LANDINI 7-es széria – Megújulva, költséghatékonyabban, környezetkímélő megoldással



Az egyre szigorodó környezetvédelmi normák a legrégebbi olasz traktorgyár, a LANDINI háza táját sem kerülték el. Az előírásoknak való megfelelés arra késztette a gyár tervezőit, hogy a legnagyobb traktorsort alkalmassá tegyék a kihívásra. Az eredmény: a megújult LANDINI 7-es széria kimagasló teljesítménnyel, alacsonyabb üzemeltetési költséggel, alacsony károsanyag-kibocsátással.
Az új 7-es széria 5 modellje az új SCR-technológiával felszerelt, 6-hengeres, 6 728 cm3-es, common rail NEF CR TAA motorral teljesíti a mai legszigorúbb, Tier 4i kibocsátási normákat. A technológia lényege, hogy a kipufogógázba AdBlue folyadék befecskendezésével a nitrogén-oxidok és a dízel égése során keletkező részecskék mennyisége 90%-kal csökken. És mivel ezen anyagok „semlegesítése” a motoron kívül, a kipufogórendszerben történik, nincs szükség a motorok további – nem túl felhasználóbarát – szabályzására; az égés hatékonysága nagyban javul a Tier 3-as motorokéhoz képest. Ezen felül az új technológia 7-10%-os üzemanyagköltség-megtakarítást is eredményez.

A LANDINI 7-es sorozat motorjai 150-214 LE közötti teljesítménytartományban állnak rendelkezésre. Az elektronikus motorszabályzásnak köszönhetően mindig a kellő teljesítményt kapjuk, ezenkívül pedig TLT használatakor és szállítási üzemmódban további, típustól függően maximum 30 LE-t kapunk a DUAL POWER funkcióval. A teljesen felnyíló motorháztető különösen kényelmes hozzáférést biztosít a motortérhez a karbantartási munkák során. A traktorok jellemzője a félalvázas kivitel, ami azt jelenti, hogy a motor gumibakokon nyugszik az alvázban, függesztett állapotban. Így a traktor többi részére csak a zaj és a vibráció töredéke továbbítódik, valamint ezzel nagyobb lesz a gép saját tömege, ami ebben a teljesítménykategóriában előnyt jelent.

Az AUTOPOWERSHIFT sebességváltó összesen 32 előremeneti fokozatot biztosít, amely 4 csoportban 8-8 powershift fokozat kapcsolásával jön létre. A továbbfejlesztett hajtómű által kínált sebességcsoportok között átfedések vannak, a megfelelően finom sebességeloszlás érdekében. A többtárcsás olajban futó kuplungok által működtetett terhelés alatti irányváltó lágy, de határozott irányváltást és elindulást tesz lehetővé, miközben a traktor aktuális terhelésétől függetlenül, ahhoz igazodva az irányváltás folyamata mindig közel azonos.

A csoportváltás módja választhatóan manuális (TECHNO kivitel: H kulisszában váltókarral) vagy elektronikus (FULL TRONIC kivitel: nyomógombos csoportváltás multifunkciós kartámaszon), a fokozatok száma pedig összesen 32 előre+24 hátra. Alapkivitelben a traktorok 40 km/h maximális sebességet érnek el, de választható nagyobb, 50 km/h-s sebességváltó is, amelyet a gyár független felfüggesztésű rugózott első híddal együtt szállít. A FULL TRONIC kivitel AUTOSHIFT funkciójával a szállítási munkákat könnyíthetjük meg, ahol a 8 powershift fokozat kapcsolása automatikusan történik, az aktuális motorfordulat és terhelés alapján.

További elérhető opció a 250 m/h sebességet biztosító mászó csoport. Ez esetben 48 előre- és 40 hátrameneti fokozat kapcsolható összesen. Az első híd 55°-os bekormányzási szögének köszönhetően a fordulókör sugara a gép méretéhez képest igen csekély. Opcióként a traktorok robusztus 4WD első hídja IFS független felfüggesztésű rugózott első híddal is rendelhető a gyártótól, amely igen kényelmes üzemeltetést tesz lehetővé, különösen közúti szállításkor. Az első híd oldalankénti külön rugózása a szintén elérhető opcióként szerelhető LSHC kabinrugózással pedig kivételes komfortot biztosít.

A 7-es széria alapfelszereltségének része a TWIN-LOCK egyidejű összkerék-differenciálzár automata funkcióval. A LANDINI 7-es széria zárt központú hidraulika-rendszerét változó szállítású, axiáldugattyús szivattyú látja el mindig a kellő mennyiségű olajjal. A kisebb teljesítményű modellekben legfeljebb 110 liter, a nagyobbakban pedig 130 liter percenkénti térfogatáram érhető el. A speciális, különösen nagy olajáramot igénylő felhasználási területek miatt a nagyobb modellekben opcióként akár 163 liter/perc szállítású szivattyú is rendelhető.

A FULL-TRONIC kivitelben 4+1 elektronikus kihelyezett vezértömb kap helyet, amelyeknél az átfolyást és az időzítést is elektronikusan állíthatjuk a magas komfortot nyújtó multifunkciós kartámaszról. A TECHNO kivitelben a 3 mechanikus vezértömb működtetése karral történik.

A FULL TRONIC verziónál a függesztőszerkezet emelése-süllyesztése (CAN BUS LIFT CONTROL) a vezetőülés kartámaszába épített joystick-on lett elhelyezve, a többi funkció pedig a jobb oldali kezelőpanelen kapott helyet. A TECHNO változatban mindössze annyi a különbség, hogy ezek a funkciók a gépkezelő jobb kezénél lévő oldalpanelre kerültek. A 3-as kategóriás gyorskapcsolós hárompontfüggesztés maximális emelési kapacitása típustól függően 7 200-10 950 kg. Annak érdekében, hogy a különféle munkaeszközök csatlakoztatása a traktorra minél egyszerűbb és kényelmesebb legyen, a függesztőkarok és a TLT működtetése kívül, a gép sárvédőjéről is lehetséges.  A 7-es széria esetén a HYDRA-PTO jelentése, hogy a traktor hátulján kétfokozatú TLT-hajtást találunk, 540-es és 1 000-es fordulatszámokkal, valamint 6 és 21 bordás tengelycsonkokkal, illetve DUAL POWER teljesítménytöbblettel. A TLT kapcsolása elektrohidraulikusan, többtárcsás nedves kuplung használatával történik. Előre fronthidraulika esetén 1 000-es fordulatszámú front TLT-kihajtást rendelhetünk. A korábbi LANDINI modelleken már jól ismert MASTER CLASS kabint továbbfejlesztette és csinosította a gyártó. A 4 pilléres kabinkialakítás nemcsak a belső teret növeli meg, hanem a B oszlopok eltűnésével a körkörös kiláthatóság is lényegesen jobb lett. A gépkezelő kényelemérzetét az ergonomikus kezelőszerv-elrendezés mellett a minőségi belső burkolatok használata és a fejlesztett hangszigetelés is növeli.

Opcióként kérhető a kabinhoz az LSHC (Landini Suspended Hydro Cab) hidraulikus kabinrugózás. Itt a hidraulikus rugózást a CAN BUS rendszeren keresztül elektronika felügyeli, elsőhídrugózással szerelt modellek esetén biztosítva a két rugózás együttműködését, a lengések kioltása érdekében.

A színezett üvegek, az árnyékolással ellátott átlátszó tetőablak, a légrugózású vezetőülés, a légkondicionáló berendezés és a teljes értékű pótülés együttesen emeli a 7-es szériás traktorok vezetőkabinját igazán kényelmes és irigylésre méltó munkahellyé.

Az igen gazdag alapfelszereltség mellé különböző kiegészítő tartozékok rendelhetők, amelyek tovább növelik a traktorok komfortját és szélesebb körű használhatóságát. Csak néhány példa: pótsúlyozási lehetőségek a nehezebb munkák végzéséhez, fronthidraulika és TLT tolt rendszerű munkagépek vagy gépkombinációk üzemeltetéséhez, különféle vontatmányokhoz automata vonófejek, lengő alsó húzók, PitonFix húzó, rugózott fülke, a nagyobb kényelem érdekében.

A megújult LANDINI 7-es sorozatról elmondható, hogy az átgondolt tervezésnek köszönhetően egy kényelmesen kezelhető és jól áttekinthető, könnyen karbantartható traktor vált elérhetővé a gazdák számára, amely kiváló megoldás a szántóföldeken, illetve a szállítási munkákban. Ezenfelül érdemes szem előtt tartanunk, hogy a traktorokba épített új motorok lényegesen kisebb mértékben terhelik környezetünket.

Ha további információra van szüksége, vagy erőgép-beruházás előtt áll, kérem, keresse illetékes területi képviselőnket vagy telephelyeinket az ország 15 pontján!

Sebesi István


Ez a cikk a GÉPmax 2013/03 - márciusi számában jelent meg.



[wcm-show id=106733]