AXIÁL Gépkavalkád – gépújdonságok



Az AGROmashEXPO és AgrárgépShow szakkiállítás a bajai székhelyű Axiál Kft. számára a gépújdonságok bemutatására is jó lehetőséget adott. Az alábbiakban – a teljesség igénye nélkül – az újdonságok közül válogattunk.

CLAAS TUCANO 570 és a CONSPEED 6-75FC

Sok a közös vonás a LEXION-ok és az új TUCANO kombájnok között, de mindegyikük a maga útját járja.

A CLAAS minden termékében egyformán megtalálható a sok évtizedes tapasztalat és fejlesztés. Azok a műszaki részletek, amelyek már sokat bizonyítottak, a CLAAS minden géptípusában és termékkörében megtalálhatók. Ezeket pedig természetesen a legkülönfélébb kihívásokra és teljesítményosztályokra optimalizálták. Az új TUCANO-val egy lépéssel tovább léptek a CLAAS fejlesztőmérnökei, és a felső középkategória prémium szegmensébe emelték a LEXION előnyeit. Sok jó tulajdonságot vett át az új TUCANO a LEXION-tól, így valóban „jó barátok lettek”.

CLAAS ARION 460

Az új ARION 400-as már felsorakozott a rajtvonalhoz. Széles motorkínálatának és a számtalan új felszereltségnek köszönhetően az ARION 400-as mindenki számára a megfelelő megoldást kínálja, és még a tulajdonosa kívánságait is teljesíti.

Hat különböző motorváltozattal az ARION 400-as a 85-140 lóerő közötti (ECE R 120) teljesítményosztályt fedi le. A négyhengeres FPT motor 4,5 literes hengerűrtartalommal, hengerenként négy szeleppel, turbótöltővel és 1 600 bar-os Common-Rail befecskendezéssel a DOC-nak és az SCR-nek köszönhetően teljesíti a Stage VI (Tier 4) emissziós normát. Így az új ARION 400-as a teljesítménykategóriájának az első olyan erőgépe, amely teljesíti a legszigorúbb károsanyag-kezelésről szóló előírásokat. Emellett pedig öt fülkevariációval, komfortfülkével, ergonomikus menetkarral és számtalan lehetőséggel áll a gazdálkodók rendelkezésére.

CLAAS DISCO 3600 RC MAX CUT kaszasínnel és CLAAS DISCO 3200 RC speciális tárolókocsin

A DISCO tárcsás kaszát a kisebb talajegyenetlenséggel rendelkező, telepített gyepekre ajánljuk. Ez a kaszatípus a könnyen vontatható, egyszerűen kezelhető kaszáktól, a hátsó függesztésű, nagy területteljesítményű, akár rendrakó szalaggal szerelt kaszákig elérhető.

A terménybetakarítás minőségét számos új és már jól bevált CLAAS-fejlesztés biztosítja, mint például a 2014-ben bevezetett új kaszasín, a MAX CUT, a már sokat bizonyított ACTIVE FLOAT tehermentesítő rendszer, valamint a Safety Link biztonsági modul. A kaszák szársértő nélkül, verőujjas szársértővel, illetve gumihengeres szársértővel is rendelkezésre állnak, amely a termény gyorsabb száradását segíti, hogy az a lehető leghamarabb betakarítható legyen a kaszálóról.

Manitou MLT 741 120 LSU

A vásárlói igényekhez igazodva a Manitou újra gyártásba vette az MLT 741 120 LSU teleszkópos rakodógépet. A gyár a mezőgazdaságra tervezett gépek palettájáról választók közül ezzel azokat a megrendelőket kívánja megszólítani, akiknél nagy mennyiségű, nagy tömegű anyagok mozgatását kell megoldani – ugyanis a 4,1 tonnás teherbírás nagyobb hatékonyságot eredményez a 3,5 tonnás kapacitású MLT 735 típushoz képest.

Némi dizájnfrissítés mellett a jól bevált, megbízható megoldások mellett döntöttek a mérnökök, mint például a hidrodinamikus hajtás és a strapabíró mechanikus váltó. A gép erejét a korszerű Tier 4i (IIIB) Deutz-motor adja, amellyel akár 10 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető.

Fendt 722 S4

A 700 Vario a Fendt márka legnagyobb darabszámban eladott traktora.

A gép mellett szól a VisioPlus vezetőfülke, benne a kitűnő Fendt Variotronic-kal, valamint a legkorszerűbb, üzemanyag-takarékos SCR-motortechnológia.

A törvényileg előírt Tier 4 Final kipufogógáz-kibocsátási szabvány teljesítése mellett a Fendt a 700 Vario-szériát nagyobb hatékonyságra, kényelemre és biztonságra tervezte. Csak hogy néhány példát említsünk: a csatolt munkagépek csökkentett motorfordulatszám mellett is működtethetők, a szabad látótér pedig 300 fokra növekedett az új ablaktörlő és a szabályozható hatótávolságú LED-fényszórók alkalmazása eredményeként.

Fendt 936 S4

Az új 900 Vario S4 a teljesítménykategóriájában számos egyedülálló innovációt kínál, amely a felhasználó számára igazi prémiumcsomagot jelent a többletteljesítmény és a robusztusság terén.

A traktorok SCR-technológiával és passzív részecskeszűrővel is szereltek, ami további költségmegtakarítást jelent az üzemeltetés során. Az SCR-es széria amúgy is kiváló üzemanyag-fogyasztása az S4-széria esetében az Ad-Blue-fogyasztás további javításával még tovább csökkenthető.

Az S4-széria esetén a VarioGrip keréknyomás-csökkentő rendszer alkalmazásával tovább minimalizálhatjuk a költségeket a nagyobb területteljesítmény, a kisebb üzemanyag-fogyasztás és a kisebb mértékű gumiabroncskopás eredményeképpen. A dupla turbó és dupla levegő-visszahűtő rendszer révén az S4 motorjának még kisebb fordulattól rendelkezésére áll az állandó nyomaték, ezzel a szántóföldön még nagyobb vonóerő-tartalék jelenik meg, illetve a traktor jobban képes közúton is gyorsítani.

Az új x5-ös vezetőfülke a 300 fokos ablaktörlőn, a 10.4”-os Varioterminálon kívül még számtalan kényelmi és praktikus megoldással teszi a vezetést igazi Fendt-élménnyé.

Számos asszisztenciarendszer gondoskodik a traktor egyszerű kezelhetőségről és az unalomig ismételt feladatok megkönnyítéséről. Az S4-es Fendtben található automatikus részmunkaszélesség-kapcsolás („varázsló”-funkcióval) az imputanyagok megtakarításán túl több – a traktor által vontatott munkagép – beszerzését is olcsóbbá teheti.

Landini 6-130C és Landini 6-130C LS

A Landini biztos alapokra helyezte az új 6C-sorozat fejlesztését. Ez az alap nem volt más, mint a jól bevált és népszerű előd, a Powermondial-sorozat.

Az erőforrás egy 4,5 literes F.P.T. NEF motor, közös nyomócsöves befecskendező rendszerrel és a Tier 4i emissziós előírást biztosító SCR-technikával.

Természetesen az újdonság több, mint egy motorcsere. A gyártó több ponton is hozzányúlt az elődhöz. Az új vezetőfülke, a megnövelt emelőkapacitás, nagyobb hidraulikaszivattyú, az automatikus TLT-funkció, valamint a nagyobb tengelytáv és önsúly mind része a fejlesztésnek.

A kínálat több opcióval bővült: fülkerugózás, rugózott első tengely, radaros slip control és négyfokozatú kardánhajtás.

A traktorcsalád fejlesztési célja továbbra is megmaradt: ez az univerzális felhasználás irányába mutat a talajművelésen, állattartó telepi és rakodási munkákon át, a szállítási feladatokig.

Landini 6-145 és Landini 7-215

Átfogó innováció jellemzi a Landini 6-os és 7-es szériáját.

A két gépcsalád közötti különbség alapvetően a motorban és a konstrukcióban testesül meg. A 6-os négyhengeres, önhordó, míg a 7-es hathengeres és alvázas kivitelű.

A legjelentősebb újdonság a ZF által a Landininek fejlesztett „Roboshift” sebességváltó, amely 6 csoportban 4 powershift fokozattal összesen 24 váltási lehetőséget nyújt, kiegészítve automata funkciókkal. Emellett fontos a vezetőfülkét is megemlíteni, amely egy valódi high-tech kezelőtér.

RMH Platinum (Premium Edition) 17

Az RMH Premium 17 önjáró etetőkocsi segítségével egy gépkezelő meg tudja valósítani a takarmányozási szakember által előírt receptúra szerinti összetevőkből álló, laza állagú, legalább 97% homogenitású, 4-8 cm hosszú strukturális rostokat tartalmazó TMR előállítását. A Premium szériával 2013 végétől bővítette a gyártó a 2 csigás keverőszerkezettel rendelkező gépeinek palettáját. A gépcsalád jellemzője, hogy szinte minden funkcióval fel van ruházva, hasonlóan az RMH zászlóshajójához, a Mixellent-szériához, viszont e funkciókat a gondos mérnöki munkának köszönhetően ez a gép a lehető legkevesebb elektronikával biztosítja. Ezzel a Premium az amúgy is hosszú üzemidejéről és problémamentességéről ismert RMH-flotta legmegbízhatóbb gépcsaládjává lépett elő.

Framest Kreator 7/8

A jól bevált, hengereken futó FraKomb mellett a Framest most a Kreator névre hallgató síkvázas kombinátorát is piacra dobta.

A gép henger nélkül is alkalmas a magágykészítésre, akár nedvesebb talajállapotok között is. A munkamélységet a kerekek és a vonórúd pozíciója állítja be, és ez oldja meg a szinkronizációt és a párhuzamos kiemelést is. A kiemelő munkahengerre felrakható távtartók pedig a precíz beállítási lehetőségeket biztosítják.

A gép szárnyai is kerekeken futnak, így a talajkövetést egyrészt a szárnyak fővázhoz képesti mozgása, másrészt a tandemtengelyen futó kerek biztosítják. Az alapgép hengerek nélküli, ezáltal a kombinátorkapák jól nyitják a magágyat, a lezárást pedig csak a hátsó simítók és a rugós pálcás boronák végzik.

Sok esetben ez a munkamódszer nem lehet elegendő, mert indokolatlanul több nedvesség távozhat el a talajból. Erre az esetre ajánljuk a hátsó rugós borona helyett a már jól bevált csőpálcás hengert, amellyel a lezárás hatékonyabb lesz. Ez azonban csak rugóterheléssel fut, kiküszöbölve ezzel a henger beragadását.

Horsch Joker RT M14

Az előző években nagy előrelépést jelentett a Horsch Joker HD tárcsa megjelenése, amelynek 620 mm-es tárcsalapjai a kukorica szármaradvánnyal is megbirkóznak.

Most azonban az RT-család tagjai közül újult meg a 6 és 8 m-es munkaszélességű gép. Maradtak az 520 mm-es tárcsalapok, azonban a járószerkezet jelentősen átalakult, hiszen a járókerekek a váz közepébe kerültek be, így megnövekedett a távolság a tárcsalapok és a tömörítő hengersor között. Az új kialakításnak köszönhetően a gép járása egyenletesebb. Továbbá lehetőség nyílt dupla soros tömörítőhengerek felszerelésére, amelyek közül a dupla RollPack („U”-profilos), illetve a jól bevált SD tömörítő kérhető a géphez. További újdonság, hogy mindkét munkaszélességű géphez rendelhető egy 1-soros egyengető sín a tárcsalapok elé.

Horsch Leeb GS 6000

A Horsch Leeb permetezőgépek új fejlesztésű szórókeret-szabályozása (Boom Control) lehetővé teszi a pontos és biztonságos szórókeret-vezetést, úgy, ahogy az eddig még nem volt lehetséges. Ez az aktív szórókeret-szabályozás egyedülálló, és alapfeltétele az állományok kis szórásmagasságú permetezésének.

A talajfelszín egyenetlenségeinek tökéletes követése csak úgy lehetséges, ha a szórókeret mozgása teljesen független a permetező vázától. Ezáltal megvalósítható az optimális cseppméretű permetezés, alacsony elsodródási arány mellett. A szél és a hőség negatív hatásai ezzel minimalizálhatók!

Grégoire-Besson RW8 5-fejes eke

A gyártó alapkoncepciója volt, hogy akár 450 LE-s teljesítményű erőgépekhez is tudjon tarlón és barázdában járó ekét ajánlani, akár 7 fejes kivitelig. Így ugyanaz az eke gumikerekes és hevederes traktorhoz is használható.

A fejlesztés előtt a gazdákkal konzultáltak, hogy az ő igényeiknek a legmegfelelőbb legyen a legújabb műszaki megoldásuk. Ebben a kategóriában ilyen tudású ekét más nem gyárt.

Az eke minden paramétere a fülkéből, egy hidraulikus kontrol panelen keresztül bármely talaj- és traktortípushoz egyaránt egyszerűen beállítható. Ezzel a megoldással a precíz beállítás a lehető legkisebb időigény mellett valósítható meg.

A különlegesen hajlított ekeszár a tömegcsökkentési szempontokat is figyelembe véve könnyebb vontatást tesz lehetővé, mivel a talajerők támadáspontja egybeesik az eketest tömegközéppontjával. A tömegcsökkentés érdekében a hegesztett szár és az eketest egy egységet alkot.

A tandem támkerék szabadalmaztatott megoldás. Ez precíz mélységszabályozást, nagy kiemelési kapacitást biztosít, mindemellett vonuláskor is kényelmes, biztonságos szállítást tesz lehetővé. Szántáskor fokozatosan kisebb erőket ad át az akadályokon való áthaladáskor, mint a szimpla kerékmegoldások.

A különleges középső függesztőkar-megtámasztás segítségével a 3. pont bekötésénél csillapított erők ébrednek. Szállítási helyzetbe állításnál pedig a fülkéből oldható a 3. pont rögzítése.

Az ekefej biztosítására is innovatív megoldást talált ki a gyártó, mivel ezt 1 csavarral oldotta meg, a korábbi 2 csavaros változattal szemben. A kiforduláskor a forgáspont mértanilag az eketest elé esik, így aktiválódás esetén az eketest minden pontja a talajból kifelé, függőleges irányban mozdul. Így használat közben nincs ekeszárhajlás, -törés és az orrbetéttörés is elkerülhető. ■


Ez a cikk a GÉPmax 2015/02 - februári számában jelent meg.



[wcm-show id=106733]