New Holland CX 8070 kombájn Gépmax Teszt – Nagyon jó gabonás gép 8,3 t/ha búzaterméshez



Ugyan még messze van az aratás, de a 23 °C-os csúcshőmérséklet már jelzi, hogy a nem is olyan távoli időszakban főszerepet kapnak a kombájnok. Így ebben a hónapban a Balaton észak-keleti partjára utaztunk, hogy ott a New Holland CX 8070-es  betakarítógéppel szerzett tapasztalatokról érdeklődjünk.
A tavalyi évhez képest hosszú és hideg tél után mindenki vágyik már az éltető napsugarakra, ráadásul a természet is szinte „kirobbant”, a hirtelen jött meleg időjárás hatására. A februári kiadós havazások ellenére azonban országos aszályról lehet beszélni, és ezen kívül is még sokféle hatás érheti a gabonákat az aratásig. Mindezektől függetlenül szükség van és lesz a nagyteljesítményű betakarítógépekre. Jelen írásunkkal is egy ilyen gépet veszünk górcső alá. Éppen ezért Sipőcz Istvánt, az „Egyetértés” 2000 Kft. igazgatóságának elnökét kértük arra, hogy mutassa be, hol is dolgozik egy ilyen paraméterekkel rendelkező gép: a CX 8070-es.

– A kombájnunk Balatonkenese környékén dolgozik, a cégünk pedig egy volt szövetkezetből átalakult, holding jellegű vállalkozás, ahol 4 kft. és 4 bt. birtokolja a területet; részben a dolgozók magántulajdonát, részben egyéb bérelt földeket. Összességében 3 000 hektár szántóterületen gazdálkodunk, amelynek zöme nyári betakarítású növény. Mintegy 400 hektáron napraforgót, és nagyjából ugyanekkora területen kukoricát termelünk, amit ősszel takarítunk be, a többi őszi árpa, búza, zömmel repce (200 hektáron), és néha egyéb aprómagok is előfordulnak.

Az IKR elkötelezett partnereként

– A kombájnunk a Mámapuszta Bt. tulajdona. Amint említettem, nyolc olyan egységet hoztunk létre annak idején, amelyiknek a területe nem haladta meg a 300 hektárt. Most már van olyan cégünk, amelyik ugyan nagyobb földdel rendelkezik, de ezek az egységek azért jöttek létre, mivel, mint köztudott, volt olyan időszak, amikor csak kisüzemeket támogattak, támogatásra pedig ilyen kedvezőtlen adottságú térségben mindenképpen szükség volt – mutatja be röviden a gazdaságot az elnöke.

– Miért választották ezt a márkát és ezt a típust?

– Mi mindig is az IKR partnergazdasága voltunk, ahol a kombájngyártó magyar viszonyok között próbálta ki a gépeit. Így korábban más márka teszteléseire került itt sor, aminek akkor elkötelezett hívei voltunk. Később, a kereskedőváltással kipróbáltunk egy kisebb New Holland kombájnt is kísérleti jelleggel, de őszintén megmondva a 8,3 t/ha-os búzában nem tudta azokat a paramétereket hozni, amiket mi elvártunk volna, így esett a választásunk a CX 8070-esre.

Tudtuk azt, hogy ez a gép nagy rostafelülettel rendelkezik, nagyon jó gabonás gép, viszonylag jó üzemeltetési tapasztalatokkal és megfelelő teljesítménnyel, így erre esett a választásunk. Másrészt optimális időben szeretnénk betakarítani a gabonáinkat, miközben árban ez a gép kedvezőbb volt, mint a konkurenciáé; a tisztasági jellemzői megfeleltek számunkra, és egyben olyan hátteret és biztonságot is adott, amely biztosítja a jövőbeni működésünket. Véleményem szerint a termékek minősége kiegyenlítődött a világon, és mindent az ár és érték aránya alapján kell számolni.

Nyugodt, jó műszaki érzékű gépkezelőknek

– Mivel a kezelője váltott műszakban, éjjel dolgozik egy másik gépen, és éppen pihenőidejét tölti, így kérjük, mondja el ön a kombájnról szerzett tapasztalataikat!

– Úgy érzem, hogy ezekhez a gépekhez olyan embert kell választani kezelőnek, aki nyugodt, kiegyensúlyozott, nem az a maximálisan „tekerős” típus, hanem inkább jó érzékkel rendelkező műszaki ember. 7,2 méteres gabona vágóasztallal és repcetoldattal vettük meg ezt a gépet, őszi szezonban nem használjuk, csak nyári betakarításra, így a két év alatt 825 hektárt arattunk le vele. Ez idő alatt összesen mintegy 68 000 Ft-ot költöttünk kopó alkatrészre, illetve olajszűrőre. Igaz, egy asztalemelő-hidraulikaszelep meghibásodott, de azt gyorsan, garanciában kicserélték, így az pénzünkbe nem került. A tapasztalataim szerint ez a gép nagyon szépen, nagyon tisztán, megbízhatóan dolgozik, és mivel nálunk a következő szezon előtti állapotfelmérése nemrég történt meg, az is kiderült, hogy csak minimális mennyiségű alkatrészt kell vásárolnunk hozzá, hiszen a gépen kopás és elfáradás jelei nem mutatkoztak.

A fülkéről annyit, hogy azt bármely más típusú gép „megirigyelhetné”; nagyon kényelmes, jól áttekinthető, messzemenően az ergonómiai szempontokat figyelembe véve építették meg. Ezt én magam, mint utas is többször megtapasztaltam. Úgy érzem, hogy egy ilyen géppel a hosszú munkanapok sem olyan fárasztóak, és öröm lehet minden gépkezelő számára ilyen munkakörülmények között dolgozni. A környéken különben működik egy olyan cég is, ahol öt ugyanilyen márkájú géppel dolgoznak, és ők is hasonló tapasztalatokról tudtak beszámolni.

Nagy felületen történő hatásos szemtisztítás

– A motor ereje mennyire van összhangban a vágóasztallal, a domborzati viszonyokkal? Mekkora a teljesítménye és persze a fogyasztása?

– A motor teljesítménye megfelelő, szinkronban van a vágóasztallal. A tavalyelőtti évben, mint említettem, 8 t/ha-os területek is előfordultak a tábláinkon, de nem okozott problémát a megfelelő teljesítmény és minőség produkálása. Tavaly 5 t/ha körül alakult az átlagunk a francia búzákból, és a 297 mm csapadékmennyiség ellenére sem volt semmi problémánk, még itt a Balaton-felvidék kisebb dombjain sem, bár zömmel sík területen, egy úgynevezett platón gazdálkodunk. Ezért is választottuk a kisebb teljesítményű motort, amely számunkra megfelelő. Üzemanyag-fogyasztás szempontjából a gép tudja azokat a paramétereket, amit vártunk tőle, nem amerikai jellegű, így a fogyasztása is lényegesen kedvezőbb.

– A gép szerkezete, tisztítófelülete, kialakítása mennyire felel meg az elvárásaiknak?

– A New Holland kombájn mindig is híres volt arról, hogy nagy felületen és hatásosan tudja tisztítani a terményt. A szemtisztaság tökéletes, a szemet nem töri, és utánszórást sem tapasztaltunk. Úgy vettem észre, hogy a többi márkához képest jobb mutatói vannak. Jól működik a beépített kiegyenlítő-rendszer, mert ez a rostát mindig vízszintesen tartja, abszolút illeszkedik az elvárásokhoz, minden a szabványnak megfelelő. Műszaki felépítését tekintve sem bonyolult. Viszonylag áttekinthető, szerelhető, de mivel alkatrészcserénk még nem volt, így ez nem is jelenthetett problémát. Úgy hallottam, hogy a gabonáról a kukoricára való átszerelés egy kicsit bonyolultabb a konkurensekhez képest, de mivel ezt nekünk nem kellett megtenni, így ezért erről nem tudok beszámolni.

– Mik a tapasztalataik a szecskázóval?

– A területeink jelentős részéről a szalmát felbálázzuk, mivel állattenyésztő részleggel is rendelkezünk; egy részét értékesítjük, illetve a bérbálázók elviszik, de ahol használjuk a szecskázót, ott tökéletesen működik.

– Mit érdemes a hidraulika-rendszeréről elmondani?

– Nem volt vele probléma, bár úgy érzem, a vágóasztal-emelésnél és -süllyesztésnél valamivel lassabb, mint ami a megszokott, ez a különbség azonban nem zavaró.

– Elektronikai szempontból milyen a felszereltsége? Rendelkezik-e a gép hozamtérképezéssel?

– Hozamtérképet nem tudunk készíteni, csak alapprogram van az elektronikai rendszerben.

Többféle növényre különböző adapterekkel

– Mekkora a magtartály kapacitása, milyen az ürítés gyorsasága, a kombájn kiszolgálása?

– A magtartály nagysága megfelelő, a mai szállítóeszközökkel szinkronban van, a búzából mintegy 6,5-7,0 t-át tud befogadni, és ezt elég hamar le is tudja üríteni. Az adottságaink miatt mi csak álló helyzetben ürítettünk ezzel a kombájnnal, pedig alkalmas lenne a csapat a menet közbenire is. Úgy gondolom, nagyon jól szervezett nálunk az aratás, mert mindig harmonizál a termés mennyiségével a szállítójárművek száma, így nem állnak a traktorok sokat a tábla szélén, dinamikusan szokott lezajlani ez a munkafolyamat. A tavalyi évben is sikerült az eső előtt betakarítanunk mindent, sőt még az integráltakkal is végeztünk.

– Milyen gumizással vásárolták meg a gépet?

– A talajadottságnak megfelelő gumizást választottunk, ami egyébként megegyezik a normál kivitellel: elöl 900/60 R 32-es, hátul 540/65 R 30-as méretűvel szerelték.

– Ha valaki most szeretne ilyen gépet vásárolni, annak milyen tanácsot adna arra vonatkozóan, hogy milyen felszereltséget válasszon?

– Azt mondanám, hogy akinek olyan gazdasága van, ahol többféle növényt kell betakarítani, nyugodtan vásárolhat hozzá bármilyen adaptert, mert a társcégek, akiknek van, azt mondták, nincs vele semmi probléma. Amit még biztosan javasolnék, az az új fejlesztésű hozammérő rendszer; ha ennek a pontossága megfelelően garantált. Őszintén megmondva nekem nincs jó tapasztalatom; a régebben használt, más márkájú gépeknél ez nem volt mindig szinkronban a valósággal. A technika persze sokat fejlődött azóta, és természetesen ebbe az irányba kell haladni. A domborzati viszonyok is befolyásolják a motorválasztást, mert ilyen sík, enyhén dombos vidéken, mint a miénk, megfelel a kisebb teljesítményű, de akinek meredekebb területei vannak, az mindenképpen a nagyobb változatot válassza! A gumiméretről már beszéltünk, de opcionálisan célszerűbb a szélesebbet választani, hiszen a talajnyomás csökkentése hosszú távon mindenképp kedvező hatást gyakorol a talaj szerkezetére.

– Mennyire könnyű karbantartani a gépet? Ki végzi a napi karbantartásokat és a szervizt?

– Nincs probléma a karbantartás szempontjából, hiszen azt nem bonyolultabb elvégezni, mint más kombájnokon, erre irányuló panaszt nem hallottunk a gépkezelőtől. A szervizeket az IKR-rel végeztetjük, a karbantartásokat mi végezzük, a szervizkönyvben leírtak szerint.

– Hogy van megelégedve a szervizzel, az alkatrészellátással?

– Az alkatrészellátással nem volt problémánk, a szervizzel sem, nagyon könnyű dolgunk van ezzel a géppel. Nagyon jó kapcsolatunk épült ki az IKR-rel, a helyi 2000-es alközponttal is; igazán rugalmasak, a szakemberek pedig tudják a dolgukat.

– Jelentett-e valami nehézséget a kezelőjének az új gépen való betanulás?

– Egyáltalán nem jelentett problémát; olyan embert ültettünk rá, aki iskolázott, nyugodt kolléga, és más nagy gépeken is dolgozik. Ez a mai világban egy gépet szerető embernek nem jelent gondot, de mindenképpen magasabban képzett kezelőre van szükség, csak úgy az utcáról behívni valakit nem lehet egy ilyen tudású gépre, mert az sokba kerül. Természetesen kihasználtuk az IKR ingyenesen képzését is, amit két fő részére biztosított a cég a kombájn megvásárlásával. Ott ők elsajátították az alapvető tudnivalókat, a többi tapasztalatot meg az éles helyzetben szerezte a munkatársunk, miközben ő már a tesztgépnél is jelen volt „megfigyelőként”.

Teljesítmény és gazdaságosság együtt

A CX kombájnok öt, illetve hat szalmarázóládás változatban rendelhetők. Névleges motorteljesítményük 177 kW [241 LE (CV)]-től 298 kW [405 LE (CV)]-ig terjed. 2011-től már a Tier4 A emissziós szabályozásnak megfelelő SCR- (Szelektív Katalitikus Reakció) technológiával működő erőforrásokkal szerelt CX8000-es kombájnok jelentek meg a New Holland kínálatában.

Irányítóközpont – Pompás kilátás

A kombájn kabinja szériája egyik legnagyobb munkahelyét kínálja kezelőjének. Ez a tágas tér, az általános komfortszintet emelő számos jellemzővel együtt, alapvető fontosságú a gépkezelő szempontjából a hosszú munkanapok során. Az összes CX modell automata klíma berendezéssel van felszerelve. A vezetőülés előre-hátra helyzete, magassága, valamint a háttámla dőlésszöge egyaránt beállítható. Mindegyik modellben légrugós vezetőülést találunk. A kabin hangszigetelése és vibrációelnyelő képessége nagyon jó. A hatékony munkavégzés biztosítása érdekében a gépkezelő zavartalan kilátást élvez a kabinból. A maximális betakarítási teljesítmény fenntartása érdekében a fülkéből való tájékozódás éjszaka sem rosszabb; nem kevesebb, mint tizenhét lámpa tartozik a CX kombájnok standard felszereltségébe.

A gépkezelő karjának meghosszabbítása

A CX kombájnokba szerelt multifunkciós kar a gépkezelő legfontosabb munkaeszköze a kombájn menetirányának szabályozásában. Ezen a kezelőszerven található az ürítőcsiga mozgatásához, be-kikapcsolásához, a vágóasztal, valamint a motolla összes funkciójának működtetéséhez szükséges kapcsoló. A jobb oldali kartámaszkonzolon található kezelőszervek elrendezése logikus, a kapcsolók és nyomógombok a lehető legkényelmesebb helyen találhatók. A kombájn beállításához szükséges összes kapcsolót magában foglaló teljes jobb kartámaszkonzol helyzete beállítható a gépkezelő testméretének és kényelmének megfelelően. Az elektronikusan vezérelt sebességfokozat-váltás megkönnyíti a gép vezetését, valamint az egyes fokozatok előválasztását is lehetővé teszi.

Intuitív kommunikációs eszközök: IntelliView™ III monitor

A folyamatos munkavégzés a megfelelő információk birtokában elengedhetetlen feltétele a maximális teljesítménynek. Az IntelliView™ III monitor a széles, színes kijelzőjével a gépkezelő jobb oldalán található konzolba került beépítésre. A monitor minden adatot megjelenít, továbbá ez bizonyos funkciók működtetésének és beállításának a kezelőfelülete. Az új forgatógomb rendkívül egyszerűvé teszi a különféle menük közötti navigációt.

Egyszerű, gyorsan elvégezhető beállítások

A holtidő csökkentése és a kombájn más terményre való átállásának, vagy változó betakarítási körülmények esetén elvégzendő beállításának leegyszerűsítése érdekében a CX modellek automatikus terménybeállítás-rendszerrel vannak ellátva. Összesen tizenhat gyárilag telepített beállítás használható, mindegyik egy-egy bizonyos terményre vonatkozik. Tíz további tetszőleges beállítás végezhető el, amelyet a gépkezelő programozhat be, további terményekre, vagy akár táblavégi fordulóra vonatkozóan is. A beállítások tartalmazzák a motolla fordulatszámát és helyzetét, a cséplődob fordulatszámot és a dobkosárhézagot, a rostanyílást és a szelelőventilátor fordulatszámát.

Motor – Precíz üzemanyag-befecskendezés  a nagyobb gazdaságosság és az alacsonyabb zajszint érdekében

Az összes motor teljes mértékben elektronikus vezérlésű, ami optimalizálja az égési folyamatot, a nagyobb teljesítmény és nyomaték érdekében. A 8070-es modell meghajtását biztosító motor magasnyomású technológián alapuló közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendező rendszerrel van felszerelve, ahol a magasnyomású üzemanyagot a nyomócső tárolja. Az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett a rendszer előnye a nagyobb motorteljesítmény, az alacsonyabb zajszint és a kisebb üzemanyag-fogyasztás. Az összes radiátor szakasz és a forgó porleválasztó kosár egyszerűen hozzáférhető az alapos tisztításkor. A kombájn hűtőegysége tartalmazza a motorhűtőt, a hidrosztatikaolaj-hűtőt, a hidraulikaolaj-hűtőt és a turbólevegő-hűtőt. A forgó porleválasztó ajtaján található a klímaberendezés hűtője.

Erőátvitel, optimalizált  hajtószíjtapadással

Az állandó kényszer-erőátvitel érdekében az erősített variátor hajtószíj nagy átmérőjű variátortárcsák között fut, valamint folyamatos és automatikus feszítést kap a posi-torque rendszernek köszönhetően. Ez optimális tapadást és erőátvitelt biztosít, még a legkedvezőtlenebb betakarítási körülmények esetén is.

A kíméletes kapcsolás garantálja a hajtáslánc megbízhatóságát

A motor és a cséplőszerkezet vagy az ürítőrendszer közötti, meghajtást igénylő részegységek kíméletes indítása érdekében a kombájnokon egy fő motorhajtómű található, amelyben hidraulikus kapcsolású kuplungok működnek. Ezt a nagyteljesítményű részegységet modulált jel működteti, amely elosztja a terhelést, így garantálja a lágy és hatékony kapcsolást.

Kényszerkapcsolat

A szalmaszecskázó-hajtás a cséplőszerkezet kikapcsolt állapotában kapcsolható be. Egy egyszerű kapcsolást kell végrehajtani a tengelykapcsolóval, majd ezután a cséplőszerkezet bekapcsolásakor a szalmaszecskázó is beindul.

Cséplés és leválasztás – Nagy cséplési teljesítmény, sértetlen szemekkel

A cséplődob átmérője 75 cm. A nagy átmérő azt jelenti, hogy nincs szükség a cséplődob nagy forgási sebességére az optimális cséplési hatékonyság eléréséhez. Ez kiegyenlítettebb járást és a hajtásláncok kisebb terhelését eredményezi. A nagy átmérőjű cséplődob nagy tehetetlensége kiegyenlíti a terhelés változásait, akár nedves betakarítási körülmények esetén is.

Egyenletes terményáram

A forgó szeparátor nemcsak fontos kiegészítése a cséplési folyamatnak, hanem segíti az egyenletes terményáramot is, a jobb áteresztőképesség érdekében. A szalmaterelő dob a forgó szeparátor és a szalmarázó ládák közötti hatékony terményáram biztosításán kívül hozzájárul a folyamatos áteresztőképesség és a napi teljesítmény fenntartásához. A nagyméretű cséplőkosár hatalmas leválasztási felületet biztosít. Az utóverő és a forgó szeparátordob alatt elhelyezkedő dobkosarak további kényszerleválasztási felületet biztosítanak. A szemleválasztás meggyorsításával az utóverő, a forgó szeparátor és a szalmaterelő dob egyenként módosítja a terményáram irányát. Az intenzív cséplést nem igénylő termények esetén a szalma sértetlensége érdekében a négydobos technológia tartalmaz egy Multi-Thresh™ rendszert, amellyel az utóverő és a forgó szeparátorkosarak kinyithatók. A szalmarázó ládák alsó része zárt, a nagyobb szilárdság és a hosszú élettartam érdekében. A szalmában maradó szemeket a szalmarázó ládák választják ki, amelyek a szártömeget a kombájn hátsó részébe szállítják.

Kiváló szemtisztaság

A CX tisztítószerkezete a nagy és hatékony tisztítási felületnek köszönhetően bármilyen termény tisztítására képes. A két irányban rázó rostaszekrény mindkét rostát precíz hajítási lökettel mozgatja, a termény megfelelő kezelése érdekében. Mindegyik rosta nyílása állítható, továbbá a nagyobb termelékenység érdekében bizonyos termények esetén kerek furatú rosták is használhatók. Mindegyik modell rendelhető a kabinból működtethető elektromos rostaállítással. Az erőteljes, hatlapátos szelelőventilátor igény esetén felszerelhető fordulatszám-csökkentővel, amely az apró és könnyű magvak esetén rendkívül hasznos.

Hatékony szintezőrendszer

Az önszintező rostaszekrény akár 17%-os oldalirányú lejtőn is lehetővé teszi a munkavégzést. A szintérzékelő szenzor által működtetett elektromos aktuátor tartja vízszintes helyzetben a teljes rostaszekrényt a hosszú előkészítő asztallal, az előrostával, a felsőrostával és az alsórostával együtt.

Agresszív soros tisztítórendszer

A CX tisztítószerkezetének fontos egysége az előrosta. Az előrosta a szelelőventilátor által átfújt rostafelületet növeli, azonban, ami ennél fontosabb, további légáramot hoz létre a terményen keresztül, mialatt az a felsőrostára hullik. Ebben a fázisban nagy mennyiségű pelyva és törek távozik a terményből, még mielőtt a végső tisztítási folyamat megkezdődne.

Csépeletlen kalászok kezelése

A CX cséplési, leválasztási és tisztítási hatékonyságának egyik eleme, hogy a csépeletlen kalászok mennyiségét minimális szinten tartja. A változó betakarítási körülmények befolyásolhatják az utócsépelt kalászok mennyiségét: ez figyelemmel kísérhető az IntelliView™ lIl monitoron. Az utócséplő szerkezet hatékonyan bontja szét a csépeletlen kalászokat. Szükség esetén az utócséplő további cséplést végez; ha nem szükséges, akkor egy sima lemez felszerelésével a szerkezet működésének hatása kiiktatható.

Magtartály – tiszta magkezelés

A CX kombájnok nagyméretű magtartállyal készülnek, kapacitásuk 7 600-tól 10 500 literig terjed. A magtartályfedél a kabinból felnyitható, felnyitásakor a magtartálytöltő csiga felső szakasza automatikusan munkahelyzetbe nyílik, a teljes magtartálytérfogat maximális kihasználása érdekében. A kinyitott ürítőcsigára való rálátás akadálytalan. A 110 liter/másodperces ürítési sebességgel a legnagyobb, 10 500 literes magtartály is kevesebb, mint 100 másodperc alatt ürül ki.

Precíziós gazdálkodás

A CX kombájnok automatikus sorvezetőrendszerekkel rendelhetők, a gépkezelő terhelésének csökkentése érdekében.

Lézertechnikán alapuló SmartSteer™ rendszer

A New Holland SmartSteer™ kormányautomatika-rendszer a kabintető bal oldali alsó részére szerelt lézerszkennert használ. A szkenner képes megkülönböztetni a már levágott és a lábon álló terményt, így hozza létre a jelet a pontos kormányzáshoz.

IntelliSteer™ kormányautomatika

A DGPS-en (Differential Global Positioning System) alapuló rendszer a kombájnt a táblán az első fogásban haladás során kijelölt két pontot összekötő egyenessel párhuzamos vonalak mentén vezeti. A precíziós sorvezető rendszer segít a teljes vágóasztal-szélesség kihasználásában, szárak elhagyása nélkül. Az IntelliSteer™ rendszer pontosságát nem befolyásolja az időjárás, vagy a betakarítási körülmények. A rendszer egy helyspecifikus gazdálkodásban használható komplett precíziósgazdálkodás-hozamtérképező csomagot is tartalmaz.

Helyspecifikus gazdálkodás

A Precíziós Gazdálkodás kiindulópontja egy hozamtérkép. A szenzor egy csapra szerelt, ellensúllyal ellátott érzékelőlemezt használ, így semlegesíti a termény dörzshatását. Továbbá a szemeket a szenzorra szóró lapátok szöge úgy van beállítva, hogy a súrlódó terménytömeg nem befolyásolja az érzékelőrendszer működését. A magelevátorra szerelt szemnedvesség-érzékelő rendszeresen mintát vesz a betakarított terményből, a szemnedvesség pontos meghatározása érdekében. A hozammérő szenzor teljesen független a terménytömegtől. Bármilyen terményről, fajtáról vagy szemnedvességről is legyen szó, a rendszer rendkívül pontos hozammérést garantál. Nincs szükség kalibrációra az egyes táblák, termények vagy akár kalászos és a kukoricaszezon meghatározása érdekében. A kombájn által rögzített hozamadatok gyors átvitelét egy egyszerű USB drive biztosítja. Igény esetén egy kabinba szerelhető nyomtató is rendelhető, amellyel bármikor egyszerűen kinyomtathatók egy bizonyos táblára, feladatra vagy napra vonatkozó adatok.

Vágóasztalok

A Varifeed™ vágóasztal biztosítja a terményáramot elejétől fogva, kaszapozíciója 500 mm-es tartományban állítható. Ez a beállítás elektrohidraulikusan szabályozható a kabinból. A vágóasztal fenéklemez minden kaszahelyzetben zárt, így nem szükségesek takarólemezek a termény tereléséhez és behordásához. A motolla hidraulikus hajtású, a nagyobb rugalmasságért és a megfelelő nyomatékért. Az Autofloat™ vágóasztal-talajkövető rendszer standard felszereltség.

Extra kapacitású és  nagy kapacitású vágóasztalok

A terménynek a kaszához és a konzolcsigához való egyenletes terelése érdekében az összes New Holland kombájnra felszerelhető nagy kapacitású vágóasztalok nagy átmérőjű motollával és egyszerű motollabeállítással rendelkeznek.

Kukorica-vágóasztal

A CX kombájnok teljesítményéhez illeszkedve kukoricaadapterek széles választéka rendelhető.

Pelyva- és szalmakezelés

Ahol a betakarítás során a szalmára nem tartanak igényt, ott a CX kombájn a szalmát és a pelyvát megfelelő kezelésben részesíti. A környezetkímélő talajművelés, a szántóföldi növénytermesztés egyik egyre terjedő formája minimális talajművelést vagy akár talajművelés nélküli vetést foglal magában. Ezzel csökken a munkára fordított idő, növekedhet a hozam, és csökken a talajerózió.

Kivételesen jó szalmaminőség

A CX kombájnokon a cséplés és leválasztás nagy felületen történik. Mivel ennek köszönhetően a cséplésnek nem kell agresszívnek lennie, a szalma minősége kiváló.

Hatala László

Forgalmazó hozzászólása

Magyarországon a 2012-es szezonban  a CX-sorozatnak egy 5-ládás és három 6-ládás modellje érhető el.
Ezek mindegyikében az új Tier4-es  SCR-technológiás alacsony fogyasztású,  környezetkímélő Cursor erőforrásokat  találjuk.  Az új érintőképernyős, magyar menüvel  ellátott színes Intelliview™ III monitor a  munkavégzéshez szükséges beállításokon  kívül alkalmas az akár utólag beépített  precíziós gazdálkodás kormányautomatika-vezérlőjének is, ezért nincs szükség plusz monitor beépítésére.  A monitor alapkivitelben is alkalmas 3  különböző videójel fogadására, így tolatókamera,  vagy ürítőcső végére szerelt  kamera képét is meg tudja jeleníteni.

Illés Zoltán
üzletág-igazgató, IKR Zrt.


Ez a cikk a GÉPmax 2012/04 - áprilisi számában jelent meg.