Automata, GPS-alapú szakaszvezérlés a hígtrágya-kijuttatókon



A „feladatvezérlő – szakaszvezérlő” ISO-szabvány megnyitotta az utat a növényvédő szerek, vetőmag, műtrágya, stb. hatékony kijuttatása számára. A JOSKIN a hígtrágyát mindig is a talajerő-gazdálkodás egyik fontos elemének tekintette, így mostani fejlesztésén ezt a szakaszhatárolást és a szakaszok önálló nyitását-zárását alkalmazza a hígtrágya talajba injektálása során.

Az ISO szakaszvezérlés funkció lehetővé teszi „a munkaszélesség automatikus vezérlését, például permetezők, műtrágyaszórók és precíziós vetőgépek számára, a GPS-pozíció és a kívánt átfedés mértékének függvényében.”

Más szavakkal: bármilyen GPS képes a szakaszvezérlés számára szabványosított GPS-adatokat küldeni az IsoBus-rendszerbe, így járulva hozzá az IsoBus által vezérelt munkagép működéséhez.

A JOSKIN már több éve alkalmazza az IsoBus-vezérlést a hígtrágya-kijuttatókon; ez a rendszer több mint 200 gépen már megtalálható. Az IsoBus-alkalmazást most kiterjesztik a „szakaszvezérlés” szabványra, hogy a hígtrágya-kijuttató képes legyen automatikusan nyitni/zárni az injektorrész különböző szakaszait.

Egy külső GPS antenna a szakaszvezérlő alapján szabványosított helyzetjelet küld, ezt az IsoBus alkalmazás összeveti az előző pozícióval, és ennek megfelelően elzárja az azokhoz a területekhez tartozó szakaszokat, ahol már megtörtént a kijuttatás.

A fő cél az, hogy egyre alacsonyabb legyen a kijuttatáskori nitrogénveszteség; ebben egy ilyen eszköz nagy segítséget jelent: elkerülhetők az átfedések, főleg a párhuzamos csíkokban, a forgókban, a táblasarkokban, illetve az akadályok megkerülésénél. Az így kivitelezhető precíz kijuttatás szavatolja a szabályok betartását. Hollandiában például kifejezetten javasolják és ösztönzik a technológia alkalmazását.

Az alkalmazás működtetéséhez a JOSKIN hidraulikus vagy pneumatikus csíptetőket használ; ezek zárják el a csövet a megfelelő helyen; például 12 m munkaszélesség esetén (JOSKIN Pendislide) 12 különböző szakasz van. Mindegyik csíptetőt egy-egy elektromos szelep vezérli, az oldalsó szakaszokat pedig mindkét oldalon egy elemre le lehet zárni (a Pendislide esetén egy csőre); így garantálható a GPS-szintű pontosság (20 cm).

Így az egymás melletti menetekben csak a legkülső cső zár el, ha a gépkezelő túl közel megy az előző menet szélső sorához. A zárás időzítését emellett a vezető is el tudja végezni: hogy ne legyen üres sáv a két munkaszélesség között, ebben az esetben a zárást csak akkor végzi el, ha az átfedés mértéke eléri az 50%-ot.

Természetesen az IsoBus vezérlő azonnal érzékeli a szakasz lezárásából adódó nyomás- és áramlásváltozást, így a főszelep szabályozásával a kívánt normát vissza tudja állítani.


Ez a cikk a GÉPmax 2014/11 - novemberi számában jelent meg.