Megérkeztek Magyarországra is a Trioliet önjáró etetőkocsijai!



Immáron 63 éve, hogy a holland Trioliet cég legyártotta első vontatott etetőkocsiját. Az elmúlt hat évtized fejlesztései során mára már több mint 120-féle variációjú vontatott és önjáró keverő-kiosztó kocsi található a gyár termékpalettáján. A Trioliet önjáró keverő-kiosztókocsijai Nyugat-Európában és Amerikában már több mint öt éve elérhetőek, a hazai piacon azonban a márka csak 2014 januárjában debütál. A kocsi háromféle űrmértékű keverőtartállyal, 17, 20 és 24 köbméteres változatban rendelhető, minden keverőtartály 2 db, kettősáramú vertikális, állítható keverési sebességű keverőcsigával van szerelve.

A keverőcsigákon a vontatott etetőkocsikból már jól ismert, speciális Trioform kések foglalnak helyet, űrmérettől függően csigánként 5-8 db.

A Triotrac legnagyobb előnye a konkurens önjáró etetőkocsikhoz képest a takarmányvágó-felhordó rendszere. A Triotrac elején egy speciális, 1 850 mm széles vágókeret található, amelynek maximális vágási magassága 5 100 mm! A konkurens gépekhez képest a takarmányfalat nem egy forgó maró dob „szaggatja”, hanem alternáló mozgást végző kések vágják le. Ennek két nagy előnye is van a forgó-maró dobokkal szemben: először is a takarmányfal vágási felülete sokkal szebb marad, a frissen vágott falú takarmány kevésbé károsodik, mint marás esetén. Másodszor: az alternáló mozgású kés energiaigénye 70%-kal kevesebb, mintha egy forgó dobot kellene meghajtani, és ez az előny leginkább a kisebb üzemanyag-fogyasztáson mérhető le.

A levágott takarmány keverőtartályba juttatásáról 1 850 mm széles, állítható sebességű felhordószalag gondoskodik, amely a hidraulikus mellsőtengely-felfüggesztésnek köszönhetően gyakorlatilag teljesen leengedhető a talajig. A tartály kétféle kiosztási móddal kérhető: alapesetben oldalkiosztású ZK, mindkét oldalra szerelt, ejtő elven működő oldalajtón etethető ki a takarmány, vagy kérhető VL kiosztószalaggal, amely a kabin és a tartály között helyezkedik el, és mindkét oldalra indítható etetőszalagot jelent. Minden Triotrac négypontos mérőrendszerrel és programozható Triotronic 3600V mérleggel van felszerelve, amelyhez külön vásárolható a TFM Tracker etetőprogram.

A kocsi meghajtásáról négyhengeres, JCB turbódízel motor gondoskodik, kétféle teljesítményszinttel, alapfelszereltségként 129 kW teljesítménnyel, de extraként 150 kW teljesítményű turbódízel is rendelhető. A szervizelhetősége nagyon praktikusan megoldható, mert a motor-hidroszivattyú egység egy kihúzható sínre van szerelve, így szerviz esetén a tömb könnyedén kihúzható oldalirányba, s így kényelmesen körbejárható. A gép részegységeinek működtetését három hidroszivattyú végzi; egy működteti a kerekek meghajtását, egy a takarmánykeverést-kiosztást és még egy a felhordószalagot, ami az összes többi apró hidraulikaegységet ellátja olajnyomással.

Alapfelszereltségként minden modell állítható magasságú vezetőkabint, tempomatot, hidrosztatikus hátsókerék-meghajtást, bal oldali szellőzőablakot, fűtést, rádiót, tükörfűtést, tolatásjelzőt, automata motorhűtőt, munkalámpákat és közúti fényjelző berendezéseket tartalmaz. Extraként rendelhető a már említett erősebb, 150 kW-os turbódízel motor, a négykerék-kormányzás (lehetővé teszi a szűkebb helyekre történő könnyedebb bekanyarodást), a négykerékmeghajtás (amely a rosszabb útviszonyokkal rendelkező telepeken lehet segítség), klímaberendezés, tolatókamera és elektromosan állítható külső visszapillantó tükrök.


Ez a cikk a GÉPmax 2013/11 - novemberi számában jelent meg.




Tornyi Tamás,
www.intermix.hu