Soucy Trac hevederes járószerkezet kerekes traktorokra!



Magyarországon először a 2013-as Agrárgépshow-n tekinthették meg az érdeklődők a Soucy Trac hevederes járószerkezettel szerelt Fendt 722-es traktort. A nagy érdeklődésnek köszönhetően egy Fendt 936 Vario bemutatógépet felszereltünk az ST-800 típusú hevederes járószerkezettel, hogy előnyeit a gyakorlatban is be tudjuk mutatni a felhasználók körében.

Azóta, a több mint 1 000 üzemóra használat után jelentős gyakorlati tapasztalattal is rendelkezünk.

A mai napig nagy fejtörést okoz a fejlesztőmérnököknek, hogy az egyre növekvő méretű és tömegű munkagépek vontatásához minél nagyobb teljesítményű erőgépeket építsenek, úgy, hogy azok méreteit és tömegét ne növeljék a végletekig, és a közutakon is lehessen ezekkel a járművekkel vonulni. A gép méreteit úgy kell kordában tartaniuk, hogy a meglévő motorteljesítményből a lehető legnagyobb vonóerőt hozzák ki.

Ebben nagy segítséget nyújt a fokozatmentes Vario váltó, amelyik automatikusan mindig az ideális áttételt választja ki az aktuális munkához.

Az erőátvitel utolsó eleme maga a hajtott kerék, amelynek fontos alkatrésze a gumiabroncs. Ez közvetlenül kapcsolódik a talajjal, és fejti ki a tényleges vonóerőt. Ezért nagyon fontos a talajjal érintkező felület mérete és kialakítása.

Talán a leggyakoribb felületnövelési módszer az ikerkerekek használata, amelyeket általában a hátsó tengelyre szerelnek, de egyre gyakoribb a már mindkét tengelyen való használata. Ez utóbbi módszerrel igazából a talajtaposás csökkentése a cél.

Amit most első ízben kínálunk a hazai gazdálkodóknak, az a kanadai Soucy (ejtsd: szouszi) cég által gyártott hevederes járószerkezet, amely szinte bármely erőgépre felszerelhető.

A céget Gilles Soucy 1967-ben alapította, és azóta a quadoktól a nagytraktorokig szinte mindenféle polgári és katonai járműre gyártanak hevederes járószerkezeteket. A bemutatott ST-800 Soucy Track-rendszer segítségével kerekes traktorunkat egyszerűen hevederes traktorrá és bármikor ugyanígy vissza is alakíthatjuk. Az átszerelés géptípustól függően 1-2 napot vesz igénybe.

Fontos kérdés, hogy ez mennyire veszi igénybe a traktor lehajtásait, hídjait. Aggódni nem kell: a Soucy mérnökei jól kitalálták a rendszert, hisz mindkét járószerkezetet elöl és hátul is a féltengelytokokra rögzítették, a görgős himbakocsi pedig egy királycsappal csatlakozik a tartószerkezethez, így mind a négy járószerkezet külön-külön képes lekövetni a hosszirányú terepegyenetlenségeket. Ennek köszönhetően mindig egyenletes a terhelés megoszlása a négy hevederen, így képes a rendszer a legnagyobb vonóerő leadására.

Az erőgép kerékagya csak a hevedermeghajtó kereket hordozza, a gép súlyától tehermentesített, és oldalirányú erőket sem kell felvennie. Ezzel szemben a hevederes nagytraktoroknál a hajtógörgő és a heveder közt csak a súrlódási erő viszi át a hajtást, ezért ezek nagyon kényesek a heveder feszességére, és érzékenyek a heveder és hajtógörgő közé bekerülő szennyeződésre, mint például porra, sárra vagy vízre. A Soucy rendszerénél a hevederekre az erőátvitel alakzáró hajtással történik, 1-3 sorban elhelyezett fogazás segítségével.

További fontos kérdés a kormányzás. Azt gondolhatnánk, hogy a nagy felfekvőfelület miatt a letapadó hevedert nem képes a kormánymunkahenger elfordítani. A megoldás az első járószerkezetben keresendő, ahol a középső támasztógörgők 20 mm-rel lejjebb helyezkednek el, így szilárd útburkolaton haladva szinte csak a heveder közepe ér le elöl, könnyítve a kanyarodást. Szántóföldön haladva viszont a hevederek teljes felületét kihasználhatjuk, és úgy viselkedik a kormányzás, mint egy hagyományos kerekes traktornál, sőt, a gép fordulékonysága sem romlik. Emiatt a fordulókban sem „gyűrjük” károsan a talajt, és nem hagyunk buckákat, mint egy hagyományos hevederes géppel. De ami a legfontosabb: a teljes vonóerő rendelkezésre áll még kanyarodáskor is, nem úgy, mint egy differenciál kormányzású gépnél. Ezért ez a rendszer hegyes-völgyes területeken különösen jól használható.

Miért használjuk ezt a járószerkezetet? Ha végiggondoljuk a működését, akkor látjuk, hogy a meghajtó kerék átmérője kisebb a kerekes traktor kerekénél, így egy plusz véglehajtást kapunk, ami nagyban megnöveli a forgatónyomatékot és így a vonóerőt is. Az ST-800 szett súlya 4,5 tonna, tehát a tapadáshoz szükséges plusz súlyunk is adott. A meghajtókerék mégis úgy van kialakítva, hogy szükség esetén felszerelhetők legyenek a traktor keréksúlyai. Az első heveder 635 mm, a hátsó pedig 813 mm széles, így a teljes felfekvő felület 5 m2. A 936 Vario gyári abroncsozással szerelve elöl 600/65R34 és hátul 710/75R42 mérettel rendelkezik, így az abroncsok felfekvőfelülete összesen 1 m2 – szemben a hevederes járószerkezettel, ami ehhez képest 5-szörösére növeli a felületet!

A talajtaposás csökkentésén kívül a Soucy Track használatával a kerékcsúszás (szlip) mértéke szinte nullára redukálható. Rutinos traktorhasználók tudják, hogy a kerekes traktoroknál 10-15%-os szlippel dolgozunk, sőt, extrém időjárási viszonyok között ez a szám még nagyobb is lehet. Az egyszerűség kedvéért számoljunk 1 000 ha-os megművelendő területtel, ahol, ha 10%-kal kevesebbet „csúszik” a gép, az már 100 ha (!) munkamegtakarítást jelent, ami üzemanyagban, időben és a traktorkopásban is jelentkezik! A tapasztalatok azt mutatják, hogy ugyanaz az erőgép Soucy Trac-rendszerrel felszerelve mintegy 30%-kal nagyobb vonóerő kifejtésére képes, így a területteljesítménye is ennyivel nő. Ahol próbáltuk, ott az volt a tapasztalat lazítózásnál, hogy 2-3 km/ó-val nagyobb munkasebességre volt képes a gumikerekes géppel szemben, és a szlip mértéke a legnagyobb vonóerő kifejtése mellett sem ment 2% fölé!

Tavaszi munkáknál is jó szolgálatot tesz a heveder, hiszen ilyenkor a pótsúlyozást leszereljük az erőgépről, ami -4,5 t-t jelent, így a talajtaposást tudjuk minimalizálni kb. 3,5 kg/cm2-re, ami nagyon kedvező érték

Az erőgép szélessége nem haladja meg a 3 m-t, így nem okoz gondot a közúton való közlekedés, és a minimális talajművelés munkagépeinek munkaszélességén sem nyúlik túl a traktor ikerkereke. Ha a Fendt 936 Vario-t ikerkerekekkel szereljük fel, a szélessége meghaladja a 4 m-t. A gép haladási sebessége közúton a hevederrel a végáttétel miatt 30-35 km/ó-ra redukálódik.


Ez a cikk a MezőHír 2015/09 - szeptemberi számában jelent meg.