Landini 6C-sorozat – az újragondolt erőgép



Új traktorok jelentek meg idén a 130 éves Landini palettáján. A 6C-sorozat fejlesztésének célja a jól bevált Powermondial traktorok cseréje egy olyan erőgépre, amelyik a kor emissziós követelményeinek már tökéletesen megfelel.

Természetesen a Landini 6C-sorozatban más újdonságokat is találunk, nem csupán a motorcserét; a tervezők ennél sokkal több ponton nyúltak hozzá az elődhöz, vélhetően a leendő tulajdonosok és gépkezelők megelégedésére.

A traktorcsalád továbbra is a többcélú felhasználás irányába mutat: a talajműveléstől, az állattartó telepi és rakodási munkákon át, egészen a szállítási feladatokig alkalmazható. A sorozat első tagjai az idei év végén és a jövő év elején érkeznek meg hazánkba, a 2015-ös Agrárgépshow látogatói pedig már biztosan megismerkedhetnek velük.

Az új 6C-sorozat modelljei erejüket az „FPT-NEF”, 4,5 literes, 16 szelepes, négyhengeres, turbófeltöltős motorból nyerik, amelyet common rail befecskendező-rendszerrel szereltek. Teljesítményük alapesetben 111 és 121 LE, de a Dual Power-rendszer működésbe lépésével ez elérheti a maximális 121 és 133 LE-s értéket is, ami a TLT-vel végzett feladatok és a szállítások során jelent többleterőt.

Az elektronika segítségével optimalizált üzemanyag-befecskendező rendszer és a hatékonyan lejátszódó égés, kombinálva az AdBlue-s SCR-rendszerrel, eredményezi a motorok – e kategóriában kiemelkedőnek mondható – 498 és 542 Nm-es maximális nyomatékát. Ennek a technológiának alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás köszönhető, valamint emellett a motorok teljesítik a szigorú Tier 4 interim emissziós előírásokat. A felfelé nyitható motorháztető pedig nagymértékben megkönnyíti a napi karbantartások elvégzését.

A továbbfejlesztett hajtómű irányváltója többtárcsás olajos kuplungos, elektrohidraulikus kivitelű, finomhangolását pedig a kezelő végezheti el, egy potenciométer segítségével, a terhelésnek megfelelően. A sebességváltást nagymértékben gyorsabbá és komfortosabbá teszi a DeClutch elektrohidraulikus kuplungszerkezet.

A kapcsolható fokozatok számát előremenetben Powershift egység triplázza meg. Így összesen 36 előre és 12 hátra fokozatot kapunk, a csökkentett motorfordulatú 40 km/h (ECO FORTY) maximális haladási sebesség mellett. Sőt, opcióként az 50 km/h-s változat is elérhető lesz.

A váltó kedvező tulajdonsága, hogy a jellemzően 5 és 12 km/h sebesség közé eső munkatartományban 14 sebességfokozat áll a kezelő rendelkezésére. Az igen lassú munkákhoz opcionálisan mászó csoport is rendelhető, ami 48+16 fokozatúvá teszi a sebességváltót.

Az új modellekben található TLT-t elektrohidraulikusan kapcsoló többtárcsás olajfürdős kuplung működteti, a kapcsoló segítségével pedig alapesetben kettő, de kérésre akár négy fordulatszám közül választhatunk: 1000, 1000Eco, 540, 540Eco f/perc. További újdonság az automata funkció, amely a függesztőszerkezet pozíciójának megfelelően kapcsolja ki vagy be a kardánhajtást.

A hátsó függesztőkarok kezelése elektrohidraulikusan történik. A traktorok két változatban rendelhetők: a standard kivitel nyitott központú hidraulika-rendszerrel, 66 l/perc szivattyúkapacitással az emeléshez és a kihelyezett szelepekhez, vagy a zártközpontú rendszer, egy változó szállítású szivattyúval (Load Sensing),110 l/perc olajárammal.

A két segédmunkahengerrel kiegészített függesztőszerkezet maximális emelőkapacitása 5 400 kg, amely kiemelkedő a kategóriában. A függesztett munkaeszközök szállításánál nagy előnyt jelent a lengéscsillapító funkció.

Kihelyezett szelepből alapesetben 3 darabot találunk, ami opcióként további kettővel egészíthető ki.

A sokoldalúsághoz hozzájárul egy 3 400 kg emelőképességű fronthidraulika és egy 1 000 f/perc fordulatú front TLT, mint gyári opció.

A megújult „Master Class” vezetőfülke több belső változtatás révén egy kiváló munkahely a vezető számára, maximális ergonómiával és kezelési komforttal. A négypilléres, sík padozatú fülke és a hátul pántolt ajtók biztosítják a könnyű beszállást a kezelőtérbe. Tökéletes a kilátás körkörösen, illetve a tetőablak segítségével a rakodási munkák is jól kontrollálhatók.

A teleszkóposan állítható és dönthető kormányoszlop a műszerfallal együtt mozgatható, így könnyen ráláthatunk a műszerekre. A túlnyomásos kabin tiszta, pormentes környezetet biztosít, és a nagyhatékonyságú manuális vagy automata klímaberendezés a kezelő számára a forró nyári napokon is ideális hőmérsékletet teremt. Nem mellékesen a fülkében egy hűtött tárolórekeszt is találunk.

A bal oldalon elhelyezett utasülést fel tudjuk hajtani a sárvédőbe, így megkönnyítjük a traktorból való ki- és beszállást.

A vezetői komfortot – ezzel együtt a munka hatékonyságát – tovább növelik a választható tartozékok, mint a légrugózású vezetőülés, a fülkerugózás, illetve a fékkel ellátott rugózott első híd.

Sebesi István termékmenedzser, Axiál Kft.


Ez a cikk a GÉPmax 2014/09 - szeptemberi számában jelent meg.



[wcm-show id=106733]