlekedési felületeken kb. 50 százalékkal jobb, mint egy AS gumiabroncsé. Mély hó esetén viszont az AS profilok biztosítanak jobb vonóerőt.

KÍMÉLETESEBB A GYEPEN…

Ismert az ipari profilok gyepkímélő kialakítása is. A bordák alacsonyabb súrlódása miatt a kerék a gyepen történő áthaladáskor nem tiporja le annyira a gyepfelületet, mint az AS gumiabroncsok esetében. Ezenkívül a súly egyenletesebben oszlik el a talajon a bordák nagyobb érintkezési felülete miatt, ami a keskenyebb gumiabroncsok ellenére kevesebb érintkezési felülethez és a gyeptakaró károsodásához vezet.

POTENCIÁL: a Kieli Egyetem megvizsgálta a blokkprofilú traktorgumik alkalmasságát a talajművelési munkákra. A kísérletet kedvezőtlenebb munkakörülmények között tovább kell folytatni

ÉS A SZÁNTÓTERÜLETEN KORLÁTOZOTTAN…

A fentiekben felsorolt alkalmazási területeken tapasztalható összes előny és hátrány mellett természetesen felmerül a kérdés, hogy az ipari gumiabroncsok az AS gumiabroncsokhoz képest hogyan teljesítenek a területen a vontatási munkák során. A Kieli Egyetem 2017-ben megvizsgálta ezt a kérdést, és idén közzétette az eredményeket. Már a 2012/2013-as első gumiabroncs-összehasonlításban az ipari gumiabroncsok nyirkos és nedves körülmények között tapasztalható vontatási hiányosságairól számoltak be a traktorvezetők, amellett, hogy akkor nem végeztek művelést. Végül is figyelembe kell venni, hogy az AS gumiabroncsok bordáinak hasznos mélysége 40-60 mm, az MPT gumiabroncsoké (Multi Purpose Tyres=többcélú gumiabroncsok) mindössze 23-28 mm.

Az összehasonlítás folytatásaként két azonos, 240 lóerős traktort használtunk szántásra, amelyeket egy 5 ekevassal rendelkező, függesztett váltvaforgató ekével szereltünk fel. Mindkét abroncsváltozat (AS profi l és blokkprofi l) esetében elöl 540/65 R30, hátul 650/65 R42 méretű abroncsokat szereltünk fel, és mindegyiket 1,2 bar nyomásra állítottuk be. A szántásra kijelölt területek száraz, morzsás talajjal és szilárd barázda altalajjal rendelkeztek.

A tényleges menetsebesség és a kerékcsúszás mellett az üzemanyag-fogyasztást és a talajnyomást is mérték. A menetsebesség csak kisebb különbségeket mutatott a beállított 9,1 km/h célsebességhez képest (AS profi l: 7,7 km/h, blokkprofi l: 7,6 km/h). A csúszásértékek is csak kis mértékben különböztek (AS profi l: 15,7 százalék, blokkprofi l: 16,4 százalék). Az üzemanyag-fogyasztás esetén a két abroncs közötti különbség csak 0,5 l/h volt (AS profi l: 34,4 l/ h, blokkprofi l: 34,9 l/h).

1 A BKT termékprogramjában két Ride Maxsorozat található, az egyik speciálisan téli alkalmazásra készült

2 A Michelin ettől az évtől kezdve a RoadBib gumiabroncsot kínálja a 200 LE feletti traktorokhoz

A 15 és 25 cm mélységű talajnyomás esetén az ipari gumiabroncs még valamivel jobb is volt, mint az AS gumiabroncs, ami az ipari gumiabroncsnak a hatékonyabb érintkezési felületén keresztül kialakuló egyenletesebb terheléseloszlásának köszönhető. Az AS gumiabroncsok magasabb bordái pontszerűbb, egyenetlenebb és valamivel magasabb talajnyomást okoznak. Az összehasonlító vizsgálatot 2016-ban kedvező munkakörülmények között végezték, így az értékek csak korlátozottan adnak tájékoztatást. Feltételezhető, hogy nyirkos és nedves körülmények között, főleg kötött talajokon a blokkprofilok öntisztuló hatása rosszabb, mint az AS profiloké. – Az ipari gumiabroncs a vonóerő átvitelt nézve ott tud lépést tartani az AS gumiabroncsokkal, ahol elsősorban a súrlódási erők által végzett erőátvitel zajlik – mondta Dr. Martin Heckmann. – Amint a vonóerő nagy részét nyíróerőkön keresztül le kell adni a földnek, az ipari gumiabroncs eredménye rosszabb lesz. Emellett arra is számítani kell, hogy az ipari gumiabroncsok vonóerő átvitele kemény, sima talajfelületen a nagyobb felfekvő felület, a kisebb talajba hatolás és az ebből adódó rosszabb talajkapcsolat miatt kevésbé hatékony, mint az AS gumiabroncsoknál. Ez a hatás a gumihevederes járószerkezeteknél is megfigyelhető, amelyek betonon és kemény, sima felületeken kevesebb vonóerőt tudnak átadni, mint a gumiabroncsok. Ezért kell a 2017-es összehasonlítást folytatni úgy, hogy a rosszabb használati feltételeket is figyelembe vegyék.

A Mitas a HCM-sorozatot 24–38 coll méretben gyártja

A Nokian a TR12 sorozattal a legszélesebb programot kínálja a blokkprofillal rendelkező ipari gumiabroncsokból

FÓKUSZBAN A GAZDASÁGOSSÁG

Az ipari gumiabroncsok alkalmazása elsősorban bérvállalkozók számára lehet kifizetődő, akik sokat használják a traktorjaikat közúton. Azoknál a traktoroknál, amelyek szinte kizárólag szállítási munkát végeznek, nem kétséges ezeknek a gumiabroncsoknak a takarékos hatása. A szállítási munkák (földmozgatás, gabona, szilázs, erjesztési maradékok, stb.) mellett további alkalmazási lehetőséget jelentenek az ápolási munkák (trágyázás, növényvédelmi feladatok), a klasszikus zöldterületi munkák (kaszálás, kazlazás, behordás), a kommunális feladatok (beleértve a téli hóeltakarítási munkákat) és a talajművelés megfelelő munkafeltételek mellett.

A Kieli Egyetem összehasonlító tesztjében a résztvevők 800 üzemórás éves szükséges traktorkihasználási értéket kaptak, 400 üzemórás ipari gumiabroncs használattal, ahhoz, hogy egy ipari gumiabroncskészlet ára megtérüljön. Ebbe beleszámították a négy gumi átszerelését AS gumiabroncsról iparira (elsősorban a munkavégzés költségeit). A 2016 őszén végzett összehasonlítás eredményeiből az is következhet, hogy a blokkprofi lról nem szükséges AS profilra váltani. Ez csak akkor lenne lehetséges, ha az alkalmazás feltételei olyan optimálisak lennének, mint a fenti összehasonlító tesztben (száraz, morzsalékos talaj).

A PIACI HELYZET

A felső középkategória traktoraihoz, valamint a nagyméretű traktorokhoz használható ipari gumiabroncsok választéka még áttekinthető. Jelenleg csak négy gyártó kínál megfelelő gumiabroncsokat, és ezeket a külső átmérő és szélesség tekintetében nem túl nagy mennyiségben. A rendelkezésre álló kerekek többsége a 200 LE alatti traktorok számára készült:

­BKT: Az indiai gumiabroncsgyártó programjában az IT696 és az IT697 (M+S) Ridemax vonalak találhatók. Az előbbi az 540/80 R38 (1,83 m külső átmérő) gumiabroncsméretig terjed, az utóbbi téli gumiabroncsként használható, 650/65 R42 (1,92 m külső átmérő) méretig. A középső profilsáv mindkét gumiabroncstípusnál osztott.

­A Michelin 2017-ben bemutatta a RoadBib modellt, ami speciálisan a 200 LE feletti traktorokhoz használható. 2018 nyarától a gumiabroncsok a hátsó tengelyen 710/70 R42 méretben, az első tengelyhez 600/70 R30 méretben állnak rendelkezésre. A középső profilsáv egybefüggő, ami körülbelül 60%-kal több érintkező felületet biztosít a talajjal, mint az AS profilok. A Michelin szerint az abroncs élettartama körülbelül 25 százalékkal több, mint a MachXBib esetében.

­Mitas: A Trelleborg-hoz tartozó cseh márka vezeti a HCM kommunális gumiabroncs vonalat a programban, 24, 28, 34 és 38 coll méretben. A legnagyobb gumiabroncs az 580/800 R38, ami 40 km/h sebesség mellett 6300 kg, 65 km/h sebességnél maximum 5450 kg teherbírású.

­Nokian: A finnek ebben a szegmensben a TRI modellel mutatkoztak be – amit származását tekintve elsősorban a hó eltakarítására fejlesztettek ki. Ennek megfelelően a cég jelenleg a legszélesebb választékban ezen a területen kínál gumiabroncsokat. A TRI 2 jelenleg öt sorozatban, a 710/70 R42, ill. a 650/65 R42 méretben kapható. A teherbíró képessége 6150-9250 kg között van (65 km/h & 40 km/h).

A Michelin RoadBib kivételével minden ipari gumiabroncs a 200 lóerő alatti traktorokhoz ajánlott. 300 lóerő felett jelenleg nem éri meg a megfelelő méretű gumiabroncs fejlesztése, mivel a traktorok ipari gumiabronccsal történő felszerelése jelenleg elsősorban európai jelenség, ráadásul a nagyméretű, 300 LE feletti traktorokat ritkán használják kommunális munkákra. A mezőgazdasági szállítás területén ez azonban teljesen másképp néz ki – ott a gyorsjárású gépek irányában, amelyek 50, 60, 70 vagy 80 km/h sebességgel közlekednek, még van potenciál, még akkor is, ha a várható darabszámok jóval az AS szegmens alatt vannak.

A HIBRIDEKÉ A JÖVŐ

Egyes gyártók új profilkialakításokkal – úgynevezett „2 in 1” profilokkal – próbálják meg áthidalni a szakadékot a klasszikus AS gumik és az ipari gumiabroncsok között. A Nokian jelenleg a gyakorlatban teszteli a Concept Tyre gumiabroncsot. Ez egy durva bordázatú profillal rendelkezik, ami egyesíti a nyitott AS kialakítást egy széles, megosztott középső profilsávval. Így biztosítható a nyugodt járás, az alacsony üzemanyagfogyasztás és kopás a közúti közlekedésben, valamint a legjobb öntisztulás és talajkapcsolat a szántóföldön.

A Michelin EvoBib ugyanezeket a célokat tűzte ki, de ebből adódóan kíméletesebbnek kell lennie a gyepterületeken. Várhatóan 2018 nyarától elöl VF 600/70 R30, hátul VF 710/70 R30 méretben lesz rendelhető. Több mint 1,2 bar belső nyomás mellett a gumiabroncs csak a belső bordáin fut, míg az érintkezési felület 1,2 bar alá eresztve 20%-kal nő, és a külső bordák is érintkeznek a talajjal. A Michelin szerint a szántóföldön lehetséges 0,6 bar és ez alatti nyomásérték. Optimális feltételek mellett a vontatás 20-50%-kal javul, ami egy 300 LE teljesítményű traktor esetében kb. 20 LE teljesítményelőnyt jelent.

Egyértelműbben a klasszikus AS profi l irányába halad a Michelin LifeBib, amely jelenleg csak tanulmány formájában létezik. Ennél a gumiabroncsnál a bordák kifelé nagyon erősen elvékonyodnak, a teher nagy részét a középső profilsáv hordozza, nagyméretű bordafelülettel. Felülnézetből a bordák formája a toklászos gabonaszemre emlékeztet. A sekély, egymást keresztező köztes bordák feladata az öntisztulás javítása. A nagy határterületek miatt azonban kétséges, hogy a gumiabroncs így sorozatgyártásra kerül

TESZTFÁZIS: a Nokian Concept Tyre gumiabroncsának az a feladata, hogy áthidalja a szakadékot a klasszikus AS profilok és az ipari gumiabroncsok között, és hosszabb élettartam mellett nyújtsa a lehető legjobb vontatást minden körülmények között. A gumiabroncsot jelenleg a gyakorlatban tesztelik

Összegzés

A blokkprofilokkal rendelkező traktorgumiabroncsok különösen a bérvállalkozók körében örvendenek növekvő népszerűségnek. Ott gyakrabban előfordul, hogy a traktorokat kizárólag, vagy elsősorban szállítási feladatokra alkalmazzák közúton és zöldterületen. Az ipari gumiabroncsok költséghatékonyabbak, a lassabb kopás és az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás miatt. Ahol szükséges, megéri az időben meghatározott váltás AS gumiabroncsokra, míg rövidebb munkavégzési időszakokban a teljesítmény szempontjából gyakran elegendőek az olcsó szegmensű, egyszerű gumiabroncstechnológiával készült AS gumiabroncsok. Az árat tekintve az ipari gumiabroncsok körülbelül a prémium AS gumiabroncsokkal vannak azonos szinten.

+alacsony kopás

+üzemanyag-fogyasztás szállítás közben

+kíméli a gyepet

+csúszásmentesebb jégen és hóban

öntisztuló hatás

vontatás nedves körülmények között

(még) nem kapható nagyméretű traktorokhoz

A Michelin EvoBib gumiabroncs a robusztus középső profilsávjának köszönhetően a szállítási munkák során az üzemanyag-fogyasztás és a kopás csökkentése mellett nyugodtabban járva dolgozik, a gyepterületeken kíméli a gyepszőnyeget. Használatának azonban csak gumiabroncs-nyomásszabályozó rendszerrel vagy AirBooster rendszerrel van értelme.

Közúton, nagy nyomással csak a középső profilsávon és a belső bordákon halad a kerék.

Leengedett nyomás esetén a szántóföldön vagy a zöldterületen a külső bordák növelik a vonóerőt, és csökkentik az érintkező felületekre eső nyomást.

A Michelin LifeBib valószínűleg csak egy tanulmány marad.

Érdekes kezdeményezés a keskeny külső bordák és a nagy érintkező felület a középső profilsávban. Mindenesetre a belső bordák geometriája jelentheti a vonóerő tekintetében a határértéket.

 

Matthias Mumme